Vláda v čele s Vladimírem Špidlou přemýšlela, kam s Tvrdíkem. Původní plány instalovat jej do čela Aera Vodochody nebo správy letišť narazily na odpor.
Nakonec vláda odvolala uznávaného generálního ředitele Českých aerolinií Miroslava Kůlu a v září 2003 dosadila Tvrdíka – bez výběrového řízení – na uvolněné křeslo.
Když šéfuje oživlá pohroma |
Začal také utrácet desítky milionů korun za poradenské služby a přemýšlel o masivní expanzi – například o převzetí českého charterového přepravce Travel Service nebo maďarského Malevu. Nic z toho nevyšlo.
Rok 2004 byl z pohledu ČSA ještě ziskový. V roce 2005 se však již plně projevily negativní dopady Tvrdíkova působení v čele firmy.
Skutečná ztráta přesáhla 800 milionů korun a manažeři ji zčásti zamaskovali prodejem jednoho letadla a změnou v odpisech. Na konci zmíněného roku již začaly po sesazení Tvrdíka volat tradičně vlivné odborové svazy.
Na jaře roku 2006 konečně vláda v čele s Jiřím Paroubkem rozhodla o odvolání Tvrdíka z funkce. Ale její volba také nebyla šťastná. Tvrdíka nahradil Radomír Lašák, který měl sice zkušenosti s vysokými manažerskými posty ve společnosti ČEZ a v bankovnictví, ale v letecké dopravě se příliš neorientoval.
Začalo tím smutné období, kdy ČSA přežívají jen díky prodeji nadbytečných letadel, nákladní dopravy, cateringu, budov a dalšího majetku.
Když došel majetek, musel nastoupit stát, který v roce 2009 zachránil ČSA úvěrem a následně navýšením základního kapitálu. Tvrdíkovi z dob neslavného působení v čele aerolinek zbyla přezdívka "Luftjarda", kterou pro něj vymyslel Miroslav Kalousek.