USTR oznámil, že tímto krokem zahajuje proces odvety za škody přesahující 11 miliard USD (250 miliard korun). Americe je podle úřadu způsobily subvence Airbusu od Evropské unie, o kterých Světová obchodní organizace (WTO) rozhodla, že měly pro USA nepříznivý dopad.
Trump chce obchodní dohodu s EU. Když nebude, zavedeme cla na auta, varuje |
Mluvčí Airbusu Rainer Ohler uvedl, že společnost už učinila kroky, aby splnila „relativně menší“ nevyřešené požadavky. Pro zavedení obchodních sankcí tedy nevidí právní základ. Navíc ohodnocení škod od USA považuje za přemrštěné a připomněl, že jejich výši musí stanovit WTO, nikoliv Spojené státy. Upozornil i na rozhodnutí WTO z minulého týdne týkající se daňových úlev pro Boeing, které umožňuje Evropské unii zavést ještě vyšší protiopatření.
Spojené státy a Evropská unie se už od roku 2004 navzájem obviňují z nelegální podpory svých strojírenských gigantů Boeing a Airbus. Kvůli paralelním případům se již popsaly tisíce stránek nálezů a spory výrazně zatížily už tak přetíženou WTO. U obou stran bylo zjištěno, že finančně podporovaly své výrobce letadel, aby ti pak získali výhodu na trhu.
„Naším hlavním cílem je dosáhnout dohody s EU o ukončení všech subvencí pro velká civilní letadla, která jsou v rozporu s WTO. Pokud EU ukončí tuto škodlivou podporu, zavedení dodatečných cel může být v reakci na to zrušeno,“ uvedl americký obchodní zmocněnec Robert Lighthizer.
WTO loni uvedla, že vyhodnotí žádost USA o zavedení sankcí v hodnotě miliard dolarů na evropské zboží jako odpověď na nelegální dotace pro Airbus. Spojené státy škody odhadly na 11,2 miliardy USD, EU však tento odhad zpochybnila. Seznam produktů, na které chtějí USA uvalit cla, musí posoudit arbitr WTO. USTR uvedl, že konečný seznam zveřejní po zhodnocení arbitra, které se očekává letos v létě.