Neděle 19. května 2024, svátek má Ivo
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

V kupé BMW Z4 M se ukrývá sporťák klasického stylu

  10:52
PRAHA - Točí až osm tisíc otáček, má 343 koní, zadní pohon, samosvorný diferenciál a velmi rychlé reakce. BMW Z4 M Coupé je nekompromisní sportovní vůz se vším, co k tomu patří.

BMW Z4 M Coupé je extrémním vozem, který je postavený pro čisté potěšení z jízdy. foto: Lidové noviny

Konec cílové rovinky mosteckého okruhu je místem, kde BMW Z4 M Coupé jede hodně přes 200 km/h. Nově navržený retardér vyžaduje intenzivní brzdění, během něhož se postupně podřazuje z pětky až na dvojku. Následuje sekvence pravé a levé zatáčky, na jejímž výjezdu řadím trojku a opět se nechávám unášet pod kůži se zahryzávajícím mechanickým zvukem řadového šestiválce, který se ke svému maximu v osmi tisících otáčkách dere se vzrušující chutí. V tom přichází čas na čtvrtý rychlostní stupeň.

Otáčky poklesnou jen mírně a divadlo pokračuje se stejnou vehemencí jako před okamžikem. Jen s tím rozdílem, že se rychlost opět kvapem blíží k hranici dvě stě kilometrů za hodinu. Motor a vlastně celé ústrojí pohonu tohoto vozu má původ v BMW M3. Jde tedy o zážehový řadový šestiválec, který se vyrábí již od roku 2000. Tento atmosféricky plněný vysokootáčkový motor od svého uvedení na trh pravidelně získává titul Motor roku ve své objemové kategorii. Použitý šestiválec se vyznačuje vysokým výkonem 343 koní dosahovaným těsně před hranicí osmi tisíc otáček za minutu, ale především také zcela plynulým nárůstem výkonu a rychlými reakcemi na povely plynového pedálu.

Technická část okruhu
To už se ale přibližuje nejtechničtější část mosteckého okruhu. Cedule kolem trati naznačují padesát metrů do zatáčky, takže opět z rychlosti začínající dvojkou zpomaluji přibližně na polovinu. S přesným meziplynem podřazuji na trojku a Z4 M Coupé míří do první ze zatáček.

Dlouhá příď nijak neprotestuje, trakce předních kol je na suchém asfaltu vynikající. Snažím se držet spíše u vnitřku zatáčky, abych si následující sekvenci dvojice pravých a mírné levé zatáčky co možná nejvíce „vyrovnal“, citlivě akceleruji a v duchu obdivuji, jak lze s tímto atmosférickým motorem jemně dávkovat jeho výkon. Na snadném nalezení trakce zadních kol má svůj podíl také skutečnost, že dvojice míst pro posádku je umístěna až těsně před zadními koly, takže za volantem dokonale cítíte i ten nejmenší pohyb zadní části vozu.

I v těchto okamžicích je třeba ocenit nejen zadní pohon, který nechává ve volantu cítit pohyby vozu, ale také diferenciál s elektronicky ovládanou svorností. Díky němu je možné účinněji využít veškerou sílu motoru. Automobil zároveň díky němu působí velmi klidným dojmem.

Hrátky s plynem
Blíží se nejvzdálenější a nejostřejší zatáčka mosteckého okruhu. Na krátkou chvilku před ní řadím ještě čtvrtý rychlostní stupeň, ale to již následuje brzdění a podřazování zpět až na dvojku. Dosažení co možná nejlepšího času není v tomto okamžiku mojí prioritou, takže s vypnutým stabilizačním systémem si mohu dopřát adrenalinuplný průjezd zatáčky řízeným smykem.

Již zmiňované umístění sedadel až těsně před zadními koly však vyžaduje poněkud upravit jízdní styl. Pocitově je díky delší páce, na níž se před zadními koly pohybujete, drift v Z4M Coupé větší, než v autech s běžnou karoserií, kde sedíte v podstatě uprostřed. Je potřeba poněkud posunout vnímání velikosti smyku. V tomto kupé postaveném na základě roadsteru si tento do značné míry extrémní jízdní styl užijete skutečně mimořádně.

S širokým úsměvem na tváři, který jaksi samovolně vyvolala rozevlátá jízda, se vrhám do druhé poloviny okruhu, která je rychlejší než ta první. Během ní dochází k několika brzděním z rychlostí kolem 200 km/h, takže se dokonale prověří kvality a výdrž brzdové soustavy, která je s kotouči o průměru 345 mm vpředu převzata z modelu BMW M3 CSL.

Na brzdy je potřeba o něco více tlačit, k jejich dávkování ani citlivosti nelze mít připomínky, protože odpovídají charakteru sportovního vozu. Brzdy vykazovaly dostatečnou výdrž i přesto, že po několika rychlých kolech na závodním okruhu bylo zřejmé, že jejich limity se blíží. Při jízdě po běžných silnicích se k nim však ani nepřiblížíte.

Na silnici
Jelikož kupé modelu Z4 je přímo odvozeno od otevřeného roadsteru, jeho charakteristickou vlastností je doslova excelentní tuhost karoserie. Díky tomu nemusí být podvozek nijak přehnaně tvrdý, jak by člověk od tak sportovního vozu očekával. Odpružení překvapivě účinně pohlcuje zejména krátké nerovnosti silnice. Přesto však dodává potřebou míru jistoty a přesnosti ovládání.

BMW Z4 M Coupé

Koncepce: dvoumístné kupé, motor vpředu, pohon zadních kol, rozměry 4113x1781x1287 mm, rozvor 2497 mm, pohotovostní hmotnost 1495 kg, zav. prostor 245
Motor zážehový řadový šestiválec, 3246 cm3
Výkon 252 kW (343 k) při 7900 min-1
Točivý moment 365 N.m při 4900 min-1
Převodovka
6M Zrychlení 0-100 km/h 5,0 s
Nejvyšší rychlost 250 km/h
Komb. spotřeba 12,1 l/100 km
Cena 1 725 800 Kč

Klady: vynikající dynamika motoru, snadná ovladatelnost, potěšení z jízdy, cena
Zápory: menší vnitřní prostor, omezený komfort, vysoké provozní náklady

Pro jízdu na okruhu by mohl být podvozek možná ještě tužší, nicméně na běžných silnicích je povedeným kompromisem mezi tuhostí a zároveň přilnavostí na hrbolatých površích. V těchto případech není radno na obyčejných silnicích vypínat stabilizační systém. Zdá se totiž, že díky vysokému výkonu motoru, celkové tuhosti vozu a relativně nízké hmotnosti je znát, že automobil by mohl mít tendenci k odskočení. Tomu zabraňuje právě velmi citlivě a překvapivě jemně zasahující stabilizační systém.

BMW Z4M Coupé je extrémním vozem, který je postavený pro čisté potěšení z jízdy, jehož poskytuje nadstandardní množství. Při jízdě s ním je jeho dominantní vlastností zejména úžasný motor, který svým dynamickým i zvukovým projevem dokáže chytit za srdce. S tím však souvisí také jeho určitá nekompromisnost projevující se v tom, že běžná jízda příliš relaxace nenabízí. To je ale právě to, co dělá skutečný sportovní vůz sportovním vozem.

Autor: