Jako vrakoviště Evropy bývá označována Česká republika od doby, kdy před dvěma lety musela na nátlak Evropské unie zrušit osmileté věkové omezení pro dovoz ojetých vozů. Vláda nyní hledá způsob, jak dovozu přestárlých aut zabránit, a přitom neriskovat postih od Evropské komise.
„Nejde o krátkodobý výkyv, ale o kontinuální stav s nepříznivými důsledky na bezpečnost a ekologii provozu. Situaci nemůže významně změnit samostatný postup jednotlivých resortů, a proto je nezbytné situaci urychleně řešit na úrovni vlády,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
Uvítáme jakákoli opatření, která přinesou nějaká pravidla. Protože současný stav není liberalizace, ale chaos. |
Na řešení se tak mají podílet hned tři resorty. Ministerstvo dopravy by mělo zajistit přísnější technické kontroly, ministerstvo životního prostředí může zavést ekologické poplatky a resort financí zase upravit výši poplatků, daní či pojištění.
Autobazary snahu o změnu vítají. „Uvítáme jakákoli opatření, která přinesou nějaká pravidla. Protože současný stav není liberalizace, ale chaos,“ uvedl mluvčí společnosti AAA Auto Milan Smutný. Běžným standardem se podle něj stal nejen dovoz havarovaných i kradených aut ale i stáčení tachometrů.
„Z bezcenných vozů na úrovni odpadu se v rukou některých prodejců stávají žádoucí auta pro českého spotřebitele. To deformuje a poškozuje celý trh,“ dodal Smutný.
Po vstupu do Evropské unie bylo nutné zrušit všechna omezení dovozu ojetin a Evropská komise nyní tlačí na další zmírnění pravidel. Polsko a Slovensko, které se pokusily dovozy omezit, nyní dokonce čelí ze strany komise žalobě. O opětovném zavedení věkových nebo ekologických limitů tedy v současnosti nelze uvažovat.
Téměř každá třetí ojetina registrovaná během minulého roku v České republice byla starší než deset let. Průměrné stáří českého vozového parku dosahuje téměř 14 let.