Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Vodíkové tankování se odkládá. Unipetrol nestihl svůj plán, v patách už mu je podnikatel z Ostravy

Čerpací stanice v Trutnově, kde byl při přestřelce zraněn strážník a zloděj na útěku. (18. 3. 2021) foto: Martin Veselý, MAFRA

Roky mluvil rafinérský holding Unipetrol o stavbě prvních veřejných plnicích stanic pro auta na vodík v Česku a jejich zprovoznění nejpozději do konce roku 2021, až ho možná předběhne ostravský podnikatel Jan Světlík a jím ovládaná strojírenská společnost Vítkovice.
  5:00

Vodík jako pohon aut je téma, o kterém se i v Česku stále víc diskutuje. Vládní program, motivovaný přísnými ekologickými závazky Evropské unie, předpokládá vynaložit miliardy dotací do stavby potrubí, plniček a celé infrastruktury. Dokonce i několik vodíkových aut se už v Česku prodalo. Kromě zkušebního autobusu a pár testovacích firemních osobáků.

Palivo budoucnosti. Jedna z prvních dvou veřejných plnicích stanic má stát na čerpací stanici Benzina na pražském Barrandově.

K dispozici mají neveřejné plničky. Ti ostatní mají zatím smůlu. A tak třeba byznysmen Jan Světlík tankuje svoji Toyotu Mirai, z jejíhož výfuku vychází místo obvyklých škodlivých emisí toliko pára, komplikovaným způsobem ve Vídni.

Za zpožděním stojí koronavirová pandemie

Unipetrol, pod který spadají obě české rafinerie v Kralupech a Litvínově, litvínovská chemička a přes 420 čerpacích stanic značky Benzina, mluví o stavbě veřejné plnicí stanice na vodík v Praze a Litvínově už roky. Ambiciózní projekt vodíkového tankování, které těmto ekologickým autům doplní palivo – na rozdíl od zdlouhavého dobíjení elektromobilů – během několika minut, se však odkládá. A na první místo by se tak mohla dostat plnicí stanice, budovaná v ostravských Vítkovicích.

Podle vyjádření mluvčího Unipetrolu Pavla Kaidla zpozdily otevření prvních veřejných vodíkových plnicích stanic v Česku následky covidové pandemie a omezené globální distribuční kapacity. „Do konce letošního roku jsme plánovali nabídnout vodík na čerpacích stanicích v Praze na Barrandově a Litvínově. I když jsme z naší strany udělali vše pro to, aby se tak stalo, jsme nuceni otevření plnicích stanic přesunout na první čtvrtletí příštího roku. Byli jsme totiž informováni naším dodavatelem, že dodávky nezbytných komponent od výrobce v USA nabraly zpoždění. A následně se tedy opožďuje i testovací proces technologie, který předchází instalaci a otevření,“ uvedl pro Lidovky.cz Kaidl.

První české veřejné stanice na vodík budou v Praze a Litvínově. Unipetrol je otevře do konce roku

O prvním čtvrtletí příštího roku už ale mluví i ve Vítkovicích. Společnost s majoritním podílem Jana Světlíka – patří mu i dodavatel plynových lahví Cylinders Holding – buduje vodíkové veřejné tankování nedaleko už existující plničky stlačeného zemního plynu CNG v průmyslové části Dolních Vítkovic.

„Už jsme se také dohodli s Cylinders Holding jako dodavatelem skladovacích systémů vodíku. Všechno bychom chtěli mít hotovo na jaře příštího roku,“ uvedl Rodan Broskevič, předseda představenstva akciovky Vítkovice. Ta se za posledních několik let po rozsáhlé transformaci odklonila od strojírenské výroby a soustředí se na správu majetkových podílů, reality development a s tím související dodavatelské, energetické, IT a další služby.

Další vodíkové stanice se u nás mají otevřít v druhé půlce roku. Například v Napajedlech na Zlínsku vznikne první elektrolyzér v Česku, který vyrobí vodík pomocí solární energie. Vodíková auta by měla v dohledné budoucnosti tankovat i v Brně. A Unipetrol nezůstane jen u pražské a litvínovské plničky, další postaví také v Praze, Brně, Ostravě a Plzni.

Aut na vodík je zatím jako šafránu

Investory do budování projektů „zeleného“ tankování tlačí unijní směrnice, přitom ale aut na alternativní pohon jezdí u nás zatím jen zlomek z celkového vozového parku. Ze zhruba šesti milionů všech osobáků na českých silnicích připadalo na začátku letošního roku 170 tisíc aut na propan butan LPG, 25 tisíc na stlačený zemní plyn CNG, deset tisíc elektromobilů a padesát náklaďáků na zkapalněný zemní plyn LNG. Vodíková auta se zatím počítají pouze na jednotky. I když podle některých odborníků patří budoucnost pohonných hmot právě vodíku.

Vodíková auta, vypouštějící do ovzduší prakticky jen páru, jsou to v podstatě elektromobily, ale místo rozměrných, těžkých a drahých baterií mají jen menší a využívají palivové články, které kapalný vodík ve spojení s kyslíkem ze vzduchu mění na elektrickou energii. A ta vozidlo pohání. Technologie je ale stále velmi drahá a vodíkové vozy má v nabídce zatím jen málo automobilek, v čele s japonskými značkami Toyota (Mirai) a Hyundai (Nexo).

Autor:

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...