Pátek 22. října 2021, svátek má Sabina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Ekonomika

Volkswagen posunul rozhodnutí o gigafactory na baterie o půl roku. Zájem má i Česko

ilustrační snímek foto: DEL.cz

Automobilka Volkswagen odložila rozhodnutí o výstavbě takzvané gigafactory na výrobu automobilových baterií o půl roku na pololetí roku 2022, řekl vicepremiér a ministr průmyslu Karel Havlíček. O umístění továrny se uchází i Česko.
  17:47

O gigafactory Havlíček okrajově jednal předsedou představenstva Volkswagenu Herbertem Diessem. „Volkswagen má stále velký zájem, aby se gigafactory vybudovala v ČR, ale ty přípravy se protáhly,“ uvedl Havlíček po jednání.

Kvůli odkladu tohoto tématu podle Havlíčka sešlo z původně plánovaného jednání předsedy představenstva Volkswagenu s premiérem Andrejem Babiše. Podle Havlíčka na ministerstvu průmyslu pracovní skupina stále připravuje návrh investičních pobídek, které by projekt do Česka přilákaly. Vedle Česka jsou ale podle něj ve hře i další lokality, například v Polsku.

Továrna na autobaterie by mohla vzniknout v areálu bývalé hnědouhelné elektrárny Prunéřov 1, v lokalitě Sokolov/Staré Sedlo nebo v Chebu. Havlíček již v létě podepsal s energetickou firmou ČEZ memorandum o podpoře projektu.

Vzniknout by mohlo až 7 000 nových pracovních míst s předpokládaným startem výroby v roce 2027. „Jednáme s několika potencionálními partnery, automobilkami i výrobci baterií. K otázce času - uvidíme, jak jednání budou pokračovat,“ uvedl po jednání mluvčí ČEZ Ladislav Kříž. 

Místo pokroku v přípravě továrny na baterie tak ministr Havlíček s předsedou představenstva skupiny ČEZ Danielem Benešem a šéfem představenstva Škoda Auto Martinem Jahnem podepsali memorandum o výstavbě několika tisíc dobíječek pro elektromobily.  Dobíjecí stanice mají být zřízeny na nádražích a podél hlavních silničních tahů a napájeny uhlíkově neutrální elektřinou. Podle ministerstva průmyslu a obchodu by takto mělo vzniknout do roku 2025 na tři tisícovky dobíječek. 

To ale představuje jen zlomek z toho, co bude Česko potřebovat. Národní akční plán čisté mobility předpokládá, že do roku 2030 bude v Česku jezdit na půl milionu elektroaut, která bude muset obsluhovat sít 35 tisíc dobíjecích bodů. 

Autoři: ,

Syndrom Petra Pana. Proč někteří muži nikdy nedospějí a žijí jako paraziti

Premium V každém chlapovi zůstává kousek kluka, ale musí to být právě jen ten kousek. Pokud muž nechce vyrůst a převzít...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

Mohlo by vás zajímat