Víc než čtvrtstoletí působil Zdeněk Lux v Pivovarech Staropramen, od roku 2007 jako vrchní sládek, zodpovědný za řízení výroby. V dubnu, jak sám potvrdil na sociální síti, skončil a je „otevřen novým příležitostem v oboru“.
Pivovary Staropramen mění šéfa, povede je Chorvat Ćendo se zkušenostmi z Coca-Coly |
Dnes osmačtyřicetiletý absolvent Vysoké školy chemicko-technologické v Praze stojí za tradičními značkami piva Staropramen i novinkami poslední doby. V roce 2007 přešel z pozice vrchního sládka Braníku do postu vrchního sládka Pivovarů Staropramen a jeho velkým dílem bylo přestěhování výroby z Braníka do smíchovského pivovaru a zejména modernizace a rozšíření produkce na Smíchově.
Lux byl také jedním ze tří manažerů, kteří stáli před deseti lety u zrodu značky Cool Lemon a boomu „beer mixů“, tedy v podstatě radlerů, směsi ovocné šťávy s pivem, která se v poslední době masivně šíří Českem spíš v podobě mixu s nealkoholickým pivem. Za Luxovo dílo lze považovat i start výroby nefiltrovaného Staropramene.
Nový manažer je na cestě
„Vrchní sládek pivovaru Zdeněk Lux odešel na základě vzájemné dohody s vedením společnosti. Zdeněk v našich pivovarech úspěšně působil 26 let, za což mu patří velký dík. Nástup nového manažera pivovaru očekáváme v nejbližších týdnech. Zatím nebudeme prozrazovat jeho jméno,“ uvedla mluvčí Staropramene Denisa Mylbachrová.
Sám Lux nechtěl důvody svého odchodu, ke kterému podle některých informací došlo prakticky ze dne na den, příliš komentovat. „Po čtvrt století práce pro Pivovary Staropramen, nastal čas změny. Děkuji za možnost učit se, rozvíjet se i podílet se na vedení této firmy,“ napsal na sociální síti LinkedIn.
S alkoholovou novinkou přicházejí dva největší pivovary. K Prazdroji se přidal s ‚tvrdou minerálkou‘ i Staropramen |
Spekuluje se, že důvodem byly neshody s některými kolegy i změny, které se ve Staropramenu v poslední době udály. „Už jsem si tam nenašel pro sebe prostor dělat to, co mě baví,“ vyjádřil se pro Lidovky.cz bez dalších podrobností.
„Na některé zkušené lidi se teď v pivovaru hledí jako na přežilé a vyhaslé. Pro Luxe to celé bylo hodně nečekané. Přitom patří bezesporu k odborníkům svého oboru,“ komentoval situaci jeden z českých pivovarnických manažerů obeznámený se situací.
Skutečností je, že produkce Staropramene měla v uplynulém čtvrtstoletí slabší i vydařené chvíle. „K velkým úspěchům bych řadil loňské vítězství Staropramene desítky v kategorii Bohemian-style Session Lager, tedy v podstatě výčepních piv, na největší evropské degustační soutěži European Beer Star. To patří k jeho zásluhám,“ komentuje Luxovo působení ve Staropramenu vydavatel časopisu Pivo, Bier & Ale Pavel Borowiec.
Střídání na vysokých postech
Pivovary Staropramen, včetně produkce v ostravském Ostravaru, jsou součástí kanadsko-amerického koncernu Molson Coors a akcionáři v poslední době vyměnili v pražské centrále několik předních manažerů. České střídají zahraniční.
Na nejvyšším postu se za poslední dva roky vystřídal Petr Kovařík, Zdeněk Havlena a letos nastoupil Chorvat Teo Ćendo, který v rámci skupiny Molson Coors doposud působil jako regionální ředitel v chorvatském pivovaru Zagrebačka.
V dubnu převzal kompletní řízení marketingových aktivit po Vladimíře Formánkové rodák z Maďarska David Zappe, který v předchozích letech působil jako marketingový ředitel ve společnosti Heineken.
Staropramen jako dvojka trhu za Plzeňským Prazdrojem loni prodal celkem 3,19 milionu hektolitrů, což je podobné množství jako v předchozím roce, ale jen díky vyššímu exportu. Na českém trhu odbyt vlivem koronakrize a uzavřených gastro podniků klesl o 2,4 procenta.