Pokles mýtného se připisuje ekonomické krizi a nižšímu objemu kamionové přepravy. Mýtné v meziročním srovnání klesalo od počátku roku, ve většině měsíců dvouciferným tempem. Zlepšení přinesl až srpen, kdy se pokles téměř zastavil, v říjnu se výběr snížil o šest procent. Potvrdily se tím prognózy některých odborníků, že konec léta a podzim by mohly přinést oživení v dopravě.
MýtnéMýtné se v Česku platí od ledna 2007, příští rok se ke kamionům nad 12 tuny přidají malé nákladní vozy od 3,5 tuny. Dle odhadů by to mělo vynést 300 milionů na mýtném navíc. |
Jak dnes upozornil ministr dopravy Gustáv Slamečka, předepsané mýtné se liší od skutečných peněz, které dosud přitekly na účet fondu dopravy.
Někteří dopravci totiž platí až ex post na faktury s určitou dobou splatnosti.
Vybraná částka však není čistým příjmem fondu dopravy. Stát splácí dodávku mýtného systému společnosti Kapsch, která investici zaplatila ze svých peněz. Loni a letos jsou splátky největší, státu tak zůstane zhruba 60 procent vybrané sumy. Poslední splátku zaplatí stát v roce 2010, poté bude každý rok platit Kapschi pouze za služby spojené s provozem systému.
Mýtné a splátky státu firmě Kapsch (v mld. Kč)
* odhad závislý na vývoji ekonomiky, bez započtení většího počtu dálnic a malých vozů od 3,5 tuny |