Čtvrtek 23. května 2024, svátek má Vladimír
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Začala další kampaň proti urážlivému zobrazování žen

Média

  17:39
Reklamní billboard s příklady stereotypů používaných v sexisticky laděných reklamách ode dneška zdobí pasáž Alfa u brněnského náměstí Svobody. Hnutí s názvem Nesehnutí tak zahájilo další část kampaně proti nevhodnému a urážlivému zobrazování žen, ale i mužů, v tuzemském reklamním prostoru.

Skupina Nesehnutí vyrobila další billboard. foto: ČTK

Billboard by měl putovat po různých místech ČR. ČTK to za organizátory řekla Kristýna Pešáková.

Nejde prý jen o využívání nahatých krásek v reklamách na zboží, které s nahotou vůbec nesouvisí. Jde třeba i o časté zobrazování žen jako hloupých hospodyněk čekajících bezradně na radu odborníka - muže. Nahá žena v reklamě například na sprchový gel asi má svou logiku. Nahotinky či ženská ňadra jsou ale často používána i v reklamách na výrobky jako auta, tmel, okenní rámy a obecně věci, které s nahotou nesouvisejí.

Kampaní tak chtějí organizátoři přimět jednotlivce, aby se v případě sexistických urážlivých a nevhodných reklam obraceli na profesní sdružení Rady pro reklamu. Arbitrážní komise rady totiž řeší stížnosti na reklamy a rozhoduje o jejich případné neetičnosti. "V řadě západních zemí jsou podobné stížnosti něco běžného a díky nim se do veřejného prostoru některé reklamy vůbec nedostanou," podotkla Pešáková. "Zatímco u nás jsou lidé hodně lhostejní, a proto projdou i reklamy, u kterých se člověk nestačí divit," míní. Sami Nesehnutí se na komisi Rady pro reklamu obrátili dvakrát a v obou případech jim dala za pravdu.

Podle internetových stránek Rady pro reklamu loni arbitrážní komise řešila sedm stížností na sexismus a ženy v reklamě, čtyři z těchto reklam označila za závadné a neetické. Předloni komise řešila čtyři reklamy, z nichž jako závadnou nevyhodnotila ani jednu. V roce 2007 se zabývala sedmi stížnostmi, závadná byla jedna reklama a další výrobce po upozornění změnil.

"Stížnosti přicházejí, ale právě díky subjektům jako Nesehnutí. Normální občané stížnosti příliš neposílají, asi je to nechává chladnými," řekl ČTK výkonný ředitel Rady pro reklamu Ladislav Šťastný. Stížnosti se většinou týkají právě použití ženského těla, většinou nahého, ve spojení se službou či výrobkem, s nímž nahota vůbec nesouvisí.

Kampaň Nesehnutých má také upozornit na jejich další ročník ankety o nejvíc sexistickou reklamu v Česku s názvem Sexistické prasátečko. Loni zvítězil billboard v Drobného ulici v Brně, který propaguje místní noční klub. Na druhém místě ankety skončila reklama velkoskladu alkoholu v České Lípě, která zobrazuje nahou dívku zdvíhající sud s pivem. Třetí místo patří pojízdné reklamě autolakovny, kterou přihlašovatel vyfotografoval v Teplicích.

Autor:

Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění
Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění

Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...