S trochou nadsázky se dá mluvit o vymodlené audienci, která má spustit zdánlivou „mission impossible“. Tedy stihnout transport 80 milionů litrů nafty zpět do vlasti do 30. dubna, což je termín stanovený konkursním správcem Mirko Möllenem.
Češi měli do Kraillingu, ležícího jen pár kilometrů od Mnichova, vyrazit už v pátek, ale insolvenční správce, který na areál dohlíží, jim kvůli nemoci zaměstnanců neumožnil přijet.
NKÚ na Babišovu žádost řeší ‚uvězněnou‘ naftu. Už se obrátil na policii![]() |
„Ve skladu v Kraillingu už jsou všichni zdraví, tak vyrážíme na obhlídku rozbité vlečky. Pracovníci Strabagu musí zhodnotit její stav, aby mohli připravit kalkulaci. Pak bude jasné, jak rychle bude možné vlečku opravit a kolik to bude stát,“ řekl pro Lidovky.cz Pavel Švagr, šéf Správy státních hmotných rezerv (SSHR)
Tamní podzemní nádrže skrývají naftu z českých hmotných rezerv - pro stát je tam ochraňovala firma Viktoriagruppe, která se předloni v prosinci za nejasných okolností poslala do insolvence. Konkursní správce navíc dlouho zásoby blokoval. Jejich odvoz v únoru povolil šalamounsky s tím, že vlastnictví Česka stále neuznal a vyhradil si právo se o palivo v budoucnu soudit.
Aby správa rezerv šibeniční termín (naftu je třeba odvézt za necelé dva měsíce) mohla aspoň teoreticky stihnout, rozhodla se převoz nafty a opravu kolejí svěřit firmám bez otevřených soutěží. Použije takzvaná jednací řízení bez uveřejnění, v nichž je možné oslovit pouze jednu firmu.
Už minulý týden její zástupci představili vládě dvě zakázky. Transport za zhruba 60 milionů korun zajistí státní distributor paliv Čepro.
Předpokládaná hodnota opravy vlečky je pak podle SSHR 13,5 milionu. Není ale jisté, že zakázku dostane výše zmíněná firma Strabag (se zastoupením v Česku i Německu), jehož lidé ve čtvrtek vytvoří kalkulaci opravy. Správci rezerv chtějí poptat cenu i u jiných stavebních firem v Česku a podle všeho si vyberou nejlevnější nabídku.
Návštěva areálu v Kraillingu a setkání s insolvenčním správcem Viktoragruppe Mirko Möllenem se podle všeho ponese v napjaté atmosféře. Obě strany sporu si v poslední době příliš nenotují.
Möllen upozorňuje například na to, že čeští správci rezerv stav kolejí znají od konce dubna loňského roku, kdy byli stav vlečky obhlédnout lidé ze Správy železniční dopravní cesty.
„Teprve začátkem října vysvětlila česká strana navzdory dosavadním zcela odlišným vyjádřením, že by pro ni i z právního hlediska bylo možné kolejiště opravit. Insolvenčnímu správci se na podzim navíc podařilo najít společnost provádějící sanace, která vypracovala zmíněnou nabídku prací, jež by byla schopna provést do konce roku 2015. Správa rezerv však nakonec nebyla ochotna schválit nákladovou kalkulaci,“ vzkázal Mirko Möllen.
PŘÍPAD VIKTORIAGRUPPE
|