Jak zaznělo minulý pátek v online debatě na téma společenské odpovědnosti firem (CSR), patří finanční otázky, zejména nástrahy půjček a úvěrů, které mladí lidé často při startu samostatného života využívají, k pilířům nezbytné finanční gramotnosti. Průvodce pro nadační fond zdarma školí ve finanční problematice poskytovatel nebankovních úvěrů společnost Zaplo Finance.
Finanční gramotnost se Zaplo
Veronika Kašáková, úspěšná modelka a zakladatelka fondu, sama strávila 16 let v dětském domově. Z vlastní zkušenosti tedy ví, jak moc je finanční gramotnost pro tyto mladé lidi zásadní téma.
„Neměla jsem po odchodu z dětského domova zpočátku tušení, že mi několik let rostou dluhy a penále v pojišťovnách. Teprve ve svých 25 letech jsem najednou zjistila, že musím splatit obrovskou částku, na kterou jsem si musela vzít úvěr. A posléze jsem si i uvědomila, že se do podobných situací dostává hodně mladých z dětských domovů. Nejsou na takové situace vůbec připraveni,“ popsala Kašáková v online debatě motivaci, která ji vedla k založení projektu průvodců a spolupráci se Zaplo Finance.
Stát sice podporuje na školách různé projekty finanční gramotnosti, nicméně Zaplo si ke spolupráci už před čtyřmi lety vybralo Kašákové projekt, nazvaný Restart, protože děti z dětských domovů jsou nadále vysoce ohroženou skupinou. A to nejen v oblasti rizik při nakládání s financemi. „Řešili jsme nejprve, zda jít cestou podpory sportu, kultury a podobně, ale připadalo nám to vše takové prvoplánové. Víme, že je u nás hodně lidí v exekucích. Víme, že u nás úroveň finanční gramotnosti není dobrá. Školení průvodců těch dětí považujeme za efektivní řešení a máme radost, že funguje,“ reaguje šéf projektů společenské odpovědnosti firem v Zaplu Tomáš Moldřík.
„Postavit hřiště už nestačí“
Společenská odpovědnost, udržitelnost podnikání, a tedy podpora projektů na zlepšení životního prostředí, podmínek a podpory zaměstnanců, spolupráce se starosty a podobně se stala i v Česku důležitou součástí podnikání zodpovědných společností. Ale už to dávno není jen o postavení pískoviště nebo dětských prolézaček u mateřské školky, případně sázení stromků. Postupně se dostává i do víc sofistikované verze, jak v online debatě připomněla ředitelka útvaru ESG ve společnosti ČEZ Kateřina Bohuslavová.
„Nejnovějším trendem je zkratkou řečeno ESG (z anglického Environmental, Social, and Governance), které hodnotí, jak se firma chová k životnímu prostředí, jak hospodaří se vzácnými surovinami, energiemi, pak jaké má vztahy s různými komunitami, nejen zaměstnanci, ale i akcionáři, dodavateli, nadacemi, bankami, komunitami, kde podniká, i médii. A patří sem i řízení firmy, jestli se firma chová transparentně, důvěryhodně,“ vypočítává Bohuslavová.
„Nejde jen o to postavit v některé obci oranžové hřiště, což uděláme samozřejmě rádi, ale spíš v té komunitě vybudovat vztah. Například mezi obyvateli a našimi zaměstnanci,“ říká Bohuslavová.
ČEZ aktuálně mimo jiné podporuje dobrovolnickou práci svých zaměstnanců a v rámci širšího systému ESG. Například připravuje plány, jak se férově postarat o všechny zaměstnance, dotčené blížícím se koncem těžby uhlí, nebo jak v místě zajistit lidem plynulé dodávky tepla a elektřiny po ukončení provozu uhelných tepláren a elektráren.