Nejdřív je třeba mít kolo. Pak zrušit v hlavě všechny výhodné městské trasy pro auto i pro chůzi. Na kole se vyplatí jezdit po městě jinudy. Vratislav Filler z týmu PrahouNaKole.cz radí: „Je vhodné vyhýbat se kopcům, jet klidně delší, ale rovinatou trasou, volit spíš boční klidné ulice než hlavní, kam směřuje většina řidičů. Kvůli lepší čitelnosti řidičů jeďte sebevědomě, a nikoli příliš blízko chodníku. Ve výsledku přestanete ztrácet čas stáním a hledáním parkování.“ A hlavně v klidu dojedete na pracoviště i ve čtvrtek, kdy ostatní mohou mít kvůli stávce problémy.
Hlavně dobře vystartovat
Pro naplánování cesty po Praze se „stávkovému cyklistovi“ nabízí mapa na citovaném serveru. Pražané na něm najdou i rady, jak jezdit po městě bezpečně, vyhnout se krádeži kola nebo se správně obléci. Nabízí i deset tras z okrajů města do centra a jízdu pro začínající cyklisty s doprovodem. Kdo si navzdory podrobnému návodu nebude vědět rady, může napsat e-mailem dotaz.
Sdružení Auto*Mat, které patří k našim největším propagátorům cyklodopravy, věří, že mnohým se tato cesta zalíbí a začnou bicykl používat pravidelně. Stejně jako tomu propadl víc než tisíc bankéřů, fyziků, pracovníků ministerstev, mobilních operátorů, divadel a řady firem a institucí, kteří se zúčastnili soutěže Do práce na kole.
Pro naplánování cesty po Praze se „stávkovému cyklistovi“ nabízí mapa na serveru PrahouNaKole.czRvali se mezi sebou o „zelené kilometry“ a dohromady jich najezdili 318 tisíc. Cestou do práce objeli osmkrát zeměkouli a ušetřili 35 tun oxidu uhličitého. Organizátoři věří, že většina soutěžících bude v tomto způsobu cest do práce pokračovat i po skončení soutěžní kampaně. Vít Masare z Auto*Matu má vyzkoušeno, že na cestě do pěti kilometrů je kolo bezkonkurenčně nejrychlejším městským dopravním prostředkem.
Přehlídka vítězů
Členové nejlepšího týmu dojíždějí do pobočky Tesco Stores ČR v Letňanech. Navzdory velké vzdálenosti od centra se k programu přidala řada zaměstnanců. Jeden z nich, Jan Kuželík, si pochvaluje: „Zjistili jsme, že cesta se dá naplánovat, aby byla příjemná a nevedla ulicemi plnými aut. Starosti nám dělá přerušená páteřní cyklotrasa mezi Rudolfinem a Národním divadlem.“ Součet jejich cest do práce byl 5114 kilometrů. Druzí skončili pracovníci sekce vyzbrojování ministerstva obrany (4281 kilometrů), třetí lidé z DHL Express (3878 kilometrů).
Nejdůslednějším jezdcem byl Antonín Zlínský (1879 kilometrů) ze sekce vyzbrojování. Nedávno se vrátil ze čtyřleté mise do Kosova, udržuje kondičku a jezdí do práce na kole takřka každý den. I za pouhé čtyři roky zaznamenal změnu: „Ve srovnání s dřívější dobou přibylo v ulicích Prahy aut, ale současně jsou řidiči k cyklistům ohleduplnější.“ Na druhém stupínku skončil Martin Hanuška (1771 kilometrů) z Pragoprojektu, na třetím Jan Bulín (1722 kilometrů) z Energo-Envi.
Sponzoři soutěže nešetřili cenami, a proto vítězné šlapání do pedálů bylo bohatě odměněno. Kdo ví, kolik adeptů na příští vítěze přiláká do sedla bicyklu čtvrteční stávka.
Za šlapání trocha rozmaru
Když už budou lidé v sedlech kol, mohou se ve čtvrtek odpoledne v Praze zúčastnit dlouho dopředu naplánované cyklojízdy. Kvůli stávce museli organizátoři na poslední chvíli měnit její trasu, aby se vyhnuli ulicím zablokovaným auty.
„Taneční“ jízda vyráží v 18 hodin z náměstí Jiřího z Poděbrad. Organizátoři slibují: „Zavedeme účastníky na festival Tanec Praha a na její trase se odehraje ,outdoorová cykloperformance, co nezná slitování‘ taneční skupiny Nanohach. Taneční vystoupení se uskuteční na náměstí Jiřího z Poděbrad, v Reigrových sadech a před Národním památníkem na Vítkově. Účastníci si pak mohou vychutnat výhledy z terasy Café Vítkov nebo pokračovat do divadla Ponec a zhlédnout představení Evropská taneční laboratoř II.“