Jsou to tři roky, co se v Česku objevily kritické billboardy vůči zavedeným stranám. „Nejsme jako politici. Makáme,“ znělo jedno z hesel nového politického projektu ANO. Jiná cedule zase hlásala: „Jsme schopný národ. Jen nás řídí nemehla.“ Kampaň na voliče zafungovala a hnutí proniklo do nejvyšší politiky.
Ani poté se jeho zakladatel Andrej Babiš (majitel LN) nepřestal do zkušených politiků strefovat. Kritizuje je, že 20 let pouze sedí ve sněmovně a nic jiného neumějí. Jenže jak ukázaly uplynulé týdny, i politika je náročné řemeslo a hnutí ANO v mocenské konfrontaci s koaliční ČSSD zaostává.
Z analýzy rozdělení moci LN vyplynulo, že zatímco Babišovo hnutí kontroluje ekonomicky zaměřené instituce typu Generálního finančního ředitelství, sociální demokracie se zaměřila na „výsadek“ svých lidí v bezpečnostně vlivových organizacích.
Propracovaná regionální struktura
Názornou ukázkou je volba nového ředitele Bezpečnostní informační služby (BIS). Poté, co Jiří Lang oznámil odchod z čela civilní kontrarozvědky po třinácti letech ve službě, vládní strany se začaly rozhlížet po vlastních kandidátech. ANO se pokoušelo domluvit s KDU-ČSL, že na funkci nominují padlého ředitele protimafiánského útvaru Roberta Šlachtu.
Vedle zkušeností politiků zavedených stran hraje v mocenském boji roli i počet straníků a propracovaná regionální struktura. Zatímco legitimaci ČSSD vlastní zhruba 20 tisíc lidí, v hnutí ANO se dosud zaregistrovalo okolo tří tisíc osob. |
Na to však bleskově zareagoval premiér Bohuslav Sobotka, který si vyhlédl svého kandidáta – vedoucího kontrašpionáže Michala Koudelku. Ve čtvrtek 14. července ho předseda ČSSD představil na bezpečnostním výboru a tento týden, ve středu 27. července, vláda jmenovala Koudelku novým šéfem BIS. Šlo o pečlivě připravenou akci, po níž ANO nezbyl prostor na vlastní tah.
Podobně prohrálo Babišovo hnutí souboj o reorganizaci policie. „Administrování státu je vysoce kvalifikované řemeslo, alespoň má být, ale zatím vidíme jen nové kariéry, hemžení ředitelů a náměstků, co o státní správě nemají ponětí,“ řekl LN k současným poměrům exministr spravedlnosti Jan Kalvoda.
Vedle zkušeností politiků zavedených stran hraje v mocenském boji roli i počet straníků a propracovaná regionální struktura. Zatímco legitimaci ČSSD vlastní zhruba 20 tisíc lidí, v hnutí ANO se dosud zaregistrovalo okolo tří tisíc osob.
„Sociální demokracie má rozsáhlou strukturu a na důležité pozice většinou nominuje lidi, kteří se v předcházejících letech vždy pohybovali v jejím prostředí – ať už daný politik či úředník působil někde v kraji, či na ministerstvu. Kdežto ANO zde funguje pět let a neexistuje u něho minulost, ze které by mohlo čerpat lidi,“ řekl LN pod příslibem anonymity současný manažer a někdejší poradce jednoho z českých premiérů.
Pouze rétorické výstupy
Vicepremiér Babiš v červnu kvůli reorganizaci policie a odchodu Šlachty do civilu předsedovi vlády hrozil, že opustí koalici. Se sociálními demokraty však drželi pakt lidovci a Babišovi nezbylo než „exitovou“ rétoriku opustit. Premiér i ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD) nakonec kontroverzní reformu protlačili.
Aktivita babišovců okolo změn v policii se smrskla na rétorické výstupy |
Aktivita babišovců okolo změn v policii se smrskla na rétorické výstupy. „Nebylo nám vysvětleno vůbec nic, jsme v rolích statistů, jsme tam do počtu,“ rozčiloval se ve středu 20. července po zasedání vlády nad reorganizací šéf hnutí ANO.
A tak ministr vnitra Chovanec společně s policejním prezidentem Tomášem Tuhým dál nerušeně pokračují v budování Národní centrály boje proti organizovanému zločinu, která má od srpna zastřešovat tisíc protikorupčních a protimafiánských detektivů. Akce se rozjela i přes výtky ze strany státních zástupců, kteří jsou garantem zákonnosti v přípravném řízení.
Nic na vytváření nové instituce nezměnilo ani to, že se reorganizace „upekla“ za zády koaličních partnerů, poslanců výboru pro bezpečnost, ale i policejních odborů. Kreditu centrále určitě ani nepřidalo, že jediným kandidátem na post ředitele byl Michal Mazánek.
Dvě ze tří zpravodajských služeb
Zatímco kolem nynějších policejních šachů je politicky živo, výběr nového policejního prezidenta před dvěma lety v koalici žádné pozdvižení nevzbudil. Přitom šlo o výběr šéfa největšího a nejmocnějšího bezpečnostního sboru v Česku. Samotný výběr nebyl zcela bezproblémový.
ČSSD ovládá dvě ze tří zpravodajských služeb Česka, přesněji řečeno jejich šéfové jsou zavázáni „oranžovým“ politikům, že je do funkcí navrhli. A to za situace, kdy se s ohledem na měnící se rizika navyšují personální i finanční kapacity služeb. |
Protikandidátem Tuhého byl totiž pouze bývalý důstojník Generální inspekce bezpečnostních sborů (GIBS) Dušan Brunclík. Experti však už tehdy avizovali, že jde pouze o formální tendr, jenž je fakticky zcela v režii ČSSD. Důvod? Brunclík byl spojován s ODS a jejím exministrem Ivanem Langerem. V souboji s Tuhým proto měl od počátku minimální šance. Stojí za zmínku, že Sobotkova ČSSD si prosadila koncem loňského roku i ředitele GIBS. Uzavřel se tím pomyslný kruh, neboť inspektoři mají vyšetřovat policisty, kteří se dopustí trestného činu.
Snaha ohlídat si rozhodující posty v bezpečnostním aparátu je u sociální demokracie patrná i v další oblasti. ČSSD ovládá dvě ze tří zpravodajských služeb Česka, přesněji řečeno jejich šéfové jsou zavázáni „oranžovým“ politikům, že je do funkcí navrhli. A to za situace, kdy se s ohledem na měnící se rizika navyšují personální i finanční kapacity služeb.
Posílení bezpečnostních složek je patrné kupříkladu u civilní rozvědky, jejíhož šéfa vybral ministr Chovanec. Úřad pro zahraniční styky a informace usiluje o změnu zákona, který by rozvědčíkům umožnil nasazovat odposlechy v Česku, ačkoli mají vyvíjet aktivitu především vně našich hranic.
Stmelování
Sociální demokraté v čele s premiérem však umějí prosadit své lidi i v jiných státních institucích. Mistrovskou partii sehrála ČSSD loni na jaře, kdy se bojovalo o obsazení postu předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
Nekompromisní postoj premiéra Sobotky a ministra Chovance při nominacích šéfů důležitých institucí a konfrontace s Babišem ČSSD stmelují |
Přestože prezident Miloš Zeman, který jmenuje šéfa úřadu na návrh vlády, prosazoval spíše exministra Rusnokovy vlády Františka Lukla, ČSSD s převahou jednoho hlasu přetlačila zbytek koalice a umožnila svému bývalému straníkovi Petru Rafajovi pokračovat v postu ve vlivné instituci.
Nekompromisní postoj premiéra Sobotky a ministra Chovance při nominacích šéfů důležitých institucí a konfrontace s Babišem ČSSD stmelují. Odrazí-li se ale tato taktika i v lepších volebních výsledcích, zatím jasné není. Pokud by strana ve volbách nevyhrála, může spoléhat alespoň na to, že v řadě mocných úřadů zůstanou jí vybraní šéfové.
Ovládání bezpečnostních složek nabývá významuExministr spravedlnosti Jan Kalvoda zastával post místopředsedy dvou vlád Václava Klause. Měl tedy přehled, jak se dělily moc a vliv ve státních institucích v privatizační éře 90. let. Dnes se bývalý předseda ODA věnuje advokacii. Nynější chování stran kritizuje v rozhovoru především kvůli snaze ovládnout policii. LIDOVÉ NOVINY: Jak hodnotíte obsazování klíčových mocenských postů ve státě vládními stranami? KALVODA: Jako ukazatel bídy veřejného života a alarmující informaci pro voliče. Obměna těchto postů je v rukou exekutivy, ale musí se dít podle pravidel, a to i nepsaných. Nesmí masově zakládat nedůvěru občanů ve stát. Tato země odložila ambici stát se státem právním a demokratickým někdy v polovině 90. let, kdy dominantní ODS odmítla přijmout – detailně připravený – zákon o státní službě. Zajistila tím vládním stranám na čtvrtstoletí možnost rvát se o obsazení exekutivy volným stylem. LIDOVÉ NOVINY: Na většinu těchto postů dokázala prosadit své lidi právě ČSSD. O čem to svědčí? KALVODA: Je to vysvětlení důvodů, proč celá ta opozičněsmluvní parta prosadila zacházení se státní správou jako s kořistí, bez pravidel. Svědčí to o tom, že ČSSD má nejméně skrupulí a současně největší potřebu zajistit svým lidem vliv na exekutivu. Zejména na policii. LIDOVÉ NOVINY: Neukazuje se, že politika je zkrátka náročné řemeslo a proklamace typu „Nejsme jako politici – makáme“ neplatí? KALVODA: Tahle proklamace zajistila autorovi docela slušný politický úspěch, ne? Protože je založena právě na obecném odporu vůči korupční rutině, která ovládla dominantní strany. ODS za to už zaplatila a ČSSD, která nezůstala vůbec pozadu, to teprve čeká. Administrování státu je skutečně vysoce kvalifikované řemeslo, alespoň má být, ale zatím vidíme jen nové kariéry, hemžení ředitelů a náměstků, kteří o státní správě nemají ponětí. Za to poskytnou vedení partají klid „v regionech“ a trochu toho financování. LIDOVÉ NOVINY: Jakou roli při rozdělování vlivu v klíčových institucích hrají lidovci? KALVODA: Nejsem informován z kuloárů, ale odhadl bych, že marginální. Nemají sílu na to, aby si to rozdali s ČSSD, i kdyby chtěli. Ať jsem poctivý: ani nevím, zda by chtěli. LIDOVÉ NOVINY: Lze současnou mocenskou mapu srovnat s předchozím obdobím vlády ODS (2006 až 2013)? Která ze zavedených stran byla v disciplíně ovládání strategických úřadů „nejšikovnější“? KALVODA: Historicky se k věci dostala ODS dříve, ale ČSSD brzy srovnala krok, spolu s opoziční smlouvou. Jsou stejně šikovné a stejně nepřijatelné. LIDOVÉ NOVINY: Co je pro udržení moci a vládnutí důležitější – mít vliv v bezpečnostních složkách (BIS či policie), nebo kontrolovat ekonomicky zaměřené instituce (Generální finanční ředitelství či Finanční analytický úřad)? KALVODA: Tahle otázka vychází z předpokladu, že ovládání těchto sfér exekutivy je politicky zneužíváno – pro udržení moci, tudíž proti politickým konkurentům. Otázka je bohužel relevantní, ale sama o sobě už implikuje závažnou odpověď, obě jsou v tomto pojetí zacházení s mocí důležité. Aktuálně jsme svědky vyostřené situace, významu nabývá ovládání bezpečnostních složek. LIDOVÉ NOVINY: Které tři úřady či instituce ve státě považujete za nejdůležitější mít „pod kontrolou“? KALVODA: Odpovím jinak: upozorněním, která instituce být pod kontrolou nesmí. Justice. I kdyby ministr vnitra reorganizoval každý týden a postupně kvalifikované policisty nahradil regionálními spolustraníky, ta poslední bariéra a ochrana před politickou svévolí je soud. Soudci si zaslouží ochranu před politikou a odpoutání od exekutivy. Je ale nutno i jim připomenout, že princip soudcovské nezávislosti není jen v samosprávě, ale klade také otázku, jak jsou soudci jako stav připraveni být nezávislými. Že je to otázka aktuální, ukazují peripetie s „justiční mafií“ i řada podivných rozsudků. A další institucí je státní zastupitelství, řazené do exekutivy. Jeho renesance před pár lety neodpověděla adekvátně na celá desetiletí, kdy orgán veřejné žaloby posluhoval politice. |
Posty pod vlivem ČSSDPolicie ČR
Národní centrála proti organizovanému zločinu
Úřad pro zahraniční styky a informace (ÚZSI)
Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ)
Bezpečnostní informační služba (BIS)
Generální inspekce bezpečnostních sborů (GIBS)
Útvar odhalování korupce a finanční kriminality (ÚOKFK)
Správa státních hmotných rezerv (SSHR)
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS)
Náměstek ministra vnitra pro státní službu
Česká národní banka (ČNB)
Ústavní soud (ÚS)
Energetický regulační úřad (ERÚ)
|
Posty pod vlivem ANOGenerální finanční ředitelství
Celní správa
Finanční analytický útvar
Vojenské zpravodajství
Vězeňská služba
|
Posty pod vlivem KDU-ČSLStátní pozemkový úřad (SPÚ)
|