Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

BMW ukázala nový elektromobil pro bezemisní městskou mobilitu

Elektromobilita

  22:10

Elektromobil i3 je v mnohém revoluční. Zatím však v Česku chybí dostatek dobíjecích stanic.

foto: © BMWČeská pozice

Zatím je v ulicích vozů vozů na čistě elektrický pohon vidět pomálu. Automobilky se jim věnují spíše okrajově a často vznikají tak, že do běžného sériově vyráběného vozu místo spalovacího či vznětového motoru namontují elektromotor a uloží do něj desítky kilogramů vážící baterie.

BMW šlo na vývoj přesně opačně. Hodně zjednodušeně řečeno: nejdříve vzali baterie a kolem nich pak zkonstruovali vůz, aby přesně sedl na potřeby elektromobilu. „BMW i3 je prvním prémiovým automobilem světa, který byl od počátku svého vývoje navržen pro pohon elektrickým systémem,“ říká Veronika Jakubcová z BMW.

Novinku automobilka představila světu tento týden na autosalonu ve Frankfurtu, fotografie už však byly zveřejněny v polovině prázdnin. Kdo očekával, že automobil přejede na jedno nabití celé Německo, zatím se nedočká. Jedná se o městský automobil.

Dojezd lze prodloužit až na 340 kilometrů

Prostor pro posádku je vůbec poprvé vyroben celý z karbonu, takže je o třetinu lehčí, než kdyby byl hliníkový. Ekologicky ladění zákazníci ocení, že interiér je vyráběn výhradně z přírodních či recyklovatelných materiálů, potahy jsou například z ovčí vlny.

Baterie nezaberou celý kufr, jak tomu alespoň v počátcích vývoje elektromobilů bylo, ale jsou uloženy velmi nízko, schované pod nohama posádky. Takto nízko umístěné těžiště je příslibem dobrých jízdních vlastností.

Z nuly na sto zrychlí za 7,2 sekundy a při běžném městském provozu ujede na jedno nabití 130 až 160 kilometrů. Dojezdovou vzdálenost lze prodloužit až na 200 kilometrů přepnutím na ECO PRO+ mód. V takovém případě vůz automaticky omezí například výkon klimatizace.

Poslední možností, jak prodloužit dojezd, je přikoupení jednotky REX. V jednoduchosti se jedná o malý spalovací motor, který umí baterii dobíjet. Dojet se s ním pak dá až 340 kilometrů. Na první pohled se může zdát, že se snad vývojáři zbláznili. Vyvíjejí elektromobil, aby se vyhnuli emisím vylučovaným klasickými motory, aby ho mohli pak do vozu zpětně namontovat. Opodstatnění to však mít může. Na běžné ježdění po městě se bez něj obejdete, když však chcete vyrazit dále, může se vám hodit, a zároveň přitom nebudete spalováním znečišťovat ovzduší ve městech.

Druhou praktickou výhodu REX ocení zejména čeští zákazníci. Těm se totiž zatím bohužel může snadno stát, že nestihnou dojet k nejbližší dobíjecí stanici. Rychlodobíjecí stanice kompatibilní s i3 jsou v Česku zatím jen tři, což je zároveň asi největší překážkou, ač dle automobilky se jedná o výstavbě dalších.

Kromě rychlodobíjecích stanic, ve kterých dobíjení trvá asi půl hodiny, lze dobít vůz doma. Běžně to trvá 6-8 hodin, pokud si zároveň koupíte speciální minidobíječku, lze čas zkrátit až na tři hodiny.

První zákazníci si budou moci v Česku vůz koupit od listopadu a podle informací ČESKÉ POZICE bude stát kolem 900 tisíc korun. Pro řadu zákazníků hodně, nicméně už se nejedná o parodii na vůz v podobě těžkopádných elektromobilů bez klimatizace či topení.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Elektromobilky jsou černé díry na peníze. Volvo přestane financovat Polestar

Polestar 4

Švédská automobilka Volvo Cars přestane financovat svůj dceřiný podnik Polestar Automotive...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...