Čtvrtek 2. května 2024, svátek má Zikmund
130 let

Lidovky.cz

Co ministr dopravy, to vize. Nový šéf chce nastartovat pozitivní procesy.

  23:59

Zdeněk Žák chce vrátit resort k normálnímu výkonu veřejné správy, což se dle něho 20 let nedělo.

Od včerejška vede ministerstvo dopravy Zdeněk Žák. foto: © ČTKČeská pozice

Do čela ministerstva dopravy usedl Zdeněk Žák. Po dlouhé době člověk, který se jí zabýval již před příchodem do tohoto ministerského postu. Jeho předchůdce Zbyněk Stanjura se specializoval na IT, Pavel Dobeš působil jako úředník v Bruselu, Radek Šmerda byl kariérním úředníkem a Vít Bárta měl soukromou bezpečnostní agenturu.

Žák byl sice na ministerstvo uveden teprve včera, ale své plány již přiblížil v několika rozhovorech. Přestože je specialista především na železnici, zaměříme se na silniční dopravu. Jaké konkrétní kroky chystá v této oblasti?

  • „Mým cílem je vrátit ministerstvo k normálnímu výkonu veřejné správy, což se tu 20 let neděje. Nejde zdaleka jen o často skloňovanou korupci. Podle mě je ještě větší problém naprostá nekompetentnost lidí ve státní správě. Jeden příklad za všechny: do dopravních staveb natekly stovky miliard, ale stále u nás není postavená, a ani naprojektovaná nejdůležitější stavba: paralelní silnice k dálnici D1, tedy R35,“ uvedl Žák v rozhovoru pro deník MF Dnes.
  • „Chtěl bych jej (koncept přípravy dopravních staveb – pozn. red.) zásadně změnit. Současný systém nutí všechny účastníky, aby stavěli co nejdražší stavby a projektovali na objem. To je špatně. Nechci tu nikoho vyhladovět, klidně projektantům zaplatím lépe za to, že vymyslí levnější a kvalitnější řešení, a stavbařům za schopnost stavět levně a kvalitně,“ řekl Žák v tomto rozhovoru.
  • „Stavební dozor musí hlavně pracovat pro investora a je již víceméně detailem, zda je zadáván, nebo nikoliv,“ uvedl pro MF DNES nový ministr.
  • V interview pro Český rozhlas Žák uvedl, že mezi jeho plány patří příprava silnice R35, paralely k dálnici D1. Oprava D1 je podle Žáka spíše záchrannou akcí pro čerpání peněz z evropských fondů.
  • „My prostě chceme změnit ty motivační podmínky, chceme, aby všichni účastníci vydělávali ještě více na tom, že se chovají prospěšně. A ono se to v tom resortu netýká jenom té infrastruktury, to se týká i chování účastníků na dálnicích. Takže my říkáme, můžete vydělat více, ale ne na tom, že nám předražujete. My vás necháme vydělat více na tom, že nám budete projektovat a stavět levnější a kvalitnější dálnice a železnice,“ konstatoval Žák v televizním pořadu Ekonomika, který včera vysílal Česká televize.

Zdeněk Žák je od roku 1993 již 15. ministrem dopravy. Šéf tohoto resortu tedy průměrně vydrží na své židli necelé dva roky. Každý ministr přišel na úřad s vlastní vizí včetně toho, které stavby považuje za prioritní.

Jako příklad uveďme plány na modernizaci D1:

  • Milan Šimonovský chtěl do modernizace nejvytíženější dálnice zapojit privátní sektor. Velkoryse pojatý projekt měl přijít na 30 až 40 miliard korun. To se ukázalo nereálné.
  • Gustáv Slamečka též předpokládal, že se stát spojí s privátním partnerem. Navrhoval rozšířit dálnici ze čtyř na šest jízdních pruhů. Dva měly být zachované na mostech a nadjezdech. Náklady projektu byly vyčísleny na 18 miliard korun.
  • Vít Bárta na rozdíl od Slamečky počítal s tím, že se dálnice sice rozšíří, ale nevznikne další jízdní pruh.

Co tedy ministr dopravy, to vize. Rekonstrukce dálnice D1 se nakonec odstartovala letos – nikoliv kvůli tragickému stavu, ten není žádnou novinkou, ale protože bylo třeba vyčerpat evropské peníze.

Velké sousto

Zdeněk Žák konstatoval, že mezi jeho priority patří příprava rychlostní silnice R35, která má po napojení na dálnici D11 tvořit severní spojení Čech a Moravy. Žákův předchůdce Zbyněk Stanjura v materiálu Dopravní sektorové strategie II nastínil, že příští rok by měl být dokončen úsek z Valašského Meziříčí do Lešné. Práce na R35 byly plánované do roku 2021. Budou se ve strategii měnit uvedené záměry?

To, co Žák v rozhovorech prohlásil o svém přístupu ke stavebním firmám, projektantům a ke stavebnímu dozoru, vypadá rozumně. Jenže takové vize by byly velkým soustem i pro ministra, který nastoupí do tohoto postu po volbách a má před sebou aspoň teoreticky perspektivu čtyřletého působení. Žák bude mít k dispozici maximálně deset měsíců, možná ale jen pár týdnů.

Nově jmenovaný ministr dopravy v České televizi řekl:

„… já chci nastartovat pozitivní procesy vedoucí k normálnosti. Vše v té dopravě je na dlouhou dobu. Jedna dopravní stavba se připravuje v řádu deseti let. Takže my chceme obrátit ten trend směrem k civilizovanosti a normálnosti.“

Problém spočívá v tom, že příští ministr dopravy může za „pozitivní procesy vedoucí k normálnosti“ považovat zase něco jiného.