Pátek 24. května 2024, svátek má Jana
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Co v mainstreamu není: Rebelové v Sýrii unesli dva pravoslavné metropolity

USA

  7:17

Terčem teroristů se tento týden stali vysocí představitelé křesťanských církví, připomíná Petr Markvart.

Od počátku syrské krize je stále jasnější, že jedním z hlavních cílů teroristů je pestrá mozaika syrských náboženských skupin, obcí a církví. Vražedné útoky na syrské náboženské představitele, mezi nimiž zaujala své smutné místo vražda šajcha Bútího v březnu 2013, mají destabilizovat syrskou společnost, zasít nedůvěru mezi jednotlivými skupinami a zbavit Sýrii jejích intelektuálních elit a duchovních vůdců. Tentokrát se terčem útoku rebelů stali dva vysocí představitelé křesťanských církví.

Co se vlastně stalo 22. dubna 2013 večer na cestě z tureckých hranic do Aleppa? Metropolita aleppský řecké pravoslavné církve antiochijské Pavel Yazigi odjel na humanitární cestu do Turecka v doprovodu metropolity aleppského syrské pravoslavné církve Řehoře Jana Ibrahima a mladého jáhna církve, který řídil jejich vůz. Pozdě večer cestou zpět do Aleppa, v oblasti, která není pod kontrolou syrské armády a je zamořena teroristy (v této oblasti je zvláště aktivní tzv. „Džajš al-muhádžrín wa ansar“, tvořená převážně Čečenci naverbovanými za saúdské peníze), byl jejich vůz zastaven neznámými ozbrojenci, řidič chladnokrevně zavražděn a oba metropolité uneseni na neznámé místo. Od té doby probíhá intenzivní vyjednávání o jejich propuštění. Vzhledem k citlivosti celé situace jsou všechny zúčastněné strany velmi opatrné ve sdělování jakýchkoli informací o procesu vyjednávání.

V období, kdy svět byl zděšen, projevoval solidaritu a odsuzoval pachatele hrůzného výbuchu v Bostonu připsaném dvěma chlapcům čečenského původu, zpráva o únosu obou syrských metropolitů (nehledě na další krvavé útoky a vraždění teroristů, které jsou v Sýrii na denním pořádku) v českých i světových médiích jaksi zapadla. Vždyť je to přece normální, v Sýrii válčí nějací povstalci proti režimu, ale ve Spojených státech je hluboký mír.

Zvykli jsme si rozlišovat násilí na to, které zdánlivě probíhá kdesi a daleko od nás a na to, které je to „naše“ nebo lépe „proti našim“

Zvykli jsme si rozlišovat násilí na to, které zdánlivě probíhá kdesi a daleko od nás a na to, které je to „naše“ nebo lépe „proti našim“. Cožpak Syřané nejsou naši? Cožpak syrští křesťané nejsou naši souvěrci, geograficky o tisíce kilometrů blíže než východní pobřeží USA?

A ještě jeden postřeh z období bostonské tryzny, přenášené v živém vysílání do celého světa. Když několik amerických nevzdělanců začalo volat po bombardování „Československa“ nebo „Čech“ v odvetu za bostonský útok, naše reakce (včetně reakce velvyslance Petra Gandaloviče) byla „to jsme nebyli my, Češi, Evropané, vaši věrní spojenci, Ameriko, to byli přece Čečenci, Kavkazané, muslimové, nepřátelé – ty bombardujte, ne nás“.

Nikdo se nepozastavil nad tím, jak mohou příslušníci civilizovaného národa volat po bombardování jiné země jenom proto, že z ní pocházejí rodiče údajných pachatelů teroristického činu. Přestalo snad platit mezinárodní právo veřejné? Jedna země nemá právo bránit svoje území před prokazatelně zahraničními teroristy a jiná země může intervenovat kdekoli a proti komukoli se jí zlíbí prostě jenom proto, že na něj ukáže prstem?

A tak se oba unesení metropolité, zavražděný šajch Bútí a desetitisíce jejich spoluobčanů, denně ubíjených, unášených a vyháněných tou nejodpornější soldateskou stávají pomalu, ale jistě „zapomenutým konfliktem kdesi daleko od nás“. Přivykli jsme tomu, že ze Sýrie chodí už jen špatné zprávy (pokud se k nám nějaké vůbec dostanou), apaticky hledíme na sankce zavedené nejmoudřejší matkou, Evropskou unií, proti zákonné vládě suverénního státu, aby se jí ještě hůře a obtížněji bránilo její území a obyvatelstvo.

Proto se kromě našich modliteb za brzké propuštění obou metropolitů zajímejme o to, co se SKUTEČNĚ děje v Sýrii, ptejme se svých politiků, co pro SKUTEČNÉ urovnání poměrů v Sýrii podnikají a chtějme od žurnalistů objektivní a pravdivé informace, nikoli klišé přebírané bez reflexe ze zahraničních zdrojů. Sýrii je nám blízko – blíž, než si myslíme.

Pavel Yazigi (1959) byl v roce 2000 zvolen synodem metropolitou aleppským řecké pravoslavné církve antiochijské. Po celý život se intenzivně věnuje mezicírkevnímu dialogu mezi pravoslavnými a katolickými církvemi. Jeho starší bratr Jan Yazigi je od prosince 2012 patriarchiou řecké pravoslavné církve antiochijské a všeho Východu a jako Jan X. se stal duchovním vůdcem zhruba jednoho milionu věřících v Sýrii, 400 tisíc v Libanonu, 250 tisíc v Turecku a dalších stovek tisíc ve východním Středomoří, Evropě a v obou Amerikách. Jejími odnožemi jsou arménská, kyperská, gruzínská a irmetsko-abchazká církev.

Řehoř Jan Ibrahim (1949) je od svého jmenování metropolitou aleppským a okolí v roce 1979 jedním z nejváženějších obyvatel města, který je nejenom duchovním pastýřem syrských pravoslavných, ale především apoštolem míru a stability mezi jednotlivými církvemi a náboženskými skupinami, rozhodcem sporů a otcem všech. Do posledních chvil před svým únosem neúnavně jezdil po celé zemi, vyjednával o propuštění rukojmí, žil a trpěl se svými souvěrci v těžce zkoušeném Aleppu a burcoval svoje spoluobčany k intenzivní celonárodní diskusi o budoucnosti země. Syrská pravoslavná církev užívající dodnes jazyk Ježíše Krista aramejštinu má přibližně 5 milionů věřících v Indii, 500 tisíc v Sýrii, 200 tisíc v Libanonu a silné obce v Německu, USA a dalších zemích. Její obce v Turecku a v Iráku se po pádu Saddáma Husajna staly terčem útoků extremistických muslimských skupin a mnohé byly nuceny v letech 2005–2010 uprchnout do Sýrie.

Autor:

Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění
Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění

Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...