Pátek 3. května 2024, svátek má Alexej

Fyzikové v napětí: Vymažou svižná neutrina Einsteina z učebnic?

Fyzika se otřásá: neutrina urazila trasu 732 kilometrů z CERN rychleji než světelný paprsek.

Nabitá aula v ženevském CERN v pátek 23. září přihlížela prezentaci výsledků týmu Opera, který je seznámil s rychlostí neutrin, jež činila 300 006 kilometrů za sekundu. foto: ©? CERN, www.cern.chČeská pozice

Údiv, zájem, vzrušení a hluboké, velmi hluboké přemýšlení... Takové jsou reakce světových fyziků na senzační objev z experimentu Opera, jenž byl v pátek odpoledne představen odborné veřejnosti v centrále Evropské organizace pro jaderný výzkum (CERN). Nabitá aula částicových fyziků si vyslechla report, který nasvědčuje tomu, že neutrina – menší částice než atom proudící vesmírem – se skutečně pohybovala vyšší rychlostí než světlo.

Neutrina letěla rychlostí 300 006 kilometrů za sekunduTrasu 732 kilometrů z ženevské centrály CERN do místa detekce experimentu Opera v italském Gran Sassu urazila neutrina za 2,4 milisekundy, což je o 60 nanosekund rychleji, než by letěl světelný paprsek. Rychlost světla činí 299 792 kilometrů za vteřinu, nicméně drobounké částice svištěly rychlostí 300 006 kilometrů za vteřinu. Einsteinova teorie relativity, zpopularizovaná rovnicí E = mc2, by se mohla brzy otřást.

„Kdyby to tak bylo, rozvrátilo by to celou fyziku. Museli bychom se hned ptát, jak rychle můžou neutrina letět? O trochu rychleji? Nebo o hodně? Existuje nějaká jiná maximální rychlost? A proč by to mělo být omezeno jenom na neutrina, vždyť to je v podstatě obyčejná hmotná částice? Vzbudilo by to tolik otázek, že si ani nedokážu představit, že by to mohla být pravda,“ říká profesor Jiří Chýla z Fyzikálního ústavu Akademie věd ČR (pro ČESKOU POZICI napsal k této dost možná epochální události komplexní analýzu).

Světoví fyzici jsou – už z povahy a vědecké nutnosti – opatrní. Kontrolují výpočty, ptají se, jak bylo dosaženo tak extrémní přesnosti měření a astrofyzici už také vymýšlejí důvody, proč mohla být mionová neutrina špatně změřena. Zatím se lidská chyba v pokusu nenašla; vědci vyzvali i jiná pracoviště o kontrolu experimentu. Video z CERN je ke zhlédnutí zde.

„Byl by to natolik senzační objev, pokud to bude pravda, že je s ním třeba zacházet velmi opatrně,“ řekl agentuře AP John Ellis, teoretický fyzik pracující v CERN, jenž se objevu přímo neúčastní. První indicie byly publikovány na blogu Résonaances již 15. září, ovšem nyní se jedná o daleko závažnější informace, než v případě údajného zjištění Higgsova bosonu v dubnu, jak ČESKÁ POZICE informovala. Tento „nález“ byl v květnu oficiálně popřen.

Cesta k cestování časem?

Nejen proto jsou fyzikové opatrní. Zatím nehovoří o revoluci, krachu fyzikálních teorií. Ale NĚCO je jinak. „Musíme něco říct. Nemůžeme to zamést pod koberec, protože to by nebylo čestné,“ řekl mluvčí výzkumného týmu Antonio Ereditato pro magazín Science.

Teoretický fyzik CERN Álvaro De Rujula ještě v pátek předpokládal dosud nenalezené pochybení lidského faktoru. Pokud se nenajde, otevírají se divoké vize. „Každý člověk bude mít teoreticky možnost cestovat proti času a zabít svou matku dřív, než se narodí,“ řekl De Rujula, citován světovými agenturami.

A fyzička Christine Suttonová na svém blogu v článku Mé milé neutrino píše: „Výsledky z Opery jsou podrobovány přísnému zhodnocení komunity fyziků a bude fascinující sledovat, zda projdou zkouškou času. Pak a teprve pak splní požadavek Sherlocka Holmese a superrychlá neutrina se stanou uznaným vědeckým faktem, nikoliv pouhou science-fiction. Zatím musíme vyčkávat.“