Sobota 11. května 2024, svátek má Svatava
130 let

Lidovky.cz

Hazardující miliardář Elon Musk: Podaří se mu zemřít na Marsu?

Elektromobilita

  12:49

Vizionářskému konstruktérovi nízkonákladových raket a elektromobilů už se nikdo nevysmívá. Ani když teď říká, že dobude Rudou planetu.

Důvod k oslavě: elektřinou poháněný sedan Model S míří k zákazníkům. Ředitel automobilky Tesla Motors Elon Musk ve firemní továrně v kalifornském Fremontu 22. června 2012. foto: © ReutersČeská pozice

Dávno by si mohl užívat jako rentiér, místo toho pracuje sto hodin týdně. Vizionářský vynálezce Elon Musk (41) řídí dvě průkopnické technologické firmy a bokem produkuje filmy. Pochybovače, kteří konstruktéra nízkonákladových raket a elektromobilů odbývali coby snílka, loni opakovaně převezl. Ač se stal i předlohou komiksového hrdiny, už se mu nevysmívají. Ani když teď říká, že dobude Rudou planetu...

Průmyslník a filantrop John D. Rockefeller, letecký konstruktér a filmový producent Howard Hughes a zakladatel firmy Apple Steve Jobs v jednom – tak Elona Muska popisují jeho kolegové a přátelé. Inženýr-samouk kdysi pomocí služby PayPal rozhýbal nakupování přes internet a dnes je ředitelem a hlavním akcionářem novátorské elektro-automobilky Tesla Motors a soukromého vesmírného dopravce SpaceX. Spolu s většinovým podílem ve firmě SolarCity, jež je největším americkým dodavatelem střešních solárních panelů pro domácnosti, dosahuje jeho majetek odhadem 2,7 miliardy dolarů.

Vydařený rok

Loni si připsal hned dva zářezy na pažbě. Jeho kosmické lodi Dragon se jako první soukromé výpravě podařilo zkušebně přistát na Mezinárodní vesmírné stanici (ISS). O pár měsíců později začal na trh dodávat elektromobil Tesla Model S, který má díky zprovoznění sítě „rychlonabíječek“ prakticky i výkonnostně konkurovat automobilům na spalovací motory, přestože se nejedná o „hybrid“, nýbrž o vůz poháněný výlučně elektřinou.

Koncem letošního března se pak v řídicím středisku SpaceX opět slavilo – to když se bezpilotní kosmická loď Dragon na padáku snesla do vln Tichého oceánu, tentokrát po prvním úspěšném dopravení zásilky na ISS. Zpátky na Zem navíc z vesmírné stanice dopravila tunový náklad s použitými výzkumnými přístroji a výsledky experimentů. Zásilky na ISS sice vysílají i Rusové, Evropané a Japonci, jejich bezpilotní vesmírné bárky jsou však na zpáteční doručování nepoužitelné, neboť při návratu do zemské atmosféry shoří. SpaceX přitom dokáže rakety do kosmu dopravit za zlomek ceny.

„Jsme levnější než Číňani, jsme levnější než Rusové a kdokoli další. A děláme to ve Spojených státech za cenu americké pracovní síly,“ upozorňuje Musk. S americkou vládní vesmírnou agenturou NASA, jež předloni vyřadila vlastní raketoplány z provozu, má SpaceX na obousměrnou nákladní kosmickou dopravu dojednané kontrakty za 1,6 miliardy dolarů. Na oběžnou dráhu ale vynáší i satelity komerčních zákazníků. Celkem má do roku 2017 nasmlouvány čtyři desítky letů do kosmu.

Vedle konstrukce a řízení soukromého kosmického programu má Musk ještě plný úvazek v čele automobilky Tesla Motors. V době vrcholících příprav na letošní premiérový start obtěžkané vesmírné lodi Dragon se tak oddával veřejné polemice s listem The New York Times, kde v únoru vyšla nelichotivá recenze zkušební jízdy Modelu S v zimních podmínkách. Akcie Tesla Motors se po jejím vydání sice propadly o 13 procent, od té doby však už ambiciózní firma burzovní ztráty dorovnala.

Přízrak bankrotu 

„Vlastně jsem neočekával, že vydělám nějaké peníze. Kdybych si vydělal jen na nájem a nějaké jídlo, bylo by to v pořádku. Ale ukázalo se, že to bylo nakonec velmi výdělečné,“ říká o svých podnicích neúnavný vynálezce, který by se možná uživil i v Hollywoodu. Jako výkonný producent se podílel na kritikou oceňovaném filmu Děkujeme, že kouříte, kde se mihl i v roli pilota soukromého tryskáče tabákového magnáta.

„Většina lidí, když vydělají spoustu peněz, už nechce riskovat. Pro mě to nikdy nebylo o penězích, ale o řešení problémů pro budoucnost lidstva.“Musk umí letadlo pilotovat i doopravdy. Svůj podzvukový letoun Aero L-139 Albatros byl však nucen prodat v roce 2008, kdy stál na pokraji bankrotu. Firma SpaceX toho roku provedla v pořadí třetí nezdařilý pokus o odpálení rakety. Musk na neúspěších prodělal miliony dolarů a jeho osobní jmění bylo ohroženo.

Kvůli zpoždění výroby a překračování plánovaných nákladů mířila ke dnu také Tesla Motors. Musk do firmy vložil své poslední tři miliony dolarů. Kromě českého tryskáče byl nucen prodat i drahocenný sporťák McLaren F1 a začal si půjčovat od přátel.

Kapitány automobilového průmyslu byl vysmíván jako diletant. Odvětvový blog The Truth About Cars dokonce vyhradil vyhlížení skonu Tesly zvláštní rubriku (Tesla Death Watch). Kvůli pracovnímu vytížení se Muskovi rozpadlo manželství s matkou jeho pěti synů (dvojčat a trojčat). Rok 2008 miliardář zpětně hodnotí jako nejnáročnější v životě. A lakonicky radí: „Jestli chcete vydělat malé jmění na odpalování raket, začněte s velkým jměním.“

Když s nejistým byznysem na poli konstrukce raket a elektromobilů o pět až šest let dříve začínal, měl na kontě 180 milionů dolarů z prodeje internetové platební služby PayPal. „Většina lidí, když vydělají spoustu peněz, už nechce riskovat. Pro mě to nikdy nebylo o penězích, ale o řešení problémů pro budoucnost lidstva,“ tvrdí Musk bez uzardění. Kde se tento samozvaný spasitel vzal?

Na apartheid neměl čas

Muskovo křestní jméno Elon (hebrejsky „dub“) je pro mnohé trochu matoucí. Příliš totiž nenapovídá, že je Musk původem z Jihoafrické republiky. Narodil se roku 1971 v hlavním městě Pretorii v rodině inženýra. „Žil si ve vlastním světě. Když mu bylo osm nebo devět, přečetl celou Encyklopedii Britannicu – a zapamatoval si ji!“ vypráví jeho matka Maye, která je ve svých 63 letech dodnes vyhledávanou modelkou.

Malý Elon byl posedlý fakty. „Řekl-li někdo, že je odsud Měsíc třeba milion mil daleko, opravil by ho, že je to 238 855 mil v závislosti na tom, kdy Měsíc pozorujete,“ líčí matka po letech. Jak už to ale bývá, pozdější vynálezce nerad chodil do školy, neboť spolužáci podobné sdílení faktografických znalostí nedoceňovali a budoucího miliardáře šikanovali.

Když mu bylo devět, jeho rodiče se rozvedli, a Elon lumpačil bez otcovského dohledu. „Je pozoruhodné, kolik věcí můžete nechat explodovat. Mám štěstí, že mám všechny prsty,“ vzpomíná dnes raketový konstruktér na podomácku vyráběné výbušniny. V deseti letech dostal Elon od otce počítač, naučil se programovat a o dva roky později prodal svůj první software k počítačové hře Blastar (za 500 dolarů).

„Jsem otravně proamerický. Je to místo, kde jsou velké věci uskutečnitelné.“V rané pubertě prošel Elon existenciální krizí a přečetl kvanta filozofické a náboženské literatury. Na dotaz, která kniha mu tehdy byla útěchou, uvedl v nedávném rozhovoru sci-fi novelu Stopařův průvodce Galaxií. „Naučila mě, že je těžké dobrat se toho, jaké si klást otázky, ale jakmile to uděláte, je všechno ostatní jednoduché,“ vysvětlil Elon s odkazem na ústřední sdělení knihy, že odpovědí na hlavní otázku „života, vesmíru a všeho“ je číslo 42.

Roku 1988 odešel sedmnáctiletý Elon s požehnáním rodičů z domu a zamířil do Kanady. Na sklonku apartheidu se tak vyhnul povinné vojenské službě, která se na bělochy v JAR vztahovala. „Nemám problém se službou v armádě, ale sloužit v jihoafrické armádě k potlačení černochů se nejevilo jako příliš dobrý způsob, jak trávit čas,“ vysvětluje nyní.

V Kanadě, odkud pocházela jeho matka, nejprve neohlášen objížděl vzdálené příbuzné a přiživoval se na jejich farmách. Poté nastoupil na univerzitu v Ontariu, ale po dvou letech z ní odešel. Získal stipendium na prestižní pensylvánské univerzitě ve Spojených státech, jež se měly stát jeho novou vlastí: „Jsem otravně proamerický. Je to místo, kde jsou velké věci uskutečnitelné.“

Siliconové miliony

Už na vysoké škole zúročil své podnikatelské vlohy, když si přivydělával pořádáním večírků v domě, který si se spolubydlícími pronajímal. S bakalářskými diplomy z ekonomie a fyziky zamířil z Pensylvánie na Stanfordovu univerzitu v kalifornském Silicon Valley, kde pokračoval ve studiích aplikované fyziky. Už tehdy se mu honily hlavou vesmírné lodě a elektromobily, ale k uskutečnění svých smělých plánů potřeboval kapitál.

Roku 1995 studium na Stanfordu přerušil a s mladším bratrem Kimbalem vyvinul internetový publikační a navigační software Zip2, který o čtyři roky později prodali firmě Compaq za 300 milionů dolarů. Svůj podíl Elon vynaložil na rozjezd platební služby X.com, později známé jako PayPal, jež se stala průkopníkem internetového nakupování. Když ji v roce 2002 koupila za 1,5 miliardy dolarů firma eBay, činil Muskův zisk 180 milionů dolarů.

Jednatřicetiletý Musk si mohl po zbytek života lebedit na jachtě, avšak zároveň ho postihla rodinná tragédie: několik dní po prodeji firmy PayPal zahynul na syndrom náhlého úmrtí kojenců jeho desetitýdenní prvorozený syn. S manželkou Justine, s níž se seznámil ještě na univerzitě v Ontariu, měl během následujících pěti let dalších pět synů (dvojčata a trojčata).

Vydělané miliony zároveň vložil do svých nových firem SpaceX, Tesla Motors a SolarCity. Investoval též do společnosti Everdream, na jejímž řízení se ovšem sám významně nepodílel. Konstrukce raket a elektromobilů se rozvíjela se střídavými úspěchy až do osudového roku 2008, kdy kombinaci výrobních problémů a globální finanční krize Musk téměř neustál. Jako na zavolanou však právě tehdy počítačová firma Dell odkoupila za 120 milionů dolarů společnost Everdream, v níž měl Musk většinový podíl.

Nejen dopravní prostředek

Krach byl zažehnán a ambiciózní vynálezce dostal další šanci. Z výrobní linky v Silicon Valley začal sjíždět exkluzivní elektromobil Tesla Roadster. Jeho základní cena 109 tisíc dolarů byla záměrně nadsazená, neboť z jeho prodeje elitním zákazníkům hodlal Musk subvencovat vyvinutí masovějšího Modelu S, který by teprve představoval revoluci v automobilismu.

Na rozdíl od „hybridních“ elektromobilů nabízených například automobilkami Honda či Toyota jezdí vozy od Tesly výhradně na elektřinu. Vzhledem k doposud omezené síti nabíjecích stanic se jedná o riskantní podnikatelskou strategii. Odstranění spalovacího motoru a benzinové nádrže má však také zřejmé výhody: automobil je například výjimečně prostorný, neboť motor elektromobilu má velikost pouhého melounu. Model S má díky tomu kufr i vepředu.

„Ropa jednou dojde a my tu mezitím experimentujeme s pumpováním oxidu uhličitého do atmosféry“Jízdním vlastnostem vozu prospívá, že díky umístění půltunové lithium-iontové baterie v podvozku má velmi nízko položené těžiště. Na baterii je osmiletá záruka. Z normální zásuvky se nabíjí devět hodin, ale v budované síti značkových „supernabíječek“ Tesla Motors ji lze za hodinu nabít na dojezd zhruba 400 kilometrů. Zrychlení z nuly na 60 mil v hodině (96,5 kilometru) zvládne Model S za 5,5 vteřiny. Kapitáni automobilového průmyslu už se Muskovi nevysmívají a jízlivá rubrika Tesla Death Watch už je dávno zapomenutá.

Společnost Tesla Motors marketingově staví na tom, že její elektromobily jsou vnímány nejen jako dopravní prostředky, ale také jako veřejné vyjádření určitého světonázoru. „Ropa jednou dojde a my tu mezitím experimentujeme s pumpováním oxidu uhličitého do atmosféry,“ varuje Elon Musk.

O kultovní značku jde i mezi zaměstnanci. Ředitel Tesla Motors je znám svou přímočarostí při jednání s podřízenými, jež údajně mnohdy zachází za hranici hrubosti. Když ale první hotový Model S sjel loni z výrobního pásu, zaměstnanci prý dojetím slzeli.

Multiplanetární život

Také firma SpaceX je specifickým pracovním prostředím. Zatímco až dosud bylo vysílání vesmírných lodí do kosmu doménou vojensko-průmyslového komplexu národních států, pod Muskovým vedením jim dýchá na záda parta chlápků v tričku a bermudách, kteří mají na pracovišti zdarma k dispozici zmrzlinový bar.

„V roce 2013 plánujeme čtyři až pět startů, rok nato osm až deset. Příštích pět let vzroste počet startů každoročně o sto procent,“ předpovídá Musk. Při takovém tempu by společnost SpaceX předstihla Rusko i Čínu. A za zlomek ceny.

„Na raketách není nic z podstaty drahého. Akorát lidé, kteří je v minulosti stavěli a vystřelovali do kosmu, tak činili příšerně neefektivně,“ upozorňuje Musk. Palivo na jednu misi podle něj stojí jen 200 tisíc dolarů. Zatímco každá mise raketoplánu vyšla na miliardu, cesta vesmírné lodi Dragon na ISS vyšla na desetinu.

„Naším svatým grálem je napomoci tomu, aby se život stal multiplanetárním,“ připomíná Musk ambici dobýt v průběhu příštích deseti až patnácti let takzvanou Rudou planetu. „Rád bych na Marsu zemřel, ovšem nikoli při nezdařilém přistání.“

Kolik času vyžaduje žena?

Třebaže Musk proslul jako geniální vynálezce, provází ho též pověst lva salonů (mimochodem, slovo „musk“ znamená anglicky pižmo). Právě v losangeleské klubové scéně se spřátelil s hollywoodskou smetánkou. Díky tomu se stal i předlohou postavy vynálezce a playboye Tonyho Starka v „komiksovém“ filmu Iron Man (2008) od režiséra Jona Favreaua. V nočním klubu v Londýně potkal svou druhou manželku, tehdy třiadvacetiletou herečku Talulah Rileyovou (jejich dvouleté manželství se rozpadlo loni).

„Máte-li miliony dolarů, změní to váš životní styl, a kdokoli říká něco jiného, vykládá voloviny“Jako dvakrát rozvedený svobodný muž pendluje Musk mezi svými továrnami na předměstí Los Angeles, kde bydlí, a výzkumnými pracovišti v Silicon Valley. Neubytovává se tam však v hotelu, ale přespává u kamarádů. „Dáme si něco k jídlu a hrajeme spolu počítačové hry,“ popisuje staromládenecké požitky Bill Lee, jeden z raných investorů do společností Tesla Motors i SpaceX.

„Máte-li miliony dolarů, změní to váš životní styl, a kdokoli říká něco jiného, vykládá voloviny. Z hlediska životního standardu nepotřebuju pracovat, ale dělám to. Pracuji každý den i o víkendech a dovolenou jsem si nevzal už léta,“ líčí Musk životní tempo, kvůli němuž možná ztroskotala jeho dvě manželství. „Chtěl bych věnovat více času randění. Musím si najít přítelkyni. Kolik času týdně žena vyžaduje? Třeba deset hodin?“

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Poptávka po elektroautech je nižší, než se čekalo, přiznává žena z vedení VW

Imelda Labbé, členka představenstva značky Volkswagen zodpovědná za „prodej,...

„Poptávka po bateriových vozech v celém průmyslu a v celé Evropě v současnosti není tak silná, jak...

Škoda neplánuje levný elektromobil pro Indii, její tamní manažer ano

Sochy elektrické nabídky Škody v roce 2026

Škoda Auto, která je v koncernu Volkswagen zodpovědná za indický trh, v současnosti neplánuje...