Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

„Hledá se supervědec!“ Startuje mediální kampaň na výzkumná centra.

Evropa

  22:26

Ministerstvo školství chce zpopularizovat vědecká střediska skrytá za mnoha zkratkami. Sází na kampaň za 5,7 milionu korun.

foto: © ČESKÁ POZICE, Martin RychlíkČeská pozice

RIV, GAČR, TAČR, RVVI, ELI, CEITEC nebo BIOCEV. Redakční kolegové si už běžně dělají legraci ze zkratek, které se v prostředí výzkumu a vývoje jaksi automaticky používají. Jednou z „nejpopulárnějších“ je u našich editorů bezpochyby OP VaVpI čili Operační program Výzkum a vývoj pro inovace, z nějž je budována řada výzkumných středisek – ukrytých opět za mnoha dalšími zkratkami jako AdMaS, IT4I, NETME, Algatech, NUDZ, CETOCOEN, HiLase, CENAKVA, RICE, ALISI, OVI, FNUSA-ICRC, SIX nebo SUSEN či AdmireVet...

Povědomí o tom, co budou tato střediska financovaná z evropských peněz vytvářet a vyvíjet (natož jaká je jejich kvalita a šance na uživení), má jen nemnoho zasvěcených. Ministerstvo školství, jež v uvedeném operačním programu spravuje balík 2,4 miliardy eur (61,8 miliard korun), proto spustilo mediální kampaň, v níž veřejnosti vzkazuje, že to nebudou vyhozené peníze.

Reklama na nové „supervědce“, jak tištěné inzeráty uvádějí, poběží až do 4. listopadu. Například v úterý 17. září měla MF Dnes celostránkový inzerát a z bezplatného deníku Metro vypadávala na cestující brožurka věnovaná – pozor, zkratka – OP VaVpI.

Zapojte se, vzdělávejte se, dejte o sobě vědět a „staňte se hvězdou na světové úrovni“, vybízí titulní strana sešitku, kde strukturní virolog Pavel Plevka z brněnských laboratoří CEITEC láká k navštívení nového webu www.opvavpi.cz. Na něm se vyjímá třeba i sympatická ekofyzioložka Petra Rajsnerová, jež pracuje v klimatologickém centru CzechGlobe.

Vědci v tisku

„Jedná se o tiskovou kampaň, která probíhá od 3. září do 4. listopadu, přičemž tisková inzerce se objeví jak v denících (MF Dnes, Metro, Blesk nebo Sport), tak v týdenících (Ekonom, Euro, Instinkt, Týden, Reflex), čtrnáctidenících (Epocha) nebo měsíčnících (Lidé a země). A to formou grafické inzerce, advertorialů a vkladu,“ řekl ČESKÉ POZICI Radek Melichar z tiskového odboru ministerstva školství.

„Na kampani spolupracujeme s mediální agenturou Mindshare, která vzešla z výběrového řízení. Celá kampaň bude stát necelých zhruba 5,7 milionu korun, přičemž vítězná nabídka znamená značnou úsporu nákladů ze schváleného rozpočtu,“ doplnil Melichar, dle nějž je v ceně zahrnuto i monitorování a vyhodnocení dopadů i efektivity této propagace.

Cílem tiskové kampaně, která chce oslovit co nejširší masu čtenářů starších patnácti let, je zviditelnění OP VaVpI u široké veřejnosti (s tiskovou kampaní počítá nastavení evropských fondů v rámci povinné publicity, v každém programu je standardně vyčleněna částka právě na prezentaci). Ministerstvo tím chce:

  • informovat veřejnost o smyslu a přínosech operačního programu pro život v České republice (tj. jaká vědeckovýzkumná infrastruktura je a bude v jeho rámci budována);
  • informovat o realizovaných a pokročilých projektech OP VaVpI (také o výstupech výzkumu a vývoje, které vzejdou z práce nově budovaných výzkumných týmů složených z českých a zahraničních odborníků);
  • zároveň jako řídicí orgán programu oslovit mladé vědecké pracovníky pro práci v regionálních vědeckovýzkumných centrech a centrech excelence, v nichž program nabídne téměř 3300 pracovních míst.
Představení tajemných zkratek pro masy

V aktuálním vlepu je blíže představeno osm vědeckých středisek: například třeboňský Algatech skrývá za jménem výzkum řasových technologií využitelných pro paliva či krmiva budoucnosti, brněnské CMV má vyvíjet lepší materiály pro péči o zdraví a třeba AdmireVet se zabývá vývojem veterinárních vakcín; o olomouckém Biomedregu respektive Ústavu molekulární a translační medicíny (ÚMTM) již ČESKÁ POZICE opakovaně psala, neboť s ním spolupracuje jeden z nejcitovanějších českých vědců – Jiří Bártek z Kodaně.

Inzerát na OP VaVpI se objevil i v pražských médiích, ačkoliv vědci z metropole neměli dosud možnost z něj čerpat. To se mění.Inzerát na OP VaVpI se objevil i v pražských médiích, ačkoliv vědci z metropole neměli dosud možnost z EU fondů čerpat peníze. To se mění. Připravena je i výzva, jež by to pražským vysokým školám měla umožnit. K dispozici jsou nyní více než dvě miliardy korun.

Vzhledem k celkovému objemu operačního programu je částka za tuto kampaň nicotná; snad budou utracené peníze k užitku a výjimeční vědci – neřkuli „supervědci“ – se v Česku za pár let i najdou. K samotnému provedení kampaně však může mít leckdo připomínky. Třeba jako nejmenovaný redakční kolega, který při zběžném pohledu na leták s doktorem Plevkou, jenž nedávno získal prestižní ERC grant, prohlásil: „To je nějaká reklama na prací prostředky, ne?“

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...