Sobota 11. května 2024, svátek má Svatava
130 let

Lidovky.cz

Jakl by měl radost: Objevil se nápad zdanit cyklisty

USA

  14:30

Cyklisté prý vypouštějí více CO2 než řidiči aut, washingtonský republikán Ed Orcutt proto navrhuje uvalit pětiprocentní daň na kola.

Když tajemník odstupujícího prezidenta Václava Klause Ladislav Jakl na konci minulého roku vylíčil na svém blogu cyklisty ve smradlavých dresech coby parazity poškozující životní prostředí, považovala to většina čtenářů za nadsázku. Podobně smýšlející jedinci se však najdou i ve Spojených státech amerických. A ti to vážně myslí. Člen zákonodárného sboru státu Washington, republikán Ed Orcutt, chce cyklistiku kvůli poškozování životního prostředí zdanit. Píše o tom server Huffington Post.

Na rozdíl od Jakla, který argumentoval tím, že cyklisti snědí více jídla a zbytečně umírají nevinná zvířátka, Orcutt si na cyklistiku chce došlápnout kvůli produkci oxidu uhličitého. Podle zákonodárce ho cyklisti produkují více než řidiči automobilů. Orcutt to napsal v e-mailu jednomu lokálnímu cyklistickému klubu, který se domáhal vysvětlení, proč chce zdanit ekologicky přínosnou cyklistiku.

„Se zvýšenou srdeční činností a zrychleným dýcháním rostou také emise CO2“„Vzhledem k tomu, že oxid uhličitý se považuje za skleníkový plyn a znečišťující látku, cyklisté při jízdě ovzduší skutečně znečišťují. Se zvýšenou srdeční činností a zrychleným dýcháním rostou také emise CO2,“ odvětil Orcutt. Navrhl pětiprocentní zdanění formou jednorázového poplatku při zakoupení kola. Peníze mají jít na údržbu silnic, protože cyklisté po nich podle Orcutta jezdí, aniž by platili spotřební daň z benzínu či silniční daň.

Pomiňme, že – vzato do důsledků – cyklista místo benzínu „jezdí“ na jídlo, ze kterého daň platí. Pomiňme i fakt, že Orcutt počítal jen s CO2 vyprodukovaným plícemi cyklisty, kterého je možná více než u řidiče vozu, jenže už nezapočítal provoz automobilu, nemluvě o dalších jedovatých látkách vypouštěných z motoru, kvůli kterým se vyplatí cyklistiku oproti automobilové dopravě podporovat. Snad jemu podobní dopravní odborníci u nás nepřijdou s něčím podobným.

Edu Orcuttovi nicméně budiž ke cti, že se později za necitlivé vyjádření vůči cyklistům omluvil. Na mysli prý měl to, že ani cyklistika není druhem dopravy, která by po sobě nechávala nulovou stopu CO2.

Autor: