Zde stručný souhrn židovských příspěvků civilizaci bílého muže. Ještě přesněji těch, bez nichž by jeho gigantická tvořivá civilizace nevznikla a jejichž zanedbáním by mohla zaniknout.
- Víra ve svrchovaného Boha tvůrce vesmíru jako kosmické inteligence a energie, věčné, všudypřítomné, nekonečně tvořivé, dávající život a smysl veškeré existenci, jejímž prostřednictvím vše souvisí se vším. Z ní odvozená koncepce tvoření „z ničeho“, probíhající ve třech znatelných fázích: budiž (imaginace, fantazie a vůle); bylo (poznatelný výsledek); bylo to dobré (kritické myšlení s úsudkem, schopnost hodnotit, vědomí správnosti a dobra). (Tvoření světa v Genesis 1,1-1-25.)
- Den odpočinku, uklidnění, blaha, rozjímání, žehnání a posvěcení, čili psychologicky terapeutické budování posvátnosti, odlišené a oddělené od všednosti. (Genesis 2,4.)
- Představa člověka jako bytosti Bohem stvořené k božímu obrazu, podle božích představ a k boží podobě a Boha napodobující. Čili bytosti vědomé a tvořivé, jejímž úkolem je být Bohu spolutvůrcem, pojmenovatelem a manažerem ostatní pozemské tvorby. (Genesis 1,26-27 a 2,19-20.)
- Koncepce dobra a zla, s představou odměny za dobro a trestu za zlo jako počátek smyslu pro spravedlnost. (Adam a Eva a strom poznání v Genesis 2,16-3-24.)
- Schopnost člověka s Bohem komunikovat, nechávat se jím inspirovat a povzbuzovat k velikým, průzkumným, statečným a dobrodružným činům a uzavírat s ním smlouvy. (Abrahám putuje na západ v Genesis 12,12-13,18 a uzavírá smlouvu v 17,1-15.)
- Právo člověka testovat Boží příkazy, zda se smlouvou ladí, a tím ověřovat, zda komunikuje skutečně s Bohem nebo jen s nějakým jeho náhradníkem. (Nevykonané obětování Izáka v Genesis 22,1-18.)
- Právo člověka z týchž důvodů se s Bohem (nebo náhradníkem) potýkat jako předpoklad pěstování kritického racionálního a nezávislého myšlení. (Jákob zraněn v úspěšném souboji se záhadnou bytostí v Genesis 32,25-31.)
- Odvaha a troufalost vlastními schopnostmi a dovednostmi růst duchovně, morálně, ekonomicky a společensky i přes nepřízně osudu, zrady blízkých a falešná nařčení. (Josef na dvoře faraónově v Genesis 37,2-50,26.)
- Objev svobody a osvobozování z otroctví. (Celý Exodus.)
- Pracný psychologický přerod z otrocké mentality k mentalitě svobodného člověka a národa. (Celé Numeri.)
- Objev, že svoboda každého jednotlivce závisí na dodržování zákonů stejně platných pro všechny a ještě přísněji pro privilegované a mocné. (Celý Leviticus a celé Deuteronomium.)
- Desatero, jako základ univerzálního morálního zákona (Exodus 34,28 a Deuteronomium 10,4.)
- Láska bližnímu jako sobě samému. (Leviticus 19,11.)
- Láska k cizinci jako sobě samému. (Leviticus 19,34 a Deuteronomium 10,19.)
- Soucit a povinnost pomáhat sociálně slabším, sirotkům a vdovám. (Exodus 20,21; Deuteronomium15,11; Leviticus 19,10; zopakováno patnáctkrát ve Starém zákoně.)
- Povinnost být světlem ostatním. (Izajáš 42,6; 49,6 a 60,3.)
- Povinnost zveřejňovat, kárat a spravedlivě trestat bezpráví a zneužívání moci. (Všichni proroci.)
- Naděje ve spásu osobní a všelidskou přimknutím k Božím zákonům a konáním dobra. (Exodus 15,2 a Žalm 18,2.)
- Smysl pro přiměřenou spravedlnost, nevykonávání kruté pomsty a nevynášení horších trestů, než jsou trestané přečiny. (Exodus 21,23.)
- Rovnováha laskavosti a soucitu se spravedlností a správným jednáním. (Jeremjáš 9,23-24.)
- Zlaté etické pravidlo nečinit jiným, co nechceme, aby činili nám. (Rabín Hilel, 1. století před Kristem.)
- Definice dobrého činu jako takového, který přispívá ke zlepšení světa. (Opět Hilel.)
Svoboda projevu
Tuto přehršli základních židovských vynálezů převzalo za své křesťanství a za křesťanské je většina lidí přijímá. Za samozřejmé je považuje i většina západních agnostiků a ateistů, aniž by si nutně byli vědomi jejich nedílné souvislosti s judaismem a křesťanstvím. Žádný následný výnos žádné židovské literatury žádný z nich nezrušil ani nepopřel.
A bez ohledu na to, jaké jiné výroky různých rabínů dokáže ten či onen judeofob ze spletiva talmudických textů vylovit, závěrečným a všeobecně platným zákonem zůstal navždy většinově odhlasovaný výnos rabína Šmuela. Ten v talmudickém traktátu Chulin 94a zní: „Tóra zakazuje Židovi klamat jakoukoli lidskou bytost, Žida či Nežida“. Potvrzuje jej i traktát Jerušalmi, RošHašana 57a výnosem: „Před trůnem Tvůrcovým není žádný rozdíl mezi Židem a Nežidem.“
Talmud se všemi v něm obsaženými názory a výroky je zdrojem toho nejcennějšího, čím se naše civilizace liší od jiných
Talmud samotný, ve svém celku, se všemi v něm obsaženými názory a výroky, je zdrojem toho nejcennějšího, čím se naše civilizace liší od jiných: vášně pro diskusi a argument bez potlačování či cenzury toho či onoho názoru, jejímž záměrem je poznávání reality, hledání spravedlnosti, objevování nových souvislostí a rozvíjení lidské tvořivosti. S právem se beztrestně mýlit, ale zároveň s odpovědností za škody záměrně nebo omylem způsobené. Svoboda projevu tomu říkáme.
Jedno uznání judeofobní mysli
Pro to vše se naší civilizaci říká židovsko-křesťanská. A proto jsou pro ni sebevražedné veškeré pokusy odříznout ji od kořenů židovských i křesťanských.
Jednomu aspektu judeofobní mysli je však přece jen třeba vyslovit uznání a obdiv. Víra, že třináctimilionové etnikum patřící mezi nejrozhádanější v lidských dějinách dokáže ovládat sedmimiliardovou planetu, vyžaduje mimořádně imaginativního génia.