Úterý 21. května 2024, svátek má Monika
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Kdy už začnou školy dodávat průmyslu opravdu hotové absolventy?

Evropa

  10:37

Česká republika by se měla v Německu inspirovat systémem duálního vzdělávání, které úzce propojuje teorii s praxí.

foto: © Česká Pozice, Alessandro CanuČeská pozice

V posledních měsících se na všech úrovních české společnosti vedou diskuse o tom, že pro zvládnutí krize a pro zabezpečení budoucí konkurenceschopnosti ekonomiky jsou nutná nejen úsporná, ale především prorůstová opatření. Označení „prorůstový“ v sobě zahrnuje řadu návrhů a námětů, jak českému hospodářství do budoucna pomoci, od státních investic do infrastruktury přes investice do výzkumu, vývoje a inovací, podporu spotřeby podnikové a privátní sféry až po podporu (zejména technického) vzdělávání.

K tomu je třeba uvést několik základních fakt:

  • Česká ekonomika je silně závislá na průmyslové výrobě, neboť 31 procent hrubého domácího produktu generuje právě průmysl. Spolu se stavebnictvím je to dokonce 37 procent (pro srovnání v Německu tento podíl tvoří 21, respektive 24 procent).
  • Česká ekonomika patří k jedné z nejotevřenějších v Evropě; téměř 70 procent HDP tvoří export, přímé zahraniční investice se na jeho tvorbě podílejí 53 procenty.
  • Český export se vyznačuje nízkou teritoriální a produktovou diverzifikací – 82 procent vývozu jde do zemí EU, z toho 67 procent do eurozóny a třetina do Německa. Jde především o stroje a přepravní zařízení (54 procent) a součásti zejména pro automobilový průmysl (17 procent).

Z uvedených čísel vyplývá, že česká ekonomika pro zabezpečení dalšího rozvoje a posílení konkurenceschopnosti musí stavět na technických oborech. Dalším poznatkem je, že pro zabezpečení současných a rozvoj nových technických oborů je nutné věnovat vysokou pozornost technickému vzdělávání. Je logické, že oblast vzdělávání přinese ze všech deklarovaných prorůstových opatření výsledky až jako poslední, ne dříve než v horizontu deseti a více let. O to více je však třeba nastartovat změny co nejdříve (nejlépe okamžitě).

Nesoulad mezi potřebami a nabídkou

Česko-německá obchodní a průmyslová komora uspořádala nedávno v pořadí šestou hospodářskou diskusi, tentokrát na téma „Prakticky orientované vzdělávání jako základ pro inovace a konkurenceschopnost“, jíž se vedle zástupců největších německých investorů v ČR zúčastnili i zástupci českých průmyslových firem, představitelé Svazu průmyslu a dopravy ČR (SPČR), ministerstva školství a odborných technických škol. V rámci několika přednášek a následných debat se znovu projevil nesoulad mezi potřebami (poptávkou) české ekonomiky ohledně absolventů škol a nabídkou, kterou náš vzdělávací systém aktuálně generuje.

Zástupci ekonomické sféry upozornili na podstatná negativa současného (zejména technicky zaměřeného) vzdělávacího systému, kdy:

  • vzdělávací systém nereflektuje potřeby zaměstnavatelů;
  • chybí úzké a dostatečné propojení teoretické a praktické části vzdělávání, z čehož vyplývá nedostatečná kvalita absolventů, kteří nemají potřebné schopnosti, dovednosti a znalosti včetně takzvaných měkkých dovedností, jako je schopnost týmové práce, komunikace, prezentace a rozhodování;
  • odborné vzdělávání není vnímáno jako priorita a nemá potřebnou podporu vlády a ministerstev, existuje příliš mnoho všeobecných oborů bez možnosti následného uplatnění v praxi (všechny školy nabízejí téměř všechny obory);
  • trendy vzdělávání nereagují na vývoj v oblasti demografické a technologické;
  • chybí státní strategie rozvoje lidských zdrojů, intervence do vzdělávání (ze státního rozpočtu, z fondů EU) nejsou dostatečně koordinovány;
  • chybí přímá úměra vynaložených nákladů a následného efektu.

Školy na všech úrovních produkují absolventy, které praxe není schopná absorbovat, protože jejich profil neodpovídá potřebámV naprostém rozporu s touto kritikou za strany praxe stála prezentace ministerstva školství, podle něhož je situace v ČR poměrně dobrá, rozhodně lepší než v řadě jiných zemí a lepší i ve srovnání s průměrem zemí OECD. Podle statistik ministerstva jsou totiž pouze 2,5 procenta absolventů vysokých škol nezaměstnaní, ani u středoškoláků není míra nezaměstnanosti vysoká a má prý dokonce sestupnou tendenci.

V uvedených statistikách však chybí jeden základní údaj – kolik vysokoškoláků našlo uplatnění ve své profesi a na úrovni své kvalifikace a kolik z nich pracuje na pozici s nutným středoškolským vzděláním a „zabírá“ tedy místo středoškolákům? Zrovna tak u absolventů středních škol neexistuje údaj o tom, kolik z nich musí pracovat na úrovni nižší, než na kterou ve skutečnosti studovali. Právě v tomto rozporu spočívá základní problém, kdy školy na všech úrovních produkují absolventy, které praxe není schopná absorbovat, protože jejich profil neodpovídá potřebám.

Zástupci ekonomické sféry nejen kritizovali, definovali i opatření, která by měla disproporce odstranit:

  • hybnou silou, tedy „zákazníkem“, který definuje potřeby a obsah (zejména technického) vzdělávacího systému, musí být praxe, ekonomika, průmysl; ministerstvo školství je v tomto případě výkonným orgánem potřeb ekonomiky tak, aby nedocházelo k rozporu mezi nabídkou a poptávkou;
  • je nutné vytvořit legislativní rámec pro spolupráci zaměstnavatelů a vzdělávacích institucí, aby bylo možné přímé zapojení obou partnerů (praxe žáků a učitelů v pracovním prostředí firem, daňové zvýhodnění pro firemní investice do vzdělávání, povinnost partnerství odborných škol s firmami, zapojení odborníků z praxe do výuky, možnost uzavření smlouvy o vzdělávání mezi žákem a firmou);
  • vytvořit komplexní systém předvídání kvalifikačních potřeb v budoucnosti na celostátní i regionální úrovni;
  • zavést nástroje hodnocení úspěšnosti škol, to znamená uplatnění absolventů v praxi;
  • z pozice všech institucí (vláda, ministerstva, školy, firmy) popularizovat odborné vzdělávání na všech úrovních (vysokoškolské, středoškolské, učňovské), a tím zdůraznit perspektivu zaměstnání v průmyslu;
  • prezentovat příklady úspěšných firem („best practices“);
  • podporovat aktivitu a kreativitu studentů, zkvalitnit výuku cizích jazyků, technické obory zatraktivnit i pro dívky a tak dále.
Není třeba vymýšlet nic nového

Automaticky vyvstává otázka, jak toto všechno vymyslet a uskutečnit v co nejkratší době. Dobrou zprávou je, že není třeba plýtvat energií a kreativitou na nějakou novou koncepci – všechno už existuje. Systém nese název „duální vzdělávání“, funguje a osvědčil se v praxi již po desetiletí v řadě evropských zemí, jako jsou Německo, Rakousko, Švýcarsko a další.

Sousední Německo, jehož struktura hospodářství je podobná naší, praktikuje duální vzdělávání již více než sto let. Tvoří přes tři čtvrtiny celkového odborného vzdělávacího systému. Zastoupení má ve všech oblastech ekonomiky – průmyslu, obchodu, řemeslech, službách, zemědělství – a na všech úrovních vzdělávacího systému včetně vysokoškolské.

V čem spočívají základní pilíře duálního vzdělávání?

1. Je to především úzké a systematické propojení teorie s praxí, při němž zhruba třetina vyučování probíhá na odborných školách a dvě třetiny představuje – na teorii navazující – praktická výuka ve firmách. V odborných školách si přitom studenti osvojí odborné teoretické a všeobecné znalosti, ve firmě pak mají možnost aplikovat nabytou teorii v praktických podmínkách, v nichž budou později pracovat. Tento způsob nejenže přispívá k získání a zdokonalení se v potřebných dovednostech, ale umožňuje oběma subjektům – firmě i studentovi – vzájemně se poznat.
U studentů pak pomáhá seznámit se s pracovními vztahy, s aktuálními požadavky firmy a podporuje jejich schopnosti v týmové práci, samostatnosti, rozhodování a přebírání zodpovědnosti. Výsledkem je velká efektivita vzdělávacího procesu, z něhož do praxe vychází „hotový“ člověk – odborník. Pro studenta má účast na duálním vzdělávání i další pozitivní efekt: v rámci praktické výuky pobírá plat, který mu umožní pokrýt náklady spojené se vzděláváním, jako je ubytování, cestovné, strava a podobně.

2. Dalším důležitým prvkem je takzvaný pakt o vzdělávání, uzavřený mezi zúčastněnými a na vzdělávacím systému zainteresovanými subjekty, jako je ministerstvo hospodářství a technologie, ministerstvo školství a výzkumu, ministerstvo práce a sociálních věcí, Spolková pracovní agentura, spolkové svazy (Svaz zaměstnavatelů, Svaz průmyslu, Svaz průmyslových a obchodních komor, Svaz řemesel a Svaz svobodných povolání).
Tímto paktem se partneři zavazují, že v úzké spolupráci s jednotlivými spolkovými zeměmi předloží nabídku na vzdělávání všem mladým lidem, kteří jsou ochotni a schopni se vzdělávat. Pakt je uzavírán na základě dobrovolnosti a definuje v periodicitě několika let budoucí závaznou potřebu hospodářství z pohledu jednotlivých oborů a úrovní vzdělání.

3. Třetí podstatnou částí jsou takzvaná nařízení o vzdělávání, která vydává ministerstvo hospodářství (hybná síla definování potřeb ekonomiky) se souhlasem ministerstva školství. Tato nařízení určují zásady spolupráce spolkové vlády, jednotlivých spolkových zemí, hospodářství a odborových organizací při organizování systému duálního vzdělávání. V tomto systému:

  • ministerstvo hospodářství a ministerstvo školství uznávají vzdělávací obory a podporují duální vzdělávání prostřednictvím různých opatření, programů a grantů;
  • spolkové země vydávají rámcové učební plány pro odborné školy a financují veškerý provoz škol;
  • hospodářství (firmy, průmyslové a obchodní komory, svazy) ve spolupráci s odbory předkládají návrhy na nové profily povolání popřípadě na modernizaci současných profilů, vysílají odborníky do škol za účelem praktické výuky, umožňují učitelům další vzdělávání ve firmách v zájmu udržet si odbornou úroveň na nejnovějším stupni technologického pokroku. Firmy se přitom systému duálního vzdělávání účastní dobrovolně, i když přebírají veškeré dodatečné, s ním spojené provozní náklady. Z pohledu důležitosti dostatku kvalifikovaných odborníků však nehrozí nebezpečí, že by tuto nákladovou položku – která je navíc daňově uznatelná – nebyly ochotny akceptovat;
  • obchodní a průmyslové komory na sebe vedle toho přebírají definování obsahu jednotlivých profesí a organizování celého systému vzdělávání včetně organizace a zabezpečení závěrečných zkoušek.

Popsaným způsobem se dělí povinnosti a kompetence mezi všechny zúčastněné subjekty, ať už na straně státu, tak na straně ekonomické sféry. Systém umožňuje maximálně efektivní spolupráci a propojení všech zájmových sfér a všichni v něm „táhnou za jeden provaz“.

Jeden z efektů spolupráce se projevuje i v tom, že v Německu existuje v současné době zhruba 350 přesně popsaných profesních profilů (povolání), jejichž platnost co do obsahu a kvality je stejná ve všech částech země.

Shrnutím lze definovat tři základní výhody duálního systému:

  • pro firmy zajištění odpovídajícího množství a profilu odborných pracovníků s nízkými náklady na zapracování;
  • pro studenty získání vzdělání v souladu s potřebami praxe, uplatnění se v oboru, získání odborných a sociálních kompetencí a motivace prostřednictvím finanční odměny;
  • pro stát formou úlevy veřejným rozpočtům a nízkou nezaměstnaností mladých lidí. Zejména tento faktor je třeba vyzdvihnout, protože podle statistiky ze září 2012 je v Německu pouze osm procent nezaměstnaných mladých lidí, což představuje dlouhodobý trend. Pro srovnání: nezaměstnanost této skupiny v celé Evropské unii činí 22,8 procenta, v Řecku 55,6, ve Španělsku 54,2 a v České republice 19,8 procenta.

Vzdělanostní společnost není ta, v níž existuje co nejvíce lidí s co nejvyšším stupněm dosaženého vzděláníZ pohledu české ekonomiky tedy neexistuje nejmenší důvod k uspokojení, naopak potřeba aktivního a okamžitého jednání je evidentní. V této souvislosti si také musíme uvědomit správnou interpretaci často používaného pojmu „vzdělanostní společnost“. Toto označení nepředstavuje společnost, v níž existuje co nejvíce lidí s co nejvyšším stupněm dosaženého vzdělání. Vzdělanostní společností je naopak ta, která na všech stupních vzdělávání produkuje absolventy té nejvyšší kvality s tím nejvyšším stupněm dovedností a znalostí, jinými slovy již zmíněné hotové lidi připravené pro praktický život v hospodářství.

Jedině tak může česká ekonomika obstát ve stále silnější celosvětové konkurenci a jedině tak je schopna si udržet jedno z předních míst pro budoucnost. Již úspěšně praktikovaný a vyzkoušený systém duálního vzdělávání, který se v posledních letech stal i exportním artiklem Německa, například ve Španělsku a Maďarsku, může být při dosažení tohoto cíle dobrým vodítkem a praktickým příkladem.

Vyhrajte rodinné vstupné do BRuNO family parku
Vyhrajte rodinné vstupné do BRuNO family parku

Jestliže vás trápí proměnlivé jarní počasí, máme pro vás tip, kam vyrazit, když počasí zrovna nepřeje. BRuNO Family Park v Brně se postará o zábavu...