Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

Když se nový výběrčí mýtného hledá minutu po dvanácté...

  9:29
Za necelé dva roky vyprší smlouva mezi státem a rakouskou firmou Kapsch, která od dopravců vybírá silniční poplatky. Ministr dopravy Dan Ťok proto horečně hledá nového provozovatele mýtného systému – podpis smlouvy plánuje na podzim 2016.

Tendr na nového provozovatele mýtného systému nestihne ministerstvo dopravy vyhlásit dříve než za rok. I kdyby šlo všechno hladce, bude mít jeho vítěz na zavedení a odzkoušení nového systému jen tři měsíce. Předchozí vedení resortu přitom ještě na podzim tvrdilo, že pro podobnou operaci je třeba minimálně rok – a to ještě při zkrácení testovací fáze.

Současný ministr Dan Ťok počítá, že s vítězem výběrového řízení podepíše smlouvu v září 2016. Smlouva s firmou Kapsch končí k 1. lednu 2017. Jenže podpis pod novou smlouvou nemusí nic znamenat. Je totiž pravidlem, že se neúspěšní účastníci tendrů odvolávají k antimonopolnímu úřadu, což celý proces výběru vítěze znatelně prodlouží.

Kapsch versus ČSSD

Rizika mapuje materiál, který Ťok nesl minulou středu na jednání vlády a který mají LN k dispozici. „Není uvažován vstup ÚOHS do zadávacích řízení, neboť délku případného řízení u ÚOHS lze obtížně předjímat, stejně tak jeho závěry,“ píše se v něm. O kousek dál pak připouští, že kvůli očekávanému zpoždění ve výběru nového provozovatele bude zřejmě nutné na čas prodloužit smlouvu s Rakušany. Ti by systém provozovali, dokud vítěz tendru nebude moci zajistit bezproblémový výběr mýta vlastním systémem.

O tuto pasáž se přitom na minulém jednání Sobotkova kabinetu strhla doslova bitva. Zejména ministrům ČSSD se vůbec nelíbilo, že by měl Kapsch mýto provozovat i po vypršení současného kontraktu. Proto je v Ťokově návrhu tento bod popsán velmi opatrně. „Prodloužení smlouvy by bylo odůvodněno technickými důvody spočívajícími zejména v tom, že pro stát je primární zabezpečit spojitý výběr mýta i při případné změně provozovatele mýtného systému,“ tvrdí klíčová pasáž Ťokovy koncepce.

Pro Ťoka je nyní naprostou prioritou, aby mu rakouská firma s dostatečným předstihem poskytla všechny důležité licence ke svému systému

Zcela přitom vypadly odstavce z předchozí verze, které hovořily o možnosti v případě nouze postupně prodlužovat se společností Kapsch smlouvu až do celkové doby dvou let. Nový provozovatel by měl zatím možnost připravit a odzkoušet svoji technologii. Pro Ťoka je nyní naprostou prioritou, aby mu rakouská firma s dostatečným předstihem poskytla všechny důležité licence ke svému systému. Současný kontrakt totiž hovoří o tom, že Kapsch práva k užívání předá až po 31. prosinci 2016. To je však pozdě. Stát by v tom případě nemohl ani vypsat výběrové řízení na nového provozovatele, protože by kvůli ochraně autorských práv neměl oprávnění v dokumentaci k tendru popsat systém vybudovaný rakouskou firmou.

„Podmínkou férové soutěže je získat od současného dodavatele potřebné licence a aktuální technickou dokumentaci k mýtnému systému. Jinými slovy, řešíme problém původní smlouvy, která na součinnost Kapsche při předání systému nepamatuje,“ řekl k tomu mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Rakouská firma se už na rozhovory se zástupci vlády chystá. „Kapsch je připraven jednat se státem o všech aspektech řešení situace kolem tuzemského mýtného projektu,“ řekl šéf tuzemského zastoupení společnosti Karel Feix. Poté co se se společností Kapsch dohodne, začne ministerstvo dopravy připravovat zadávací podmínky pro tendr. Soutěž má být technologicky neutrální, což znamená, že vítěz nebude omezován již vybudovaným systémem mýtných bran, ale bude moci přijít s vlastním řešením, například na bázi satelitů. Takto významnou veřejnou zakázku bude také muset projednat vláda.

Tendr až za rok

Mezi únorem a březnem 2016 vypíše stát tendr. Vítěze chce znát v srpnu a o měsíc později s ním podepsat kontrakt. „Smlouva musí být určitě víceletá, třeba na deset let. Jinak si firmy rozmyslí, aby se do soutěže vůbec hlásily,“ řekl LN odborník dobře obeznámený s dopravními zakázkami.

Na testování tedy budou jen tři měsíce, nikoli rok, jak uvažovalo předchozí vedení ministerstva. A to ještě v případě, že vše půjde podle plánu...

Poslední bod koncepce hovoří o tom, že od září 2016 začne zavádění nového systému a jeho zkušební provoz. Na testování tedy budou jen tři měsíce, nikoli rok, jak uvažovalo předchozí vedení ministerstva. A to ještě v případě, že vše půjde podle plánu. Dřívější verze dokumentu totiž na základě zkušeností sousedního Rakouska počítala se skluzem, který tendr pravděpodobně nabere. „Vzhledem k zahraničním zkušenostem není vyloučeno, že nový provozovatel vybraný v technologicky neutrální soutěži nebude moci s plněním započít dříve než v říjnu 2016 až dubnu 2017,“ uváděl odhad.

Ťok řekl, že když se mu nepodaří do konce roku 2016 vybrat nového provozovatele mýta, vrátí se resort k vybírání poplatků v kamionové dopravě vydáváním papírových dálničních známek pro nákladní auta.

Jak se bude hledat nový výběrčí mýtného.