Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Končí čas e-shopových nadšenců. Trh ovládají velké firmy

  12:27
Český e-commerce trh zaznamenal několik rekordních nákupů a prodejů firem. Konsolidace trhu bude ovšem pokračovat ještě několik let.
Nakupování na internetu (ilustrační foto).

Nakupování na internetu (ilustrační foto). foto: Shutterstock

Dvě velké akvizice v posledních dvou srpnových týdnech otřásly českým e-shopovým trhem. Nejprve spojení online prodejců potravin Koloniál a Košík pod křídly Mall Group, pak prodej Slevomatu britské skupině Secret Escapes. Nejde přitom o ránu z čistého nebe, ale o konsolidaci, která zde už dva roky probíhá a ještě další dva až tři roky probíhat bude.

Tuzemský trh internetového nakupování je jedním z nejvyspělejších v Evropě. Vznikl ale díky nadšencům, malým firmám a často lidem znuděným prací v „korporátu“, kteří chtěli zkusit něco nového. Jejich nápady se osvědčily, dnes je z online nakupování obrovský byznys, zodpovědný za desetinu obratu celého maloobchodu.

„Před rokem a půl až dvěma lety skončilo punkové období českých e-shopů. Z projektů nadšenců se staly velké firmy a ty lákají velké investory z Česka i ze zahraničí,“ vysvětluje Ondřej Klega z konzultační společnosti Acomware, specializující na e-commerce scénu.

Obrat přes sto miliard korun

V České republice je dnes přes 30 tisíc internetových obchodů. Jejich obrat loni v součtu dosáhl bezmála sta miliard korun a letos už by se měl podle Asociace pro elektronickou komerci přes tuto sumu vůbec poprvé přehoupnout. Celá třetina této sumy přitom jde na účet dvou titánů tuzemského trhu – Alzy a Mall Group.

V České republice je dnes přes 30 tisíc internetových obchodů. Jejich obrat loni v součtu dosáhl bezmála sta miliard korun a letos už by se měl podle Asociace pro elektronickou komerci přes tuto sumu vůbec poprvé přehoupnout.

Právě Mall Group investiční skupiny Rockaway, kterou podporují miliardáři Daniel Křetínský, Patrik Tkáč a skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera, to všechno vlastně odstartovala, když v roce 2014 začala ještě jako E-commerce Holding skupovat malé e-shopy. Třešničkou na dortu pak byla akvizice cenového srovnávače Heureka a internetové nákupní galerie Mall, která dala jméno celé skupině.

Tato největší transakce v historii české e-commerce v hodnotě 5,4 miliardy korun krásně ilustruje, proč jsou zdejší internetové firmy v popředí zájmu nejen českých investorů. Češi nakupují na internetu rádi a utrácejí zde stále více peněz. Mnozí prodejci už ale začínají narážet na limity trhu, které jsou vzhledem k jeho velikosti logicky rychle dosažitelné. A proto expandují do zahraničí. Největší český e-shop Alza prodává prakticky v celé Evropě. Mall Group se aktuálně roztahuje ze sedmi do 18 zemí střední a východní Evropy. Notino působí na 13 trzích včetně Spojených států a letos vstoupí na dalších pět, což byl důvod, proč firma změnila původní název Parfums.cz.

Nákupní horečka neopadá

Není proto překvapení, že si Britové ze Secret Escapes vyhlédli – stejně jako původně tři desítky jiných zájemců – právě Slevomat, který koupili spolu s jeho slovenskou sestrou a agregátorem slev Skrz.cz. Koupě jedné firmy totiž znamená vstup na více trhů a bránu do celého regionu.

Podle všeho se přitom jedná o druhou největší akvizici české e-commerce. Původně se spekulovalo o ceně 1,5 miliardy korun. Jak ale v rozhovoru pro server Lupa.cz potvrdil Pavel Vopařil, který celý obchod řídil, skutečná cena byla „výrazně výš“.

Budoucnost mají dva typy e-shopů: obří nákupní galerie jako Alza či Mall nebo naopak úzce specializovaní prodejci s věrnou skupinkou zákazníků.

Však také Alex Saint, spoluzakladatel a ředitel Secret Escapes, v oznámení uvedl, že ve střední a východní Evropě existuje velký obchodní potenciál. „Akvizice Slevomatu nám pomůže urychlit růst v regionu,“ dodal Saint.

A obrovský potenciál je také důvod, proč se budou podobné zprávy o fúzích a akvizicích, jako bylo spojení Koloniál.cz a Košík. cz, prodej Slevomatu a další, objevovat i nadále. „Určitě to není zdaleka poslední podobné oznámení. Je to trend, který potrvá minimálně do roku 2020,“ potvrzuje Klega z Acomware.

Český trh se zkrátka dostal do další vývojové fáze. A jak ukazují případy nejvyspělejších zahraničních trhů, budoucnost mají dva typy e-shopů: obří nákupní galerie jako Alza či Mall nebo naopak úzce specializovaní prodejci s věrnou skupinkou zákazníků. V Německu ovládá 60 procent trhu Amazon, v Polsku má zhruba stejný podíl skupina Allegro, do které donedávna patřil právě i český Mall a Heureka.

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...