Čtvrtek 23. května 2024, svátek má Vladimír
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

O primitivech s binovačkami

  13:32

Zápisky etnografa o kmeni, který stále udržuje neuvěřitelné obyčeje.

foto: © ČESKÁ POZICE, Richard Cortés, iPhone4Česká pozice

Z pozůstalosti zapomenutého etnografa / Zde je další kus mých zápisů. Tito Čechové, jak sami sebe nazývají, žijí v podhůří, údolích i při řekách. Je to lid poslušný, vcelku nevznětlivé povahy. V jejich jazyce, směšně šišlavém, je pozoruhodná drnčivá alveolára „Ř“, kterou nikde jinde na světě neuslyšíte; jest ojedinělá jako křovácké mlaskavky. A nyní k podivným obyčejům, jež provozují. V náboženství českých kmenů splývají pohanské rity s novější věroukou, jejíž vyznavači a kněží nosí na krku amulety ve tvaru kříže. Tito pak mají silný kult předků, v jehož ústředí jest bájný praotec (bůh?) Ježíš.

Mezi třetím a čtvrtým měsícem v roce (nazývají je březen a duben) slaví vyznavači svůj největší a nejvýznačnější svátek (tzv. Velké noci, Velikonoce). Tehdy přinášejí oběti svým předkům. Tito primitivové s bílou pletí a světlými, ale i tmavšími vlasy totiž ještě věří ve zmrtvýchvstání, v duše a oživení ducha i přírody. Ve svých domovech pak někdy zapalují ohně, posvěcují lojové svíce a naivně věří v jakési magické úkony zvané svěcení vody. V nějaké dávné, nám a zřejmě i obyčejnému lidu neznámé či tajné řeči pronášejí slova Cantate (zpívejte), Exaudi (slyš) či Rogate (modlete se).

Tito Češi jsou bláhoví: věří, že budou čerství, mladí a krásníKdyž se pak ve svatyních před svým Bohem hlasitě o Velké noci chichotali, zcela úmyslně a někdy i na popud svých žreců, jiní a výše postavení šamani z Italska a Germánie je za to hodně haněli. Takže se již radši v kultišti málokdy smějí. Bývají vážní.

Ve světonázoru jde u nich o prazvláštní synkrezi vlastních barbarských zvyků a cizích, vnucených návyků. Na jaře obětují také vejce, které z neznámých příčin barví – nejčastěji na červeno, neb prý značí lásku a radost. Modrá bývá tabu. Tito Češi jsou docela čistotní; zvláště v předvečer Velikonoc, kdy uklízejí v domech a dokonce se v pátý den týdne chodí o půlnoci umývat tekoucí vodou. Věří asi, že budou čerství, mladí, krásní a zdraví.

Šlehání ženských zadnic prutem

Obecně řečeno jsou ale tuze bláhoví: věří v kouzla a čáry, kdy třebas i jívové ratolesti a lískové hůlky vpíchávají do země v zoufalé víře, že jim asi něco pěkného vyroste. Ovšem zvláště nezvykle krutým zvykem jest rituální bití žen, pannen a dívčin, jež se provozuje takřka běžně! Jde o jakési šlehání ženských zadnic prutem z vrby. Bylo to i kodifikováno jako „právo šlehací“; různé klany a rody nazývají jej rozmanitým způsobem.

Dovolím si je vyjmenovat. Kmeny Čechův: šmerkus, šmerkost, dynovačka, binovačka, vinovačka, pamihoda, houdovačka. Podkmeny Moravanův: šlehačka, šlahačka, mrskut, mrskot, mrskačka, koleda, malovna, šibačka, buďačka, tatarovačka, šmigrust. Podkmeny Slezanův: šmegrust, šmergust, kyčkování, kyčkovanka, šibota. Přírodnímu bičíku pletenému z proutí říkají tito barbaři také metla, žila, korbáč, šibák, kocar, čugar, kantar neb kančúch. A asi i jinak, pročež musí být  nástrojem velmi důležitým a zřejmě nabitým magickou energií, o čemž více povědět nemohu.

Je to prý zvyk prastarý, jak říkají vesničtí stařešinové, s nimiž jsem tam mluvil. Mudrcové odkazují se na domorodý spis kulturního héroa Jana Rokycany, jenž žil před pětistem let a píše, že se dívky a pacholci z lidu „pomlázeli“ a „mrskali“; nemohu tedy vyloučiti nějaký aspekt pohlavní žádostivosti či nadbíhání. Jazkovědci, kteří u těchto primitivů sbírali folklór a mýty, se dobrali vztahu k pojmům „mladý“ a „omládnouti“, právěvá asi prostřednictvím tohoto agresivního ritu a užitím zelené ratolesti.

Jednoho z bájných kněží zde barbaři dokonce upálili, ale tento zvyk již vyhasl... Bude na tom něco pravdy. Dívky jsou zde bity, aby omládly a neoprašivěly či je neštípaly blechy, jak Čechové říkají. Někde mlátí svazky prutů i rodiče svých dítek, jinde se švihá i kravka. Moravané na sebe lijí taktéž vodu. Další bájní kněží známí pod jmény Konrád Waldhauser a Jan Hus (toho jiní barbaři prý dokonce upálili, což jest vskutku ohavný zvyk a byl již naštěstí vymýcen) píší o mravu, kdy ženy druhý den po Velikonocích ráno v posteli mrskají pruty (bijí rukama, aj pěstí) své zákonné manžely, aby v této době nevyžadovali po nich plnění manželských povinností a křičí: „Pomni hody na provody, žeť jsú svatý dni!“ Možná ale jde o projevy sexuelní frustrace nebo nějaké násilné aberace. Nevím, ale na placaté Hané se dívky s chlapci paktovaly a volaly: „Mrskute, mrskute, jednó se v roko, na tobě poznáme, kerá má keryho v oko...“

Chlípný podtext a význam mají asi i obchůzky mladíků, kteří po nedělní půlnoci chodívají s košem po domech: vilně volali na ženy, kterýmžto klepali obříma „žílami“ na vrata. Perverzní ženštiny si bití vůkol užívaly a výskaly, jak jsem na vlastní oči i viděl, což napovídá něco o podivné povaze těchto Čechů, kteří se pro radost bijí binovačkami a mrskuty. Poplatkem za zbití obou půlek dáminých bylo vejce, maso či jiný dar.

Pijte, pání, pjíjte, jen se nevopjíjte!

Někdy se přitom i zpívá a recituje, jak jsem raději suše zapsal: „Proutek se votočí, pár vajíček vyskočí. Má řitečka se šupeří, vaše děvečka mně nevěří, poženu se do dveří,“ halekají na Moravsku. Podkmen, který foukal do mrtvých koz a nazýván byl Chodové, užíval tohoto zaklínadla: „Chodim, chodim, vyprovodim, dáte-li mji pár vajíček, koledy mji dyjte, ty červený vejce. Nedáte-li červený, dyjte haspoň bílý, slepíčka vám snese iný. Tám za kamny v kútku na zeleným průtku, ten průtek se votočíl, korbel pjiva natočíl. Pijte, pání, pjíjte, jen se nevopjíjte, ha nám teký připjíjte!“ Toto pjivo (někde jmenováno i pivo) jest v oblibě; jde o kvašený omamný mok.

V tomto čase jarní rovnodennosti, kdy se zde vynáší i Smrt zvaná Mořena a zahajují se rolnické práce jako orba a setba, vyskytují se též podivná alimentární tabu; požívají se zvláštní pokrmy, jichž bych do úst ani nevzal. Nejprve si ale tělo nezdravě a dlouho týrají půstem a hladovějí, aby se pak nacpali k plnosti jako nenajedení pravěcí lovci. Pečou se koláčky a bulky – v Podkrkonoší, kde uctívají mocného a vousatého ducha hor, jim říkají „ptáčky“. Na paměť bájného a zrádného předáka z kmene Židů, jehož vlastně nesnášejí, pečou se i spletané jidáše, jež mají upomínat na jeho oprátku.

Jak vidno, ve víře českých kmenů se smrt a oživování, které věda dávno již popřela, velmi zvýznamňuje. Závěrem ale říci musím, že jde o plémě vesměs milé, neškodné a tvárné, které by si zasloužilo moudré vladaře. V další kapitole etnografické práce Primitivní kmeny z Čech proto pojednám o příbuzenství a společenské hierarchii.

Vyhrajte rodinné vstupné do BRuNO family parku
Vyhrajte rodinné vstupné do BRuNO family parku

Jestliže vás trápí proměnlivé jarní počasí, máme pro vás tip, kam vyrazit, když počasí zrovna nepřeje. BRuNO Family Park v Brně se postará o zábavu...