Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

Pokémon Go věští budoucnost. Přichází svět rozšířené reality.

  9:44
Hra Pokémon Go naznačuje, kudy půjdou vývojáři, a jak toho využijí obchodníci. Díky ní veřejnost poprvé získává zkušenost s technologií rozšířené reality.

Zhruba dvě stovky hráčů geolokační videohry Pokémon GO se sešly v horní části Václavského náměstí k hromadnému chytání Pokémonů foto: ČTK

Pojem virtuální realita symbolizoval budoucnost i pro ty, kteří se o technologie běžně nezajímají. Fenomén mobilní hry Pokémon Go teď ale ukazuje, že budoucnost je ve skutečnosti v realitě rozšířené, tedy v kombinaci reálného světa a virtuálních objektů, které jsou viditelné skrz obrazovku mobilního zařízení nebo speciální brýle.

Miliony lidí po celém světě teď chodí v ulicích se zrakem upřeným na obrazovku a hledají virtuální příšerky, které se snaží ulovit, vylepšit a zvítězit s nimi v soubojích, podobně jako hrdinové japonského animovaného seriálu z přelomu tisíciletí. Hra Pokémon Go v počtu uživatelů za pár dní předstihla sociální síť Twitter nebo seznamovací aplikaci Tinder. Lidé s ní tráví dvojnásobek času v porovnání s chatovací aplikaci Snapchat.

Hra Pokémon Go v počtu uživatelů za pár dní předstihla sociální síť Twitter nebo seznamovací aplikaci Tinder.

Její úspěch už přiměl například fastfoodový řetězec McDonald’s k uzavření smlouvy s vydavatelem hry. Z restaurací se tak stanou sponzorovaná místa, jejichž navštívením hráči získají ve hře bonusové body a zároveň slevu na občerstvení.

Není to však jen herní společnost Nintendo, jejíž akcie vzrostly už o více než 70 procent, kdo má z mánie kolem chytání pokémonů radost. Hra totiž přitáhla pozornost široké masy lidí k rozšířené realitě. A to je něco, o co se technologické firmy či maloobchodní prodejci z různých segmentů už dlouho neúspěšně snažili.

Podle studie Markets and Markets by trh s virtuální realitou měl do roku 2022 dosáhnout 33,9 miliardy dolarů (v přepočtu zhruba 823,2 miliardy korun), což představuje roční míru růstu 57,8 procenta. To zařízení i software pro rozšířenou realitu čeká složená roční míra růstu 75,7 procenta a v roce 2022 tak objem trhu dosáhne 117,4 miliardy dolarů.

„Díky Pokémon Go je to vlastně poprvé, co široká veřejnost získává s technologií první zkušenosti a zjišťuje, že to vůbec není složité a zvládne to každý. Navíc je to zábava. Najednou se hovoří o herním potenciálu rozšířené reality a diskutuje se o novém nastupujícím typu her, propojujících skutečný a virtuální svět,“ říká Marek Somol, odborník na virtuální realitu a manažer projektu brýlí View-Master, které se snaží prorazit na českém a slovenském trhu.

Jeden historický úspěch už rozšířená realita na kontě má. To když – minimálně dočasně – sesadila porno z prvních příček statistik internetových vyhledávačů. Virtualita zasazená do reality přitom není nic nového. Jen loni bylo na americkém trhu do projektů zabývajících se rozšířenou a virtuální realitou investováno 692 milionů dolarů. A není to ani hračka nadšenců. Využívat se jí, i když zatím bez vzbuzení větší pozornosti, snaží i velké nadnárodní firmy.

Jeden historický úspěch už rozšířená realita na kontě má. To když – minimálně dočasně – sesadila porno z prvních příček statistik internetových vyhledávačů.

Mnoho lidí například řeší, jestli se jim vybraný kus nábytku nebo bytové doplňky budou do jejich domova opravdu hodit. Už v roce 2013 proto IKEA představila svůj interaktivní katalog. Stačí fotoaparátem chytrého telefonu zaměřit ten správný obrázek na stránce nebo si rovnou stáhnout katalog elektronický a rázem lze na displeji kromě vlastního pokoje vidět i vybranou pohovku, stůl a další.

Výrobce bot Converse zase umožňuje zákazníkům vyzkoušet si nové boty. Stačí si vybrat požadovaný model, zamířit mobilem na nohy a člověk je přezutý. Další kliknutí a boty jsou objednány. Problém s výběrem té správné barvy vlasů či účesu? Od toho je tu aplikace L’Oreal. Rimmel pro změnu dovolí nanést na skutečnou tvář virtuální make-up předtím, než dámy vyrazí nalíčené do společnosti. Nejde přitom o úpravu fotek, obraz reaguje na grimasy tváře a pohyby hlavy.

Zmíněné kosmetické firmy nebo třeba nápojový gigant Coca-Cola aplikacemi s rozšířenou realitou vybavují i své obchodní zástupce. Ti tak přímo v terénu dokážou vizualizovat, jak bude vypadat salón krásy nebo obchod po instalaci regálů, chladicích boxů či reklam.

Technologický byznys si proto hodně slibuje od příchodu brýlí HoloLens od Microsoftu, které by měly možnosti rozšířené reality ještě posunout. Nejen že už uživatel nebude omezován držením mobilu či tabletu, ale s virtuálními objekty kolem by mohl i interagovat – posouvat je, mačkat tlačítka a podobně.

„Není to jen o hrách nebo komerci. Velké využití najde rozšířená realita ve vzdělávání. Studenti si budou moci kdykoliv podrobně a z 360 stupňů zobrazit modely z oblasti biologie, mechaniky, stavitelství a dalších oborů,“ říká analytik společnosti Ovum Paul Jackson.

Rozšířená realita

692 milionů dolarů bylo loni na americkém trhu investováno do projektů zabývajících se rozšířenou a virtuální realitou.

33,9 miliardy dolarů by měl do roku 2022 dosáhnout trh s virtuální realitou.

75,7 procenta se odhaduje složená roční míra růstu softwaru a zařízení pro rozšířenou realitu. V roce 2022 tak objem trhu dosáhne 117,4 miliardy dolarů.

Velvyslanectví Thajského království
Political, Cultural and Economic Affairs Assistant

Velvyslanectví Thajského království
Praha
nabízený plat: 34 310 - 39 458 Kč