Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav
130 let

Lidovky.cz

Praha se zvolna mění v cyklistickou metropoli

  13:38

Kampaň Do práce na kole povzbudila k pravidelným jízdám další občany. Už před ní zaznamenaly sčítače cyklistů meziroční nárůst o 51 procent.

Závěrečným večerem spojeným s losováním cen dnes vyvrcholí měsíční kampaň Do práce na kole. Letos v květnu se do ní v Praze, Brně, Liberci a Pardubicích zapojily více než dva a půl tisíce cyklistů.

Praze stále ještě chybějí bezpečné trasy a cyklisté se leckde musejí prodírat hustým automobilovým provozem. To se s nárůstem zájmu o cesty do práce na kole bude muset změnit. Nejpřesvědčivěji však budou pro tuto změnu hlasovat sami cyklisté – tím, že si svým způsobem dopravy speciální cyklotrasy vynutí. Donekonečna nejde v krizových místech s bicyklem utíkat před automobily na chodníky, což pro změnu zvyšuje rizikovost chodců.

Skladatel a jazzový pianista Emil Viklický se do hustého pražského provozu na kole neodvážil. Přesto kolu doslova propadl při návštěvách syna v USA. „Ve městě Bloomington ve státě Illinois mají nádherně upravené cyklotrasy. Prakticky se nepotkáte s automobily, řešením jsou nadjezdy a lávky pro kola,“ dává příklad Viklický. Tuto zkušenost ovšem z opačného pólu vyvažuje jiný protagonista, spisovatel Michal Viewegh – v Los Angeles nenašel ani chodník. Chválí naopak jiné evropské metropole. „Skoro ve všech jsou na tom cyklisté a chodci lépe. Hůře jsou na tom jen v Moskvě,“ tvrdí Viewegh.

Cílem je tichá a zdravá doprava

Organizátoři kampaně z Auto*Matu nejsou ortodoxními cyklisty, kteří pro kolo nic jiného nevidí. Jejich dlouhodobým záměrem je, aby se více lidí ve městech dopravovalo do zaměstnání kombinací hromadné dopravy, chůze a jízdy na kole či na koloběžce. Tyto druhy dopravy plně využívají městských kvalit a zároveň jsou k městu a jeho obyvatelům šetrné. Spolu s efektivním využitím automobilů je to způsob, jak předcházet negativním vlivům spojeným s nadměrnou individuální automobilovou dopravou ve městech.

Každodenní cesta do práce na kole se pro účastníky kampaně stala zážitkem, tématem k hovoru, důvodem k dobrému pocitu, že svým malým dílem přispěli ke zvyšování kvality života ve městě. Lidé z Auto*Matu věří, že z aktivity nemnoha jednotlivců, kteří „prostě jezdili na kole“, se díky kampani stala společenská událost, která přinesla užitečný a příjemný zážitek, sdílený a prožívaný s kolegy z pracoviště. Jsou přesvědčeni, že mnozí účastníci během společného dojíždění do práce ztratili ostych i strach pohybovat se po městě na kole. A že zdravý pohyb se pro mnohé už stane potřebou.

Pražáci cestou do práce 13x objeli zeměkouli

Po loňském úspěchu v Praze a Pardubicích se kampaň Do práce na kole rozrostla i do Brna a Liberce. V Praze na cestách do práce soutěžilo 829 týmů ze 400 firem a institucí. Celkem šlo o 2 536 účastníků, kteří pouze v květnu cestou do práce ujeli více než 533 tisíc kilometrů, takže by 13krát objeli zeměkouli. Díky tomu, že nechali pro své cesty do zaměstnání auto v garáži, dle výpočtu organizátorů ušetřili 57 tun oxidu uhličitého, jenž se podílí na změně klimatu. Jízdou na kole teoreticky uspořili dva a půl milionu korun za benzin, opotřebení aut a poplatky.

Až dosud se mělo za to, že většímu rozvoji každodenní cyklistiky při cestách do práce vadí příliš kopcovitý terén. Účastníci akce to vyvrátili, pouze 8,5 procenta z nich mělo s kopci problém. Což je pro další rozvoj šetrné dopravy ve městě povzbudivé. Všechny ostatní překážky jsou totiž dříve nebo později odstranitelné.

Nejvážnějším problémem pražských cyklistů zůstává hustá automobilová dopravaJako čím dál větší bolest je vnímána nevyhovující možnost přepravy kola veřejnou dopravou. Ta kombinace přitom je při rozlehlosti Prahy potřebná. Její nedostatečnost vadí 38 procentům dotázaných cyklistů. Přes polovinu květnových jezdců do práce zlobí, že Praha navzdory všem dřívějším proklamacím investuje do cyklistické dopravy velice málo. A tím pádem ve vnitřním městě chybějí bezpečné trasy. Nejvážnějším problémem pražských cyklistů zůstává hustá automobilová doprava. „Uvítali bychom lepší dopravní značení a informovanost motoristů, kteří naprosto nerespektují vyznačené koridory pro cyklisty,“ poznamenává vědec z Fyzikálního ústavu Akademie věd ČR Martin Faltys. Každý čtvrtý účastník akce do práce na kole teď vnímá auta kritičtěji než dříve.

A co zdravíčko?

Úraz během kampaně pořadatelé naštěstí nezaznamenali. Souhrnná čísla spálených kalorií se stala pro „pracovní cyklistiku“ velkým trumfem: „Zaměstnanci spálili při jízdě do práce na kole téměř 10 gigakalorií. Vedle příjemného pocitu z volného pohybu ulicemi tak všichni udělali hodně i pro své zdraví,“ uvedl koordinátor kampaně Vít Masare z iniciativy Auto*Mat. Dodal, že podle studií lékařů patří pravidelná jízda na kole k zaručeným způsobům, jak zlepšit fyzickou kondici i psychickou rovnováhu.

Hlavním důvodem pro účast v kampani bylo potěšení z jízdy na kole, k tomu se přihlásily dvě třetiny účastníků. Více než třetina z nich bude jezdit do práce na kole i po skončení akce.

Její obecné závěry jsou důležité pro další život města. Pražské zastupitelstvo i městské části budou muset s cyklisty počítat víc než dosud. Ti, co touží po hrdinech soutěžní akce, po sumě ujetých „pracovních kilometrů“ vítězné skupiny, se dočkají již dnes večer. V každém ze čtyř měst, kde akce proběhla, budou v tutéž dobu vyhlášeny samostatné výsledky.

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...