Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Pražské tramvaje za miliardy: pekárna na pasažéry

  9:00

V Lotyšsku, Maďarsku nebo Turecku si politici klimatizace do tramvají od Škodovky vyjednali. Praha to bohužel nedokázala.

foto: © ČESKÁ POZICE, Alessandro Canu, foto WikipediaČeská pozice

Supermoderní tramvaje 15T ForCity přišly hlavní město zhruba na 19 miliard korun. Za takovou cenu by měly pasažérům nabízet jistý komfort ve všech ročních obdobích. Bohužel dosáhnou-li venkovní teploty hodnoty kolem 30 stupňů, jízdy touto tramvají se blíží hranici nesnesitelnosti. Nejde v nich totiž pořádně větrat, mají jen malá okénka. To by nebyl problém ve chvíli, kdyby vlak byl vybaven klimatizací. Jenomže není.

Když Prahu v polovině června zasáhla vlna extrémně teplých dnů a zrovna jsem v jedné z nových tramvají „trpěl“, napadlo mě zeptat se výrobce – společnosti Škoda Transportation – proč není klimatizace v tramvaji namontována. Tisková mluvčí Lubomíra Černá mi napsala:

  • „Klimatizace nebyla součástí zadávací dokumentace veřejné soutěže. Tudíž zákazník ji nepožadoval.“
    „Zákazník klimatizaci nepožadoval,“ uvedla tisková mluvčí Škodovky.
  • „Cenu klimatizace nelze přesně stanovit, protože se odvíjí od počtů dodaných tramvají. Rámcově lze říct, že se jedná o jednotky milionů korun.“
  • „Tam, kde si zákazník přeje, klimatizace do tramvají montujeme. Například na stejný typ tramvaje, jako jezdí v Praze, který si ale objednala lotyšská Riga, klimatizaci má. Tramvaje pro maďarský Miskolc nebo tureckou Konyu také mají klimatizovaný vůz.“
    Na doplňující dotaz, jaký byl cenový rozdíl mezi tramvají pro Prahu a Rigu, tisková mluvčí odepsala: „To opravdu nelze úplně říct. I když se jedná o stejný typ tramvaje, tak přesto má každá své technické specifikace (různý počet motorů, jiný počet článků, jiné vybavení, apod.). Je to jako u automobilů, kde cena jednoho typu může být naprosto rozdílná podle šíře vybavení.“

Technický ředitel dopravního podniku Jan Šurovský ČESKÉ POZICI potvrdil, že klimatizace prostoru pro cestující nebyla nikdy objednána a zasmluvněna. Důvody neznal, neb v roce 2005, kdy byla smlouva se Škodovkou podepsána, se na vyjednávání nepodílel. Pokud však klimatizace – dle slov tiskové mluvčí Škody – nehraje v ceně tramvaje klíčovou roli, proč si ji tehdejší vedení města pod taktovkou Pavla Béma (ODS) zařízení neobjednalo.

„Tak už to chodí“

Zeptali jsme se tehdejšího radního pro dopravu a místopředsedy představenstva dopravního podniku Radovana Šteinera (ODS). Neodpověděl. Podobně Tomáš Jílek, v době vyjednání zakázky generální ředitel podniku. Reakci jsme získali až od tehdejšího primátora Pavla Béma (ODS): „Po několikahodinovém jednání se nakonec Rada a následně i zastupitelstvo hlavního města rozhodlo pro variantu, která byla významně levnější. S vědomím samozřejmě, že je to na úkor pohodlí cestujících, především v parních letních měsících. Ale tak už to chodí. Všechno něco stojí.“

Bém: „Je to na úkor pohodlí cestujících, především v parních letních měsících. Ale tak už to chodí. Všechno něco stojí.“

Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) by měl od Škody Transportation dle smlouvy z roku 2005 odkoupit do roku 2018 celkem 250 tramvají 15T ForCity. Cena se vyšplhala téměř na 19 miliard korun. Dosud DPP od Škody odebral 61 tramvají, od začátku dubna by měl zaplatit a začít odebírat dalších 32 kusů.

V červnu zastupitelstvo města schválilo návrh na poskytnutí osmimiliardové půjčky dopravnímu podniku na koupi tramvají. Někteří představitelé TOP 09, která městu vládne, se netají přáním jít s dodavatelem do soudního sporu a pokusit se smlouvu na dodávku tramvají zrušit.

Na otázku, o kolik by to bylo dražší, Pavel Bém odepsal: „Tak to už bych musel trpět hypermnézií. Bohužel, touto milou chorobou netrpím. V kumulativním součtu celého kontraktu to byly stovky milionů, tedy hodně.“

Trochu ironicky jsme panu Bémovi odpověděli, že je škoda, že město nevyzkoušelo a netestovalo před podepsáním zakázky tramvaje od více společností, protože pak by třeba našlo levnější vlaky včetně klimatizace. Bém odpověděl: „Možná byste už mohl začít posuzovat realitu z méně ideologických a více věcných pohledů a s realističtějším a objektivnějším přístupem k současnému vedení města. Kdybyste tak učinil, zjistil byste, že Praha poptávala i jiné výrobce a jejich ceny, stejně jako zvažovala, do jaké míry je bonusem podpora českého průmyslu a tradičního strojírenství (tradice, trh, práce, daně, ekonomika).“

Zcela neideologicky : Vzhledem k tomu, jaký ranec město za tramvaje Škodovce zaplatí, je opravdu škoda, že se nepodařilo do takového objemu dostat klimatizaci. Držme se totiž informací, které poskytla mluvčí Škodovky: podle ní se cena chladícího zařízení odvíjí od počtu dodaných tramvají (město jich objednalo 200, tudíž mohlo dosáhnout na nějakou slevu). „Konkrétně klimatizace v ceně tramvaje nehraje klíčovou roli,“ dodala. 

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...