Pondělí 6. května 2024, svátek má Radoslav
130 let

Lidovky.cz

Šinkanseny už nikoho nešokují

  8:20

Japonsko otevřelo dlouho očekávaný úsek železnice, ve světě rychlovlaků se však bezprecendentním způsobem ujímá vlády Čína

Už loňské oslavy v japonském Aomori počítaly se spuštěním nové trati šinkansenů ve službách Japan Railways (JR). Japonci se na Mikuláše dočkali. foto: ©? ČESKÁ POZICE, Martin RychlíkČeská pozice

Časy se mění i ve světě šinkansenů. V neděli začal provoz nového úseku rychlostní železnice Tóhóku Line, který sbližuje Tokio se severním japonským ostrovem Hokkaidó. Trať se prodloužila z města Hačinohe až do přímořského Aomori, odkud vede nejdelší podmořský tunel světa k Sapporu. Spojnice, jež byla dostavěna 38 let po naplánování, umožní ujet 675 kilometrovou vzdálenost z Tokia až na samý sever Honšú za tři a čtvrt hodiny, což dává průměrnou rychlost 203 km/h. Reportér ČESKÉ POZICE z vlastní zkušenosti ví, o jak značné dopravní zjednodušení jde. A hlavně – možná se přiblížila doba, kdy budou rychlovlaky svištět i Hokkaidem, drsnější výspou Nipponu. Pokud budou peníze.

Avšak počin, který by ještě nedávno budil ve světě senzaci, bledne ve srovnání s tempem, jakým buduje své rychlostní železnice Čína. Říše středu láme rychlostní rekordy, staví koleje tam, kde by si na to žádná korporace ani vláda netroufla a dokonce uvažuje o propojení Pekingu s Londýnem! A není to vize na plných 38 roků, nýbrž na jedinou dekádu.

Jedním z prvních cestujících, který se z Aomori svezl do Tokia, byl tesař Akio Nišino (61). Před čtyřiceti lety jezdíval podle deníku The Japan Times do metropole spacím vagónem, dnes si stihne maximálně tak přečíst jednu knížku. Podobný vývoj cestování prožijí asi i Číňané, až si za pár let dají ve vlaku „šlofíka“ a probudí se na rušné London Waterloo Station.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!