Na každé složence za elektřinu je kolonka o poplatku na podporované zdroje. Za rok tak domácnost vydá vyšší řády stokorun. Právě na tuto položku se nyní zaměří kontroly Státní energetické inspekce (SEI). Začnou už v únoru s cílem odhalit případy neoprávněné podpory a snížit o ně celkové náklady. Položka na obnovitelné zdroje energie představuje víc než 14 procent z ceny elektřiny, při zohlednění daní je to sedm procent.
Vysoké cifry jsou důsledkem neuhlídaného solárního boomu – podpora fovovoltaik tvoří více než polovinu 43miliardové sumy, která na čistší zdroje jde přímo od spotřebitelů a přeneseně i od daňových poplatníků ze státního rozpočtu. „Nutnost kontrol plyne z výše podpory, která na podporované zdroje ročně směřuje. Dá se hovořit i o podezření, že v řadě případů není podpora vyplácena oprávněně,“ sdělil LN Michal Vokáč, ředitel sekce kontroly a správy SEI. Prověrky se spouštějí po dohodě s resortem průmyslu.
Nedovolená podpora
Jde o první krok, který Česko činí, aby se vyrovnalo s nepříjemným dědictvím. Nezvládnutá podpora ze strany státu vedle toho, že prodražila spotřebitelské účty, zhoršila pověst čistých zdrojů. Na pranýři jsou především sluneční elektrárny, proti nimž vede dlouhodobé tažení prezident Miloš Zeman. „Chci věřit, že najdeme cestu, jak solární barony odstranit od zdrojů, o které se nezasloužili,“ řekl loni při sněmovním projevu. Cesta už se otvírá, po cenových kontrolách se mají od půlky příštího roku přidat hloubkové prověrky, jsou-li subvence do ekologických výroben přiměřené.
Pokud bude sluneční, větrná či bioplynová výrobna vynášet nad danou hranici, půjde o nedovolenou podporu, kterou musí vrátit. Jinak bude mít Státní energetická inspekce právo subvenci ukončit. |
Odvodí se to od zákonné meze výnosového procenta, což je zhodnocení návratnosti investice. Pokud bude sluneční, větrná či bioplynová výrobna vynášet nad danou hranici, půjde o nedovolenou podporu, kterou musí vrátit. Jinak bude mít SEI právo subvenci ukončit. Nejdřív se stát zaměří na to, plynou-li nynější výplaty oprávněně – jestli se třeba neliší rok, kdy solární elektrárna začala vyrábět, protože v klíčovém období let 2009 až 2011, kdy se fotovoltaický rozmach vymkl kontrole, propadla výše subvencí z roku na rok zhruba o půlku.
Ve druhém sledu se zkontroluje, jestli veřejně dotovaný projekt není tak ziskový, že až tolik podpory nepotřebuje. Při sdíleném přesvědčení, že toto odvětví je překompenzované, lze předpokládat, že výsledky prověrek sníží částku, kterou spotřebitelé a daňoví poplatníci na tuto položku odvádějí. Jen soláry vyšly v roce 2017 na 27 miliard, z čehož 20 připadá na účty za elektřinu. Hlubší revize subvencí vzejde až ze změny zákona, která by měla do konce roku projít parlamentem. Data z nyní zahajovaných kontrol poslouží ve druhé etapě jako odborný podklad.
Obrana regulátora
Hranice vnitřního výnosového procenta je v návrhu zákona u palivových zdrojů stanovena na 10,6 procenta (biomasa, bioplyn) a u nepalivových zdrojů typu voda, vítr, slunce na 8,4 procenta. Při průchodu sněmovnou a Senátem se to může ještě změnit.
Energetický regulační úřad se brání nařčení z nečinnosti tím, že prováděl technické kontroly, bez nichž k cenové prověrce přistoupit nelze, a chystal podrobnou metodiku. Ta je těsně před dokončením a detailně popisuje – odděleně pro různé zdroje –, koho a co kontrolovat. |
„V případě, že se povinný subjekt nepodrobí dobrovolnému opatření, kterým je zejména vrácení investiční podpory, by SEI při zjištění nadměrné podpory rozhodla o ukončení práva na podporu, vrácení určité části již vyplacené podpory nebo v případě rizika, že k nadměrné podpoře dojde v budoucnu, by určila maximální množství elektřiny, která bude mít ještě nárok na výplatu,“ popisuje Vokáč.
Ministerstvo průmyslu a obchodu teď v případě státní inspekce probralo k životu spící pravomoc této instituce. SEI cenové kontroly podporovaných zdrojů nedělá od začátku roku 2016, tehdy přesměrovalo svoje kapacity na energetické štítky. Od té doby připadá úkol na Energetický regulační úřad (ERÚ). „Regulátor deklaroval, že bude cenové kontroly vykonávat, nicméně k tomu do konce roku 2018 nedošlo ani v jednom případě,“ ozřejmuje Vokáč, proč se inspektoři vracejí do hry. Na straně ministerstva průmyslu je původcem dohody náměstek sekce surovin a energetiky René Neděla.
Regulátor se brání nařčení z nečinnosti tím, že prováděl technické kontroly, bez nichž k cenové prověrce přistoupit nelze, a chystal podrobnou metodiku. Ta je těsně před dokončením a detailně popisuje – odděleně pro různé zdroje –, koho a co kontrolovat. Jelikož každá taková prověrka může skončit ranou pro byznys, reálně hrozí soudy a arbitráže. Zmíněná metodika je předchystaným argumentem do takových sporů, že nedošlo k diskriminaci.
Požadavek Evropské komise
„Každý zdroj má svá specifika, která se musejí zohlednit. V současné chvíli jsme připraveni zahájit deset cenových kontrol,“ sdělil LN člen Rady ERÚ Vladimír Vlk s tím, že úřad má na prověrky vedle manuálu přichystané i lidi, jejichž počet se právě za tímto účelem navyšoval. Podle Vlka není šťastné, aby stejný typ kontrol prováděly dva úřady, zejména když každý ukládá jiný typ sankcí. Akcelerovaná česká iniciativa v tažení proti přebujelé podpoře není výhradní zásluhou tuzemské politické scény. Vyřešení přeplácení po České republice žádala Evropská komise.
Akcelerovaná česká iniciativa v tažení proti přebujelé podpoře není výhradní zásluhou tuzemské politické scény. Vyřešení přeplácení po České republice žádala Evropská komise. |
Na plánu, jak z toho ven, začala dělat už vláda Bohuslava Sobotky (ČSSD) a konec letošního února byl stanoven jako datum, kdy se mají prověřit zdroje spuštěné v letech 2006 až 2008. Postupně musejí testem projít všechny podporované elektrárny, které spustily výrobu od začátku roku 2006 do posledního prosincového dne roku 2015. Cílem je vyškrtat subvence, které neúměrně navyšují zisk některých výrobců energie.
Tuzemská snaha napravit staré politické chyby, kvůli kterým se fotovoltaika nezdravě rozbujela, se vleče v podstatě od roku 2009, kdy si stát poprvé všiml, že podporu nastavil špatně, při schválené míře dotace nezohlednil třeba investiční náklady. Postavit si sluneční elektrárnu stálo dost peněz, ale pak začaly do Evropy proudit laciné čínské panely a cena výstavby vypadala najednou úplně jinak – jenže výše podpory ne.
V zákoně se zapomnělo i na zastropování celkového výkonu, kterého chce stát podporou dosáhnout, takže to v podstatě mohlo skončit tím, že v zemi nebude místa bez solárního panelu. K nejvytrvalejším odpůrcům překompenzovaných čistých zdrojů, fotovoltaiky zejména, patří zmíněný prezident Zeman. Ten zastává názor, že by vláda měla „solární barony“ osekávat a na značné riziko arbitráží s naštvanými podnikateli nehledět, tak to prezentoval i loni ve sněmovně. Svaz průmyslu tehdy nabádal k citlivějšímu postupu, aby neutrpělo republikové renomé mezi investory, kteří sem pak radši nepřijdou.
Z čeho se skládá cena elektřinyNeregulované složky
Regulované složky
Daně
Rozdělení koncové ceny pro domácnosti bez daně
|
Příběh solárního boomu a propadu2003
Únor 2005
Do roku 2009
Srpen 2009
2010
26. říjen 2010
2013
Konec roku 2010
|