Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav
130 let

Lidovky.cz

TOP 09 a ČSSD: Z peněz občanů platí za obří kostky desetkrát víc než ze svého

  18:57

Pražská koalice si nechala pro účely předvolební kampaně postavit extra plochy. A nechala si je pronajmout skoro zadarmo.

foto: © ČESKÁ POZICE, Richard CortésČeská pozice

Ve středu 9. října ČESKÁ POZICE upozornila na podivné okolnosti politické kampaně umístěné na pětimetrových kvádrech po Praze. Plochy mají v pronájmu pouze TOP 09 a ČSSD, tedy strany koalice ovládající hlavní město. Platí za ně přitom podezřele nízkou cenu a jejich provozovatel, firma Media Investments, má v následujícím měsíci možnost vydělat na pronájmu pro soukromé klienty. Přestože se magistrát snaží tuto souvislost zpochybnit, další informace ji spíše ještě přesvědčivěji potvrzují.

ČESKÁ POZICE totiž získala smlouvu mezi společností Media Investments a Pražskou informační službou (PIS) z roku 2011 (přikládáme v PDF). Jak z ní poměrně zřetelně vyplývá, firma Jana Klápy má pro politické strany výrazně jinou cenu, než za jakou své ojedinělé plochy prodává jiným subjektům.

PIS musela firmě Media Investments za třítýdenní pronájem jedenácti ploch zaplatit více než milion korun. Jeden pětimetrový kvádr určený na vánoční reklamní kampaň „Jak peče Praha“ tak vyšel Pražany (PIS je příspěvkovou organizací hlavního města Prahy, žije tedy z veřejných peněz) na 97 tisíc korun.

Při obchodování s politiky má přitom Klápova společnost sazbu ani ne desetinovou: jak ČESKÁ POZICE uvedla už ve středečním článku, TOP 09 platí za měsíční pronájem jednoho pětimetrového kvádru necelých osm tisíc, ČSSD pak něco málo přes devět tisíc korun.

Z vaší kapsy utratíme více, než si myslíte

Media Investments si „akční cenu“ pro politiky vykompenzuje v následujícím měsíci, kdy může stejné plochy využívat pro soukromé účely. Magistrát přesto opakuje, že nestandardně levný pronájem veřejného prostoru pro Media Investments (deset tisíc korun za 280 metrů čtverečních) není odměnou za nestandardně levnou kampaň pro politiky vládnoucí magistrátu. „Ano, stále trváme na tom, že spojení předvolební kampaně a následný pronájem firmě Media Investments je pouze vaší spekulací,“ sdělila v pátek na dotazy ČESKÉ POZICE mluvčí magistrátu Tereza Králová.

Media Investments si „akční cenu“ pro politiky vykompenzuje v následujícím měsíci, kdy může stejné plochy využívat pro soukromé účely

Magistrát nedokáže vysvětlit, jak je možné, že politické strany vládnoucí magistrátu platí v rámci své kampaně firmě Jana Klápy desetkrát nižší částku, než jakou hradila městská společnost PIS téže firmě za tytéž plochy z veřejných peněz v roce 2011. „To je otázka na stranu TOP 09, ne na hlavní město nebo magistrát,“ odpověděla mluvčí.

Otázkou však není, proč si TOP 09 dohodne výhodnou cenu pro kampaň, jako spíše to, proč stejná strana dovolila z pozice spoluvládkyně magistrátu své příspěvkové organizaci za naprosto totožnou službu utrácet desetinásobek částky, než kterou utrácí sama. Podle mluvčí pokulhává srovnání cen z roku 2011 a cen z roku 2013 (i když snad ani na magistrátu nemohou myslet vážně, že by letošní ceny byly oproti cenám z roku 2011 desetinové).

Jak využít politickou moc pro stranickou pokladnu

Z vyjádření magistrátu a provozovatele kampaně vyplývá jediná okolnost, kvůli které se cena může lišit. „Pronájem pro volební účely je zdarma,“ vysvětluje Králová. A majitel Media Investments Klápa doplňuje i podrobnosti: „Politické strany mají na základě usnesení Rady hlavního města nájem bezplatně, zatímco v případě té PIS nebo jiných společností se nájem platí. To může v centru být 25 až 30 tisíc korun. Dále politici za zábor veřejného prostranství platí deset korun za metr a den, jiné společnosti platí 100 korun za metr a den,“ řekl ČESKÉ POZICI.

Jinými slovy – když strany vládnoucí magistrátu schválí poskytnutí ploch pro svou politickou kampaň, samy sobě nastaví desetkrát výhodnější podmínky, než když jde o reklamní plochy pro jiné účely; a to přestože jde ve druhém případě o výdaje z veřejného rozpočtu.

Vedení Prahy ovšem odmítá motivy tohoto svého rozhodování vysvětlit. Magistrátní mluvčí na dotazy na toto téma opakuje odpověď, že vysvětlovat mají jednotlivé volební štáby, nikoli politici vládnoucí hlavnímu městu.