Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

Války budou patřit robotům!

Afghánistán

  8:49

Lepší jednorázovou lekci na téma robotizace armád nedostanete. Prestižní periodikum o vojenství potřebovalo na informace jen o červencových autonomních novinkách celých 8 stránek.

Izraelská společnost Urban Aeronautics vyvíjí autonomní vznášedlo, které samo odnese dva zraněné bojovníky z válečné zóny. Květnové zkoušky byly prý úspěchem. foto: © Urban AeronauticsČeská pozice

Kdo by si myslel, že pojem „bezpilotní létající prostředek“ je vyhrazen pouze mediálně provařeným americkým šelmám (MQ-1 Predator) a žencům (MQ-9 Reaper), nedostane lepší jednorázovou lekci nežli v aktuálním čísle měsíčníku Jane´s International Defence Review. Nejspíše planetárně nejprestižnější periodikum o vojenství, jež pravidelně zpravuje čtenáře o technologických novinkách v letectví, raketové technice, loďstvu i pozemní technice, věnovalo v červencovém čísle zbraňovým systémům bez posádky (Unmanned Systems) hned osm stran z celkových šestašedesáti.

Názvy strojů by nadchly i zakladatele industriální hudební kapely...A je to čtení jako pro zakladatele elektronické industriální kapely. Ty potenciální názvy! Neuron Assembly, Malazgirt, Manned-Unmanned System Integration Capability (MUSIC), AirMule, Aselsan, Firebird UAV, Havelsan, Urban Aeronautics, Bayraktar, Dalkilic, KiRPi nebo Aeroseeker... Šlo by si jistě vybrat; ale k věci, respektive věcem.

Potenciál zbraňových systémů a vozidel je čím dál zřejmější. Například šéf výzkumu amerického letectva dr. Mark Maybury uvedl v nedávném rozhovoru, z nějž ČESKÁ POZICE obsáhle citovala, tři vědeckotechnické priority US Air Force. Kromě lepšího zabezpečení kybernetických sítí a energetických úspor je tím nejdůležitějším cílem právě autonomnější využívání Unmanned Aerial Vehicles (UAV).

Takové zacílení není toliko americkou doménou, jak ukazuje stručný výběr článků z nejnovějšího magazínu Jane´s. Takže pro ilustraci, co se v militantní robotice děje:

  • Aktivní jsou Turci. Tamní Turkish Aerospace Industries (TAI) předalo svůj proudový UAV středního dosahu s názvem Anka k testovacím letům se zapnutým autopilotem. Jeho úkolem bude plnit průzkumné a označovací úkoly. Táž firma vyvíjí bezpilotní helikoptéru vzniklou z přestavby stroje Mosquito XE – prototyp má vzlétnout v roce 2012.
  • Turecká firma Baykar Makina spouští výrobu svého létavce Bayraktar. První tucet strojů, které samy vydrží ve vzduchu až deset hodin, si již objednala turecká armáda. Menší vrtulníčky Malazgirt má už dle magazínu ve službě turecká výzvědná služba.
  • A zase ti Turci. Na výstavě IDEF 2011 v Istanbulu představila společnost Aselsan svého pozemního pásového robotka: Dalkilic. „Koncept vychází z předcházejících demo modelů Gezgin a Iczi,“ řekl Jane´s šéfinženýr Alper Erdener. Noví pásovci se samy pohybují rychlostí 10 km/h a jejich úkolem má být průzkum v městských bojových zónách.
  • Americká armáda spouští integrační projekt MUSIC, který má rozehrát lepší tóny ve spolupráci vozidel s lidskou posádkou a těch bez ní – třeba letounků MQ-7B Shadow.
  • Italská Alenia Aeronautica dodala mechanickou pumovnici pro mezinárodní bezpilotní bojový stealth demonstrátor nEUROn od konsorcia Dassault Aviation.
  • Americká společnost Northrop Grumman odtajnila svou verzi letounu Firebird, který má něco nečekaného: v případě potřeby může za řídícího robota u kniplu zaskočit skutečný pilot, člověk. Postačí pouze vyměnit kryt kabiny za sedačku. Letadlo je vybaveno tlačnou vrtulí a má rozpětí 19,81 metru. Interní náklad může činit až 563 kilogramů.
  • Plán amerického ministerstva obrany (DoD) na léta 2012 až 2041 očekává až 90procentní navýšení bezpilotních prostředků ve službě; u létavců čili drones typu MQ-1 Predator a MQ-9 Reaper hovoří plány o zvýšení z 340 kusů v roce 2012 na nějakých 650 kusů v roce 2021. Jejich nástupci se asi stanou modely Gray Eagle nebo Predator C – Avenger.

 

Asi nejzajímavějším představeným robotickým „sluhou“ je izraelský projekt AirMule, který vyvíjí společnost Urban Aeronautics. Autonomní letoun bez křídel (sic!), který spíše připomíná vznášedlo nebo evakuační vozidlo z filmu Vetřelci, prošel v květnu testováním a jeho úkolem má být v blízké budoucnosti samostatná evakuace zraněných nebo přeprava osob a bagáže nízko nad nepřátelským územím.

„První zprávy z testů vypadají velmi slibně,“ uvádí firma v prohlášení. AirMule čili „létající mula“ vzlétla prvně 11. ledna 2010, je vybavena motorem Turbomeca Arriel a dvěma záďovými rotory. Udržení ve vzduchu a zajišťování stability má na starosti unikátní kontrolní systém. Letová doba předprogramovaného stroje (nebo řízeného joystickem na dálku) činí čtyři hodiny, během nichž má „aerooslík“ dopravit až 227 kilogramů nákladu plus dvě lidská těla.

  • Britské královské letectvo (RAF) zavádí svou druhou peruť vybavenou pouze létavci typu Reaper. Bude sídlit ve Waddingtonu v Lincolnshire, přičemž má zajistit akce bezpilotních strojů nad Afghánistánem, jež budou ovšem řízeny až z britských ostrovů. Nová jednotka nejspíše zdědí číslo 13. squadrony po stařičkých bombardérech Tornado. Spuštění druhé bezpilotní perutě navazuje na prohlášení premiéra Davida Camerona, jenž loni v prosinci ohlásil schválení 135 milionů liber na zdvojnásobení letového parku ženců. O etickém rozměru těchto vraždených akcí na dálku jsme psali s odkazem na deník Guardian v detailním článku.
  • Britové také přistoupí k využití kybernetických řidičů na zemi. Bezpilotní verze terénních vozidel Land Rover Snatch již budou brzy zapojeny do vojenských operací v Afghánistánu. „Neznámý počet aut byl vybaven systémy dálkového ovládání od MIRA a budou jistě využity k propojení konvojů přes určené way-pointy,“ píše časopis Jane´s.

A aby to nebylo málo, za tímto výčtem aktuálního (pouze měsíčního dění) následuje další, daleko futurističtější dvoustránka, která se zabývá armádními mikroboty – malinkými vážkami s kamerou. Více informací k tomuto tématu brzy přinese ČESKÁ POZICE v samostatném článku v rubrice SciTech.

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...