Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Youtuberstvím můžete vydělat v Česku statisíce

  8:17
V Česku se rozrůstá počet lidí, kteří si z platformy YouTube udělali živnost. Průměrný věk takzvaných youtuberů je mezi 20 a 25 lety. Někteří dokáží vydělat reklamou i statisíce korun měsíčně.

Módní youtuberky. foto:  Petr Topič, MAFRA

Obyčejný fotoaparát podepřený knihami. Před pár lety natáčeli videa ve velmi provizorních podmínkách a umísťovali je na YouTube spíše pro zábavu. Dnes je situace u některých z nich velmi odlišná. Díky internetovým výdělkům vysílají z moderních pokojů, cestují po celém světě a používají tu nejlepší techniku.

YouTube scéna se totiž v tuzemsku rychle rozvíjí a čím dál více youtuberů si z natáčení videí vybudovala živobytí. „Dá se tím uživit velmi dobře,“ napsala LN Lenka Čápová z agentury Get Boost, která se specializuje na YouTube marketing. V Česku jde podle ní v tuto chvíli o desítky osob.

Zahraniční scéna se pohybuje v jiných řádech: nejznámější youtuber Pew Die Pie si vydělá miliony dolarů ročně.

Pokud profesionální youtuber využije naplno možností, měsíčně si přijde i na stovky tisíc korun. „Jde hlavně o dobu sledování a počet zhlédnutí. Pokud vytvoří týdně dvě až tři videa, která mají okolo 100 tisíc zhlédnutí, k tomu má svoje reklamní předměty a dělá obsah zajímavý pro firmy, pak se mu daří velmi slušně,“ popsala Čápová základy pro úspěch. Zatímco před lety se pozornost upínala k počtu odběratelů, dnes na tom až tak nesejde.

Zahraniční scéna se pohybuje v jiných řádech: nejznámější youtuber Pew Die Pie si vydělá miliony dolarů ročně.

Podle předsedy Českomoravské konfederace odborových svazů Josefa Středuly tato profese zapadá do čtvrté průmyslové revoluce a je typická pro období rozvoje internetu a sociálních sítí. „Jde o nový fenomén propagace a marketingu a podotýkám, že ve srovnání s profesionálními službami i levnější a začíná být i některými firmami vyhledáván,“ okomentoval Středula.

Drony, technika i VIP služby

Společnosti, které LN oslovily, zdařilou spolupráci s youtubery potvrzují. „V případě těch dlouhodobých se snažíme influencery (lidé mající vliv na diváky – pozn. red.) podporovat v jejich tvorbě a posouvat její kvalitu,“ napsal marketingový ředitel Michal Gabriel ze společnosti CZC.cz zaměřené na elektroniku.

„Platí, že YouTube vyplatí tvůrcům obsahu 55 procent čistých příjmů, které získá z reklamy zobrazené spolu s videi.“

Většina youtuberů začíná natáčet ve svém pokoji na takzvanou zrcadlovku. Postupem doby se ale kvalita obrazu začíná velmi zlepšovat. Neznamená to ale automaticky, že si interpret našetřil na novou kameru. „Poskytujeme jim nové vybavení nejen pro natáčení nebo střih a postprodukci videí, ale také zařízení umožňující vytvářet zajímavý obsah pro fanoušky,“ doplnil Gabriel. Typickým příkladem jsou podle něho brýle pro virtuální realitu, herní konzole nebo drony. Prodejci stačí, když se jeho zboží objeví ve videu.

Své místo na YouTube mají i specializované kanály na kosmetiku. „V rámci uvedení novinek plošně posíláme vybrané skupině produkty k otestování, stejně tak TOP produkty, jejichž existence je leckdy starší než většina youtuberů samotných,“ napsala Michaela Klokočníková ze společnosti Dermacol. Jak se poté youtubeři o produktech, které dostali, vyjadřují ve videích, nechávají společnosti podle odpovědí pro LN na nich. Ti nejlepší z nejlepších ale podle Čápové zajímají víc než produkty spíše VIP vstupy, letenky nebo prémiové služby.

Někdy ale jen stačí, aby na kameru povídali o svých zážitcích z víkendu a nechali své video proložit reklamou. „Platí, že YouTube vyplatí tvůrcům obsahu 55 procent čistých příjmů, které získá z reklamy zobrazené spolu s videi,“ vysvětlila Čápová.

Světoznámá virální píseň

Průměrný věk youtuberů se pohybuje nyní okolo 20 až 25 let. „Aktuálně se rozšiřuje i na starší sociodemografické skupiny (matky s dětmi, youtubeři 25+, specializované kanály). Víme také, že lidé ve věku do 35 let sledují YouTube ve větší míře než televizi,“ vysvětluje také Čápová. Nejstarší české youtuberce Petře Vančurové s přezdívkou PetraLovelyHair, která byla u začátku tuzemské scény, je zhruba o deset let více, přesto za sebou třikrát vyhrála ocenění v soutěži Blogerka roku. Na trh uvedla i svou vlastní řadu kosmetických štětců.

Mezi nejmladší patří kanál s názvem Mishovy šílenosti. Jeho tváří je desetiletý Michal, který začínal točit o počítačových hrách. Nejvíce ho ale zviditelnily virální písně jako Minecraft Song s téměř 6 miliony zhlédnutí a anglicky zpívaná Pokemon Go Song, která zasáhla i zahraniční publikum a má přes 54 milionů zhlédnutí. Michalovým režisérem je jeho starší bratr – taktéž youtuber s přezdívkou Metadon.

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...