Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav
130 let

Lidovky.cz

Zdanění hazardu od roku 2012? Leda famózním sprintem!

  10:58

Koaliční dohoda je na světě, ale aby bylo zdanění reálné od roku 2012, nesmí se legislativní proces nikde zadrhnout. Ani na Hradě...

foto: © ČESKÁ POZICE, Jiří Bušek, ČTKČeská pozice

Léta hojnosti pro provozovatele hazardu končí, možná už od ledna 2012. Už žádné odvody na veřejně prospěšné účely, které často končily jako velká domů provozovatelům v neprůhledných sdruženích či nadacích. Vyjednavači koaličních stran se v úterý dohodli na pravidlech zdanění hazardu. Příslušný pozměňovací návrh k vládou schválené daňové reformě připraví ministerstvo financí.

Jestliže jsme v první větě napsali „možná už od ledna 2012“, existuje pro to určitý důvod: nejistota, zda se vše podaří prohnat včas legislativním procesem. (Ta ostatně panuje již od konce června.)

Parametry zdanění hazardu

Koalice se shodla, že hazard přiškrtí a místo odvodů „na dobro“ ho prostě zdaní. Stát tím zároveň konečně získá efektivní možnost kontroly odvodů. Od Nového roku by tedy měly peníze z hazardu proudit následovně:

  • Klasická daň z příjmů právnických osob ve výši 19 procent.
  • Speciální loterijní daň ve výši 20 procent z obratu. Porcována by měla být následovně: u výherních přístrojů dostanou 70 procent odvodů obce a města, které je povolí, a 30 procent bude příjmem státního rozpočtu. U dalších forem hazardu bude poměr opačný.
  • Provozovatelé výherních přístrojů (jak mechanických, tak videoloterijních) zaplatí navíc 20 tisíc ročně za každý automat.

Vraťme se však ke klíčové otázce, zda je reálné zdanění hazardu legislativně stihnout. Bude schvalováno jako součást velkého balíku změn, konkrétně „vládního návrhu zákona o změně zákonů související se zřízením jednoho inkasního místa a dalších změnách daňových a pojistných zákonů“. Většina novinek má platit až od roku 2013 a koalice se stále neshodla v několika tématech: zrušení daňového zvýhodnění stravenek a dalších benefitů; délka lhůty, po niž je třeba držet cenné papíry, aby se při jejich dalším prodeji neplatila daň z příjmu; a otázka zrušení či zachování superhrubé mzdy. Záměr zdanit hazard už od roku 2012 však nepřipouští sáhodlouhé roztržky.

Předpokládejme tiše, že koalice nakonec najde shodu, a počítejme dny.

  • Schůze parlamentu, na níž se bude ve druhém čtení balík řešit, začíná 25. října.
  • Možná již na této schůzi, která končí 4. listopadu, se podaří odsouhlasit všechny navrhované změny i ve třetím čtení.
  • Zákon poputuje do Senátu, který má 30 dní na rozhodnutí. Teoreticky může vrátit balík s připomínkami, ale i tak by ještě parlament stihl před koncem roku Senát přehlasovat.
  • Zbývalo by připojit podpis prezidenta. Ten má lhůtu 15 dní.

Pokud by Václav Klaus daňovou reformu vetoval, poslanci by už ho do konce roku přehlasovat s největší pravděpodobností nestihli a zdanění hazardu by se odsunulo. Voila, měli bychom tu ještě jeden „požehnaný“ rok, kdy si budou provozovatelé sami rozhodovat, komu pošlou takzvané peníze na dobro.

Jak se zachová prezident?

To je docela zajímavý aspekt. Pro souvislosti se vraťme do června loňského roku. Tehdy prezident vetoval novelu zákona o loteriích, která kromě zvýšení pravomocí obcí při regulaci hazardu na jejich území stanovila přísnější a transparentnější pravidla pro odvody na veřejně prospěšné účely. (Jako na potvoru přišlo vloni veto ve chvíli, kdy ho již poslanci nemohli přehlasovat – skončil jim totiž mandát...)

Připomeňme dvě pasáže z prezidentova odůvodnění:

„Novela zásadním  způsobem zužuje okruh příjemců finančních prostředků na veřejně prospěšné účely. Přijetím novely by ztratily možnost získat finanční granty školy, nemocnice, domovy důchodců a mládeže, divadla či muzea a handicapovaní spoluobčané, aniž by byl jakkoli vyřešen jiný zdroj jejich příjmů. (...) Škody, které by jejím uplatněním vznikly – zvláště pak veřejně prospěšným subjektům, kulturním institucím a sportovním organizacím – ponechal zákonodárce zcela stranou a nevěnoval se jim.“

Domyšleno logicky, ze stejných důvodů by měl pan prezident vetovat i daňovou reformu, jejíž součástí zdanění hazardu má být. Okruh příjemců finančních prostředků na veřejně prospěšné účely se totiž zdaněním nezužuje, ruší se jím zcela! A zákonodárce i tentokrát ponechal zcela stranou škody, které zdaněním způsobí neziskovému sektoru a sportovním organizacím, protože vše, co provozovatelé odvedou, bude příjmem státního rozpočtu nebo rozpočtů obcí.

Ale to jsou jen úvahy, zdaněním se samozřejmě dostává věc do jiné roviny; o tom, jak daně využít, rozhodne stát či obce, tedy standardní politický proces v režii standardních politických stran...

A mimochodem: prezident v září podepsal obří novelu loterijního zákona (ČESKÁ POZICE ji podrobně analyzovala již dříve), jejímž hlavním smyslem je zvýšení pravomocí obcí při povolování hazardu na jejich území a zpřísnění a zprůhlednění pravidel pro odvody na veřejně prospěšné účely. Tedy de facto totéž, co Václav Klaus vloni v létě vetoval.

Autor: