* Stejně jako ve čtenářské, matematické či přírodovědné gramotnosti pokulhávají čeští školáci i v přístupu k výuce.
* Ukazuje se, že jen málokdy vezmou ve volné chvíli do ruky knížku – třetina školáků uvedla, že mají kladný vztah ke čtení, stejná část ale odpověděla, že je pro ně čtení ztrátou času.
* Nejlepší vztah ke čtení mají žáci gymnázií, nejméně přitahuje děti ze středních škol bez maturity.
Co podle studentů nejvíce negativně ovlivňuje výuku: žáci neposlouchají, co učitel říká 35,6 % (ČR), 28,2 % (OECD) ve třídě je hluk a nepořádek 32,9 % (ČR), 31,8 % (OECD) učitel čeká, než se žáci utiší 31,3 % (ČR), 27,5 % (OECD) žáci nedokážou dobře pracovat 23,9 % (ČR), 18,9 % (OECD) žáci začínají pracovat až dlouho po začátku hodiny 28,4 % (ČR), 24,7 % (OECD)