Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav
130 let

Lidovky.cz

Děripaska bojuje s Čechy o boeingy

Česko

Pojišťovna miliardáře Olega Děripasky chce od ruských aerolinek Sky Express koupit pět starých boeingů. Proti transakci však protestuje skupina PPF Investments, minoritní akcionář pojišťovny. PRAHA Napjatá atmosféra mezi zástupci investičního fondu PPF Investments (PPFI) a skupiny Bazovyj Element (BE), skrze kterou ovládá ruský miliardář Oleg Děripaska pojišťovnu Ingosstrach, ještě více zhoustla.

Ve firmě si Děripaska prosadil odkup pěti letadel typu Boeing od letecké společnosti Sky Express za zhruba 225 milionů korun.

Po dva roky je pak bude aerolinkám zpětně pronajímat a peníze by měla Ingosstrach posléze dostat i s 15procentním úrokem.

„Vyjadřujeme znepokojení“ Z rozhodnutí ale nejsou vůbec nadšení v PPFI, kterou zčásti vlastní i nejbohatší Čech Petr Kellner.

„Vždy jsme zastávali názor, že se finanční prostředky Ingosstrachu mají investovat výhradně do rozvoje pojišťovacího byznysu, nikoli do vedlejších aktivit, mezi které počítáme i letadla z druhé ruky,“ uvedl mluvčí PPFI Jan Piskáček. V radě pojišťovny však zůstaly jejich protesty nevyslyšeny, jelikož fond vlastní pouze 38,45 procenta firmy. Na tento stav si PPFI stěžuje již roky. Děripaska a jeho BE, která drží zhruba 60 procent akcií, prý vůbec nebere ohled na minoritní akcionáře. „Znovu vyjadřujeme své znepokojení nad situací ve společnosti, která má hodně daleko k obecně uznávaným standardům správy a řízení firem,“ dodal Piskáček.

Zájem Ingosstrachu o letadla Sky Express není vůbec náhodný. Právě tuto společnost totiž chce Děripaska začlenit do svého portfolia a plánovaná transakce by jí mohla významně pomoci při její tíživé finanční situaci.

Při zpětném pronájmu letadel totiž můžou Sky Express rozložit náklady do delšího časového období. Tím pádem budou mít více finančních prostředků na údržbu flotily devíti strojů, jejichž průměrné stáří přesahuje 18 let.

Firmě by se pak mohlo podařit odvrátit hrozící odebrání licence za velký počet zpožděných letů, které jsou prý způsobené opravami na poslední chvíli.

Díky lepšímu technickému stavu by pak mohly stroje nalétat více kilometrů, a tím i zvýšit obrat společnosti. Nicméně i když už obecně mají aerolinky to nejhorší za sebou, investice do tohoto odvětví stále patří mezi rizikové.

Nekončící spory Zástupci PPFI proto požadují, aby Děripaska přestal z peněz pojišťovny dotovat své ostatní projekty. Je proto možné, že se v Moskvě rozjede další vlna právnických bitev.

Spory mezi oběma skupinami začaly v roce 2007, tedy vlastně okamžitě po vstupu PPFI do Ingosstrachu, kdy investoři odkoupili akcie od Děripaskova bývalého partnera Alexandra Mamuta.

Miliardář chtěl totiž firmu ovládnout sám a PPFI několikrát zažaloval. Když u soudu neuspěl, chtěl vydat nové akcie, čímž by zmenšil podíl investičního fondu. Ani to ale soudci nepovolili.

Žádná ze stran se ale v budoucnu nehodlá vzdát. Pro PPFI představuje Rusko velmi významný trh.

POJIŠŤOVNA KUPUJE LETADLA

Ingosstrach Jedna z největších pojišťovacích společností v Rusku. Zaměřuje se hlavně na životní a zdravotní pojištění. Vlastníci PPFI - 38,45 % Ingosstrach - 56,84 % Ostatní - 4,71 %

Sky Express Založena v březnu 2006 První ruské nízkonákladové aerolinky Flotila: 3 Boeingy 737-300 6 Boeingů 737-500 Počet klientů: 2,5 milionu (rok 2009) Destinace: největší ruská města, nepravidelně také Řecko, Španělsko, Turecko, Finsko, Švédsko

Autor: