Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Dialog? Lafontaine dostává křeče

Česko

V kampani oslovujeme voliče přímo, říká Hans-Jürgen Beerfeltz, volební manažer FDP

* LN Jaké je hlavní motto FDP pro blížící se spolkové volby?

Kampaň vedeme s heslem Volební boj odspoda. Věříme, že propagandistické, nablýskané volební sliby již nefungují. Proto také hodně vsázíme na přímý dialog (s voličem, pozn. LN). Na národní úrovni dáváme více peněz na tento prvek než na plakáty.

* LN Znamená to například, že se snažíte voliče oslovit masově i na internetu?

Ano, samozřejmě. Je možné vstoupit do takzvané Mit mach Areny FDP (Zapoj se do arény FDP. Funguje částečně i jako sociální síť). Důležitá je i komunikace přes mobily a SMS podle Obamova motta Buď informován jako první. Rozesíláme i mnoho dopisů s osobním oslovením Westerwelleho (šéf FDP). Tyto tradiční dopisy nabyly větší hodnoty, i kvůli tomu, že e-maily jsou pomíjivé.

* LN Přesto také nesmíte zapomínat na klasické předvolební mítinky?

To také neděláme. Máme dost plakátů i předvolebních akcí. Celkově toho ale v těchto oblastech podnikáme méně než dříve.

* LN Kolik vás celkem kampaň stojí?

Přibližně 4,8 milionu eur (asi 122 milionů korun). Je to ale jen část nákladů. Když pomyslíte na reklamní prostředky nebo na malé plakáty, které visí na lucernách, tak ty si musí stranické organizace kupovat od strany na spolkové úrovni. Všichni mají své vlastní rozpočty.

* LN Tyto peníze jsou tedy k dispozici vám jako vedoucímu volební kampaně...

Ano. Z toho se řeší plakátování velkých ploch, marketing dialogu a centrální velké akce.

* LN Angažovali jste před volbami také poradce ze zahraničí?

Ano. Máme dva poradce ze Spojených států. Jeden z nich se také podílel na Obamově kampani. Američtí demokraté jsou naší sesterskou stranou.

* LN Vaše kampaň se snaží zaměřit na každého voliče individuálně. Je to inspirace Obamou?

Zčásti. Obama dokázal jednotlivce nadchnout heslem Stay on message (Zůstaňte naladěni). Možnosti dialogu (s voličem) ale nebyly v konečném efektu tak vysoké. Šlo o to mít co největší dosah a oslovit co nejvíce lidí. V německé předvolební kampani chci ale lidi přivést k tomu, aby se sami zapojili do kampaně. Jsme také stranou, která prosazuje více osobní svobody. To k nám pasuje lépe než třeba k Die Linke (Levice). Ta zná jenom propagandu. Když pan Lafontaine (jeden z šéfů Levice) slyší slovo dialog, dostává žaludeční křeče.

* LN Používáte také negativní kampaň?

Ne. Vůbec. Dlouhé roky jsem pracoval také v amerických předvolebních kampaních. Ani tady to nebylo nikdy skutečně úspěšné.

* LN Používá tedy podle vás tuto metodu nějaká jiná strana?

SPD nyní dělá předvolební boj, který je výhradně proti něčemu, tedy černo-žluté koalici. (CDU/CSU-FDP). Když říkáte něco špatného o ostatních, tak to i o vás nevypovídá něco příliš dobrého. Raději proto propagujeme sebe, než abychom agitovali proti ostatním.

* LN Součástí vaší kampaně je i příslib poklesu daní. Proč?

Práce bude v budoucnu pořád dražší díky příliš vysokým daním a poplatkům. Čistý příjem pro lidi se pořád zmenšuje, takže pracovat se přestává vyplácet. Práce se ale musí vyplácet. Pokud by tomu tak nebylo, tak by čím dál tím více lidí utíkalo do sociálního systému a k černé práci.

* LN Hlasy proti těmto plánům se začínají ozývat i z řad CDU/CSU, tedy vašeho potenciálního koaliční partnera. Jak si to vysvětlujete?

I tady je hodně socialistů, kteří raději peníze ponechají státu, než aby je rozdělili mezi lidi.

* LN Jak je možné tedy vybalancovat to, že na jednu stranu chcete s CDU/CSU po volbách spolupracovat, na druhou stranu je to stále váš soupeř?

Například právě v otázce daňové spravedlnosti ten, kdo posílí nás, posílí i toto téma v koaličním vyjednávání.

* LN Vaši představitelé také říkají, že Angela Merkelová bude s FDP lepší. Proč?

Černo-červená (současná velká koalice CDU/CSU-SPD) vláda je vládou stagnace. Kde jeden partner blokuje toho druhého, a kde chybí odvaha ke strukturálním změnám. Dělají se i pochybné kompromisy, například u zdravotní reformy, kde se všechno stalo dražším, ale nikoli lepším. Náš program je blíže CDU/CSU, proto společně můžeme pozdvihnout Německo.

* LN Po dlouhých letech v opozici je tedy pro vás možnost být ve vládě velkou motivací?

Pro každou stranu je ve volbách důležité bojovat o moc. FDP ale již v minulosti dokázala, že pro ni ministerské posty nejsou důležitější než program. V roce 2002 jsme mohli sedět ve Schröderově vládě. To jsme ale neudělali a díky tomu jsme získali důvěryhodnost.

***

Rutinér

H.-J. Beerfeltz Hans-Jürgen Beerfeltz (58) má volební kampaně i oblast PR v FDP na starosti již od roku 1995.

Autor:

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...