Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

Do tunelu zatéká. Zespodu

Česko

Jediný dálniční tunel na severu Moravy je průjezdný jen z poloviny. V jednom z jeho dvou tubusů odborníci bojují s proudy spodní vody.

OSTRAVA/KLIMKOVICE Dva roky po otevření řeší silničáři v dálničním tunelu u Klimkovic rozsáhlé problémy. Přes stěny a podlahu se dovnitř dostává obrovské množství spodní vody. Jeden ze dvou tubusů zůstane pravděpodobně až do poloviny července uzavřený.

Během povodní a silných dešťů se zvýšila hladina spodní vody v okolí tunelu přibližně o tři metry, což vyvolalo třítunový tlak na metr čtvereční tunelu. „Tunel byl konstruován na dlouhodobý průměr spodní vody, nikoli naddimenzovaně,“ popsala situaci mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková. Ve čtvrtek proto jednu z obou tunelových rour uzavřeli a dovnitř nastoupili odborníci, kteří hledají řešení. Vozovka v tunelu je totiž nejen mokrá, ale také kluzká. Navíc do něho prosakuje znečištěná voda včetně minerálních látek. Dočasně zatím zůstává průjezdný pouze jeden tubus tunelu, kterým řidiči jezdí v obou směrech poloviční rychlostí 40 kilometrů za hodinu.

Práce se zatím budou soustředit na úpravy současné izolace tunelu. „Zhotovitel tunelu provede v rámci záruky injektáž, poté se vyhodnotí její vliv na stav tunelu. Zásah provedeme v jedné tunelové troubě,“ upřesnila mluvčí Vápeníková. Pracovníci firmy Idea Injekt ze Suchdola nad Odrou nyní doplňují hydroizolační vrstvy speciální pryskyřicí, která se po styku s vodou rozpíná a ucpává netěsnosti. Ta by mohla pomoci.

Firmy, které tunel čtyři roky stavěly, nezaznamenaly výrazné problémy s vysokou nadzemní vodou. Právě naopak. „Jediným negativním účinkem ražby tunelů je výrazné snížení hladiny podzemní vody v okolí tunelu. Uplatněné technické opatření s tlakovou uzavřenou hydroizolací v ražených tunelových úsecích má za cíl vrátit hladinu podzemní vody do původního stavu,“ popsal po dokončení v souhrnné zprávě Jiří Pechman.

Řidiči, kteří musejí přes Klimkovice jezdit, zdržení kritizují. Podle nich by takový problém měl být vyřešený už při projektování. „Trošku mi to připomíná, jak se zvlnil povrch nové dálnice u Ostravy krátce po dostavění,“ svěřil se řidič Pavel Kroupa. Problémy, které připomíná, způsobil podle silničářů nesprávný poměr materiálů použitých při úpravách podloží – a už je také reklamovali, stejně jako klimkovický tunel.

O tom, jak dlouho budou problémy v tunelu trvat, zatím nechtějí odborníci spekulovat. Záviset to bude jak na úpravách izolace, tak na počasí – pokud totiž hladina spodní vody znovu klesne, problémy by mohly zmizet. Až do dalších povodní a vydatných dešťů.

Kilometrový tunel v Klimkovicích vznikl, aby ochránil obyvatele města a klienty sousedních lázní před negativními dopady dálniční dopravy. Při projektu zvažovali silničáři i možnost vést dálnici pouze v zářezu, to ale nepřipadalo v úvahu. V nejhlubším místě tak vede tunel 25 metrů pod povrchem. Klimkovický tunel je jediný tunel na dálnici D1, která ale v době jeho stavby nesla označení D 47.

***

TUNEL KLIMKOVICE Stavba za miliardy

Tunel Klimkovice je součástí dálničního úseku mezi Ostravou a Bílovcem. Stavba celého úseku trvala čtyři roky a stát za ni zaplatil osm miliard korun, přičemž tunel, přesněji tunely samotné stály 2,5 miliardy korun. Mají nejmodernější vybavení, jsou ze speciálního betonu odolného vůči ohni.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Morava

Autor: