Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

2008: Praha se zácp nezbaví

Česko

Doprava je dlouhodobě nejpalčivějším problémem metropole. Co se v příštím roce změní k lepšímu a co bude Pražany trápit dál?

PRAHA Řada aut, kam až oko dohlédne, neprůjezdná Jižní spojka, ucpaný Nuselský most, desítky minut zpoždění. Situace, která v ulicích hlavního města panuje každý všední den, se v nadcházejícím roce nezmění.

Na příjemnější cestování se na rozdíl od řidičů mohou naopak, alespoň podle slibů magistrátu a dopravního podniku (DP), těšit cestující v městské hromadné dopravě.

Lépe se bude cestovat například obyvatelům Radlic. Ve druhé polovině roku se totiž má dlouhodobý plán na prodloužení trasy tramvaje číslo šest z dosavadní konečné na zastávce Laurová až ke stanici metra Radlická stát skutečností. Odpadne tím nebezpečné couvání tramvaje na konečné a prodloužená linka lépe obslouží nové administrativní centrum na Radlické.

Metropoli ale kvůli tramvajím čekají i komplikace. Dopravní podnik plánuje hned několik oprav, které částečně omezí i provoz silniční dopravy. Podle Jana Šurovského, vedoucího jednotky Dopravní cesta tramvaje v DP, se ale krizový stav, který způsobila letošní rekonstrukce kolejí na Palackého a Karlově náměstí, nebude opakovat. Opravovat se budou koleje v Olšanské a Korunní ulici a v ulicích u náměstí Míru.

Noční můra - Letná

Přerušený provoz bude také na nábřeží Edvarda Beneše. „Přes nábřeží povede množství objízdných tras při plánované uzavírce Letné, trať tedy musíme opravit, aby na zvýšený provoz byla připravena,“ vysvětlil Šurovský. Právě uzavření Letné připraví Pražanům asi nejhorší chvilky. Auta i tramvaje budou muset z ulice Milady Horákové zmizet kvůli postupujícím pracím na výstavbě tunelu Blanka, který je součástí pražského městského okruhu. „Příští rok budeme pracovat na ražbě tunelu z Troji na Špejchar a zřejmě začnou i práce na Malovance a Prašném mostě. Přesný termín uzavírky Letné budeme podle rychlosti prací znát asi na jaře,“ řekl mluvčí společnosti Metrostav František Polák. Obyvatelům severního města výrazně pomůže otevření tří nových stanic na lince metra C. Prosekem, Střížkovem a Letňany mají vlaky začít jezdit začátkem května. „Bude to opravdu velká změna, na kterou se navážou i změny povrchové dopravy. V Letňanech vznikne autobusový terminál, některé autobusy tedy nebudou zajíždět dál do města nebo změní trasy,“ uvedl mluvčí DP Ondřej Pečený. Lépe se bude městem cestovat i příznivcům železnice. Před koncem roku by se mělo otevřít Nové spojení, jehož součástí jsou tunely pod Vítkovem a které propojí klíčová pražská nádraží. Tím umožní lepší začlenění železnice do systému pražské integrované dopravy. Stejně zle jako letos se ale povede motoristům. Podle města totiž zácpy v ulicích odstraní až dokončení městského okruhu. Na to si ale musejí řidiči počkat nejméně do roku 2011.

***

Pražská doprava v roce 2008

leden

zdražení jízdenek na MHD - cena přestupní jízdenky vzroste z 20 na 26 korun; spolu s tím se změní i číslo na kupování SMS jízdenek na 902 06 26 květen otevření tří nových stanic na trase metra C -Prosek, Střížkov a konečná Letňany s autobusovým terminálem a záchytným parkovištěm druhá polovina roku prodloužení tramvajové linky 6 z konečné zastávky Laurová ke stanici metra Radlická prosinec zprovoznění železničního „Nového spojení“, jehož součástí jsou tunely pod Vítkovem.

Během roku nastane zřejmě největší dopravní komplikace - přerušení tramvajového provozu na Letné - tramvaje ze Štrossmayerova náměstí budou končit na dočasném obratišti u Sparty, objízdná trasa pro tramvaje z Hradčanské povede přes Chotkovu ulici a nábřeží Edvarda Beneše. Uzavírka potrvá řádově týdny. Přesný termín uzavírky bude znám na jaře.

Po celý rok budou uváděny do provozu nové nízkopodlažní tramvaje 14T, na trase metra B bude jezdit více modernizovaných vozů a skončí pásmový provoz, při němž vlaky končí už na Smíchovském nádraží nebo na Českomoravské.

Autor: