Sobota 27. listopadu 2021, svátek má Xenie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Advokát Hulík zažaloval Zemana kvůli financování kampaně

Česko

  13:27aktualizováno  13:34
Právník Milan Hulík podal žalobu na Miloše Zemana a členy jeho volebního výboru. U pražského městského soudu se domáhá toho, aby prezidentský kandidát zveřejnil údaje o veškerých dárcích, kteří přispěli na jeho kampaň.

Miloš Zeman kontroluje čas foto: Jiří Salik Sláma, Mafra

Advokát novinářům řekl, že na Zemanův transparentní účet bylo převedeno zhruba 6,7 milionu korun ještě předtím, než ho ministerstvo vnitra oficiálně zaregistrovalo jako uchazeče o funkci hlavy státu. Identitu těchto přispěvovatelů však kandidát nezveřejnil.

"Zeman jako jediný z kandidátů nesplnil svoji povinnost danou zákonem o volbě prezidenta - nezveřejnil původ peněz, které byly jako první vloženy na jeho účet," uvedl Hulík. V žalobě pak například popsal, že uchazeč o prezidentský úřad dostal 5. října loňského roku 670.000 korun. U transakce je pak bez dalších podrobností uvedeno, že jde o dar od občanského sdružení. Kandidáty na prezidenty zaregistrovalo ministerstvo vnitra 23. listopadu.

ČTĚTE TAKÉ

Ostatní uchazeči však podle Hulíka zveřejnili i dárce, kteří jim poskytli prostředky před registrací kandidátní listiny, a to včetně peněz určených na sběr podpisů pod petici.

Advokát si je prý vědom toho, že sám není jedním z uchazečů, kterému zákon výslovně dává právo dovolávat se porušení pravidel financování prezidentské kampaně. Toto právo však "odvozuje z Ústavy, Listiny, od přirozeného práva všech občanů na informace o tom, které osoby, a nepřímo tudíž také obchodní či mocenské zájmy podporují každého z prezidentských kandidátů".

Otevřenost financování prezidentské kampaně sleduje nevládní organizace Transparency International (TI). Transparentnost kampaní jednotlivých kandidátů hodnotí na základě několika kritérií, mezi něž spadají například data o samotném financování kampaní, spolupráce s reklamními a PR agenturami či tým lidí, který na kampani pro daného kandidáta pracuje. Za zdroj informací slouží webové prezentace kandidátů, jejich oficiální profily na sociálních sítích, prohlášení v celostátních médiích a zejména odpovědi na písemnou žádost TI o informace.

ČTĚTE TAKÉ

Podle dnes aktualizovaných údajů TI má nejtransparentnější volební kampaň Jan Fischer, následuje Táňa Fischerová a Zuzana Roithová. Na opačném konci žebříčku je Jana Bobošíková a Miloš Zeman. Zemanovi TI vytýká například to, že nezveřejnil počet dobrovolníků zapojených v kampani a náklady na jejich práci.

Přímá volba prezidenta se koná 11. a 12. ledna, o hlasy voličů se v prvním kole uchází devět kandidátů. Zeman spolu s expremiérem Fischerem je považován za favorita.

Autoři: ,

ANALÝZA: Případ Kenosha. Média si napsala vlastní verzi

Premium Půlka Ameriky si udělala z Kylea Rittenhouse, jenž zastřelil dva lidi, vzorovou karikaturu bílého rasisty s puškou, a...

Pět nejčastějších chyb, které Češi dělají v penzijním spoření

Premium Ve starém „penzijku“ si na důchod spoří více než tři miliony Čechů a v nových fondech už přes 1,3 milionu lidí. Stát...

Strach se do lidí pouští jako jed. Horší než covid je hysterie, říká herec Dušek

Premium Je hercem, režisérem, scenáristou, moderátorem. Renesančního ducha zřejmě Jaroslav Dušek zdědil po svém rodu s modrou...

Mohlo by vás zajímat