Sobota 11. května 2024, svátek má Svatava
130 let

Lidovky.cz

Airbus zpomalil – a spadl. Tak zní poslední verze

Česko

PAŘÍŽ Ani blesk, ani mohutná bouře, ani teroristický útok. Za záhadným zmizením letadla Air France nad Atlantikem mohl stát zdánlivě banální manévr: zpomalení.

O nové verzi, která údajně zapříčinila katastrofu letu AF 447, informoval včera francouzský deník Le Monde s odkazem na zdroj blízký vyšetřování. Tentýž zdroj listu řekl, že výrobce letadla, společnost Airbus, u daného typu (A330) doporučuje, jakou rychlostí má stroj létat za nepříznivých podmínek.

Letadlo Air France prý nejspíš v kritickém okamžiku zpomalilo až příliš, což zavinilo jeho pád. „Jakmile vletíte do oblastí s turbulencemi, zpomalíte. To je zásada číslo jedna. Z bezpečnostních důvodů,“ řekl deníku Le Monde pilot Jean Serrat. „Pokud ale snížíte rychlost moc, riskujete zhasnutí motorů. Proto výrobce doporučuje, jakou rychlost dodržovat,“ dodal Serrat. Společnost Airbus to ale odmítla komentovat a deníku se nepodařilo získat ani vyjádření Agentury pro vyšetřování leteckých nehod, která má podobná doporučení výrobců ověřovat a schvalovat.

Pokračování na straně 9

Airbus zpomalil – a spadl...

Dokončení ze strany 1

Jak poznamenala agentura Reuters, těžko soudit, zda by zpomalení mohlo způsobit pád letadla. Nicméně jako důležitá se nakonec může ukázat jakákoliv okolnost, která se vymyká běžnému průběhu letu.

Problémy začaly ve tři hodiny Britský deník The Daily Telegraph zase přinesl informace týkající se posledních několika minut před pádem letadla. Stroj se údajně dostal do problémů ve tři hodiny ráno, těsně předtím, než vstoupil do senegalského vzdušného prostoru. Letoun podle vyslaných automatických elektronických vzkazů vlétl do hustého bouřkového mraku. Ve 3.10 byl vypnut autopilot. O dvě minuty později zpráva hlásila selhání počítače, který poskytuje pilotům informace o výšce, rychlosti a směru letu. Ve 3.13 přestaly fungovat další palubní počítače. Poslední kritická zpráva přišla ve 3.14, v kabině tehdy podle odborníků nejspíš poklesl tlak a letadlo se mohlo rozlomit. Španělský deník El Mundo zase citoval svědectví pilota, který danou oblastí nad Atlantikem prolétal krátce poté, co se letadlo Air France ohlásilo naposledy. Viděl prý záblesky „bílého světla“, což nahrává tvrzení, že se letoun rozpadl ještě ve vzduchu. „Najednou jsme v dálce zahlédli silný, intenzivní záblesk bílého světla, které padalo dolů a zhruba po šesti sekundách zhaslo,“ citoval deník pilota společnosti Air Comet, jehož letadlo bylo na cestě z Limy do Madridu. Francouzští vyšetřovatelé ale veškeré spekulace o příčinách neštěstí v médiích odmítli jako předčasné a možná zavádějící.

Brazilští záchranáři včera odpoledne místního času vytáhli pomocí vrtulníku z Atlantiku první trosky zříceného letadla – nákladní paletu a dvě bóje. Jejich sériová čísla budou nyní porovnána s vybavením havarovaného stroje, aby bylo ověřeno, že jde skutečně o trosky z tragického letu. Brazilský ministr obrany Nelson Jobim na tiskové konferenci uvedl, že se v oblasti předpokládaného zmizení airbusu dosud nenašlo žádné tělo ani nic, co by naznačovalo, že někdo neštěstí přežil.

***

Drama posledních čtyř minut

Letoun se dostal do problémů ve tři hodiny ráno, kdy vletěl do bouřkového mraku. Situace se zhoršila ve 3.10, kdy byl vypnut automatický pilot. Ve 3.12 přestaly fungovat počítače, které informují o výšce, rychlosti a směru letu. Ve 3.13 zkolaboval i záložní letový počítač. Poslední kritická automaticky vyslaná zpráva přišla ve 3.14.

Autor:

Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA
Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA

HiPP rozšiřuje své portfolio kojeneckého mléka o nový typ obalu. Novinka přichází ve formě HiPP COMBIOTIK® v plechové dóze, 800 g, která nabízí...