Neděle 5. května 2024, svátek má Klaudie
130 let

Lidovky.cz

Aliance: regulaci zvládneme i bez zákazů

Česko

Ministři zahraničních věcí Rady Evropy budou na svém podzimním zasedání rozebírat téma sexismu v reklamě.

Problému se věnuje i čerstvé vydání „Modré knihy“, kterou vydává Evropská samoregulační aliance s cílem upřednostnit samoregulaci.

BRUSEL / PRAHA Mezi otázky, které bude řešit podzimní zasedání Výboru ministrů zahraničních věcí členských zemí Rady Evropy, patří také možné přijetí rezoluce, která požaduje restrikce sexistických reklamních kampaní. Rezoluci již zveřejnilo parlamentní shromáždění Rady Evropy. Dokument kritizuje to, že ženy jsou v reklamě údajně ukazovány jen ve dvou stereotypních rolích: buď jako domácí hospodyňka nebo jako sexuální objekt.

Text rezoluce zatím vyvolal na evropské parlamentní půdě rozporuplné ohlasy a jeho přijetí není nijak jisté, protože v otázce tolerance „sexistických“ motivů v reklamě zastávají spotřebitelé v jednotlivých členských státech rady Evropy značně rozdílné postoje. Určitým vodítkem při zkoumání jednotlivých názorů může být mimo jiné čerstvé vydání takzvané Modré knihy (Blue Book), kterou minulý týden představila Evropská samoregulační aliance EASA (European Advertising Standards Alliance).

Kniha vychází vždy jednou za tři roky a ukazuje aktuální vývoj samoregulačních reklamních pravidel ve státech Evropské unie. „Publikace pojednává nejen o celoevropských otázkách samoregulace reklamy, ale také o aktuální situaci v jednotlivých členských zemích včetně České republiky,“ uvedl pro LN výkonný ředitel Rady pro reklamu Ladislav Šťastný. Rada pro reklamu, která je hlavní samoregulační institucí českého reklamního trhu, také podle něj zpracovávala pro potřeby publikace zprávu o situaci v Česku za rok 2006 a část roku 2007.

Modrá kniha se zaměřuje právě na ty oblasti, které evropská legislativa vnímá jako citlivé - vedle zmíněného sexismu se to týká zejména propagace alkoholických nápojů, dále výživových a zdravotních tvrzení při označování potravin a také konceptu nové direktivy o audiovizuálních službách. Vydání knihy má podle aliance demonstrovat, že reklamní průmysl dokáže zajistit pravdivou a legální reklamu vlastními silami. Distribuce knihy začne u příležitosti generálního shromáždění EASA, které proběhne v říjnu v rámci reklamního festivalu Zlatý buben ve slovinské Portoroži.

Autor: