Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Američané nejvíce věří Buffettovi

Česko

V žebříčku důvěryhodnosti amerických firem letos zvítězila společnost Berkshire Hathaway. Propadli hypoteční obři

BOSTON V současné ekonomické krizi si Američané nejvíce cení investiční společnosti Berkshire Hathaway známého finančníka Warrena Buffetta, kterému se ve finančních kruzích přezdívá „Věštec z Omahy“. Podle americké televize CNBC tak veřejnost ocenila pokoru šéfa firmy a jeho smysl pro zodpovědnost, které jsou v době hospodářské krize obzvláště žádané.

V žebříčku, který každoročně sestavuje Harris Interactive, se Buffettovi podařilo poskočit z loňského jedenáctého místa na letošní první, když za sebou nechal loňského vítěze Johnson& Johnson. Naopak nejhorší pověst u veřejnosti má hypoteční agentura Freddie Mac. Informovala o tom agentura Reuters. Zároveň se však ukázalo, že Američané jsou ve svém pohledu na domácí firmy stále spíše pesimističtí. Vleklá hospodářská krize, která donutila americkou vládu vynaložit jen na pomoc firmám stovky miliard dolarů, způsobila, že si 81 procent Američanů myslí, že pověst firem není dobrá nebo je příšerná. Je to sice mírné zlepšení ve srovnání s předchozím rokem, kdy stejně odpovědělo 88 procent dotazovaných, avšak je to stále druhé nejhorší hodnocení od roku 2002, kdy firma Harris začala žebříček reputace amerických firem zveřejňovat. Nejlepší v hodnocení byl rok 2004, kdy se domnívalo, že pověst amerických firem není dobrá nebo je špatná, jen 68 procent dotazovaných. Nejvyšší pořadí pro Berkshire je odrazem hlavně toho, jak veřejnost vnímá osobu samotného Buffetta, generálního ředitele společnosti. Ten podle veřejnosti vede firmu velmi dobře a nevyplácí si přemrštěnou mzdu ani další výhody. To je podle výkonného ředitele společnosti Harris Roberta Fronka v ostrém protikladu k lehkomyslným ředitelům, kteří špatně spravují své firmy a spoléhají se na to, že je vláda nenechá padnout a napumpuje do nich další obrovské finanční prostředky. „Je to o jeho pokoře a smyslu pro zodpovědnost. V novinách si nepřečtete o jeho excesech, ale právě naopak. Stále má stejnou kancelář. Svým dětem chce dopřát pohodlný život, ale nechce z nich udělat miliardáře,“ myslí si Fronk.

Po nejhorší recesi od velké hospodářské krize ve třicátých letech minulého století kladou podle Fronka Američané větší důraz na odpovědnost a efektivitu řízení, než tomu bylo v minulosti. V předchozích letech se lidé více zaměřovali na kvalitu a cenu zboží a služeb společností. Kromě výsledku Berkshire Hathaway to dokládá i případ automobilky Ford Motor, které se jako jedinému z amerických výrobců automobilů vyhnul bankrot a jež se obešla bez finanční pomoci státu. V žebříčku šedesáti firem letos Ford obsadil 37. místo po loňské 51. pozici.

Do první desítky firem s nejlepší reputací se kromě Berkshire Hathaway zařadily ještě společnosti Google, 3M, SC Johnson&Son, Intel, Microsoft, Coca-Cola, Amazon. com a General Mills.

Naopak na opačném konci žebříčku se umístila hypoteční agentura Freddie Mac, která je druhým největším poskytovatelem financí na hypotéky ve Spojených státech. Firma kontrolovaná státem má nejhorší pověst od doby kolapsu energetické firmy Enron. Další příčky obsadili další finanční obři postižení kolapsem finančních trhů. Druhou nejhorší je podle veřejného mínění obří pojišťovna AIG, za kterou následuje další hypoteční agentura, Fannie Mae, a finanční firmy Citigroup a Goldman Sachs Group. V desítce nejhůře hodnocených firem jsou dále Chrysler, General Motors, JPMorgan Chase, Bank of America a Delta Air Lines.

Z jednotlivých sektorů lidé nejlépe hodnotí technologické, cestovní a maloobchodní společnosti. Naopak nejhůře hodnocené jsou finanční firmy, výrobci tabáku a automobilky. Výzkum hodnotil reputaci 60 předních firem podnikajících na území USA. Zúčastnilo se ho v období od 29. prosince do 15. února téměř 30 tisíc Američanů. Respondenti hodnotí firmy na základě šesti hlavních kritérií: vedení, finanční výkon, pracovní prostředí, sociální zodpovědnost, emocionální přístup a kvalita produktů a služeb.

***

Jakou pověst mají firmy v USA

Prestiž

Firmy s nejlepší reputací

pořadí v loňském

firma roce

1. Berkshire Hathaway 11.

2. Johnson & Johnson 1.

3. Google 2.

4. 3M 9.

5. SC Johnson & Son -

6. Intel -

7. Microsoft 7.

8. Coca-Cola 4.

9. Amazon.com 6.

10. General Mills 8.

Firmy s nejhorší reputací

pořadí v loňském

firma roce

1. Freddie Mac -

2. AIG 1.

3. Fannie Mae -

4. Citigroup 6.

5. Goldman Sachs -

6. Chrysler 4.

7. General Motors 3.

8. JPMorgan Chase 12.

9. Bank of America 14.

10. Delta Air Lines -

Celkový pohled občanů na americké firmy je však po ekonomické krizi stále spíše pesimistický. Po recesi, která přiměla americkou vládu utratit stovky miliard dolarů na pomoc firmám, si 81 procent Američanů myslí, že pověst firem není dobrá, nebo je příšerná.

Autor:

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...