Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Americká čistka pokračuje: Mercury končí

Česko

Tak už je to oficiální. Koncern Ford ještě během letoška postupně ukončí činnost své 71 let staré značky Mercury. Důvodem jsou stále klesající prodeje: za několik posledních let se podíl značky na americkém trhu s automobily propadl k tragickému číslu 0,8 procenta, zatímco levnější Ford jej zvýšil na 16 procent.

Není se čemu divit, z vozů Mercury se staly jen nazdobené Fordy s bohatší výbavou a vyšší cenou, které si kupuje čím dál méně konzervativních zákazníků staršího data narození. Tyto dvě značky si zbytečně konkurují v rámci jedné automobilky, která se ovšem stará o chod dvou prodejních a servisních sítí v podstatě identických aut.

Rádoby luxusní Mercury se totiž většinou prodávají ve stejných dealerstvích jako vozy luxusnější značky Lincoln (výrobce je opět Ford). V USA je nyní 1173 prodejců této kombinace. Až nešťastná značka skončí, o servis a plnění záruk prodaných vozů se postarají prodejci značek Ford a Lincoln, ke kterým by pak majitelé měli přestoupit při nákupu svého dalšího auta.

Ukončení neúspěšné značky se koncernu bude hodit do jeho restrukturalizace. Uvolněnou výrobní kapacitu použije k rozšíření značky Lincoln, která by konečně měla začít opravdu konkurovat nejen domácímu soupeři Cadillacu, ale také dováženým vozům luxusních značek z Evropy a Japonska. Historie o mnoho nepřijde.

Značku Mercury založil Edsel Ford, syn zakladatele koncernu Henryho Forda, s tím, že vyplní mezeru ve výrobním programu amerického koncernu. Měla se stát mezistupněm mezi lidovými Fordy a vozy nejdražší koncernové značky Lincoln. Jméno značce velkých a moderních, ale stále dostupných aut dal Ford podle posla bohů Merkura, symbolizujícího spolehlivost, zručnost a rychlost.

Již první Mercury 8, model 1939, s aerodynamickou karoserií a osmiválcovým motorem, zaznamenalo v zásadě úspěch – za první rok se jich prodalo přes 65 tisíc kusů. Základním kamenem úspěšné automobilky se ale nestalo. Značka měla problém najít svoji identitu, kterou během své historie několikrát změnila.

V roce 1945 ji koncern připojil ke své nejluxusnější značce a stala se součástí divize Lincoln-Mercury, ale příliš to neznamenalo. V dalších dekádách vyráběla všehochuť různých aut, leckdy i poameričtělé verze evropských vozů. Několikrát se také poněkud nesmyslně snažila být sportovnější značkou v rámci koncernu. Nakonec se z Mercury staly jen vylepšené dražší Fordy.

Mercury tak stihne osud značek Pontiac, Saturn a Hummer, které doplatily na bankrot koncernu General Motors.

Autor:

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...