Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Amerika má křečky, Čína česnek

Česko

EKONOMICKÝ DIÁŘ

Americký ekonom Edmund Phelps před třemi týdny prohlásil, že Američané ztratili svou velkou přednost a v byznysu už nejsou schopni inovace. Hračkářský trhák letošních amerických Vánoc však Phelpse usvědčuje z omylu. Šestapadesátiletý Russell Hornsby, který stojí za úspěchem robotických křečků Zhu Zhu Pets, je příkladem Američana, který na inovacích postavil svou kariéru. Jeho firma Cepia vznikla před šesti lety a robotického křečka vyvinula v květnu 2008. Přesně před rokem byl hotový prototyp a na jaře firma začala prodej hračky testovat v několika hračkářstvích ve Phoenixu. Lidé z Cepia doufali, že se jim podaří v každém z hračkářství prodat čtyři křečky týdně, Hornsby tajně věřil, že to bude dvojnásobek. Reálné prodeje mu však vyrazily dech (dodnes je odmítá zveřejnit), a když je viděli lidé z řetězce Toys R Us, vyžádali si veškeré podklady, protože data považovali za zfalšovaná. Dnes se křečci prodávají na pořadník a většinou jen s limitem tři kusy na zákazníka. Hračka s doporučenou cenou 7,99 dolaru je na Amazonu k dostání za padesát dolarů, v aukcích na eBay za pětatřicet. Hornsby, někdejší designér z hračkářské společnosti Mattel, tak ukazuje, jak snadná pro někoho může být cesta z krize. Když se před rokem všichni třásli, v jeho firmě s patnácti zaměstnanci se pracovalo na novém výrobku. Po roce by už Hornsby mohl svou firmu prodat za miliardu dolarů.

Ne všichni ekonomové jsou však z úspěchu robokřečků nadšeni. Rick Aristotle Munarriz na svém blogu upozorňuje, že křečci mohou prožrat velkou část peněz, které si američtí rodiče vyčlenili na dárky pro své děti. Přitom je však nespolkne Cepia, ale překupníci. „Pokud se rodiče rozhodli utratit sto dolarů na dítě, pak místo pětadvaceti dolarů za křečka a doplňky dají celou stovku překupníkům, takže na další výrobce hraček nic nezbude. To tvrdě poškodí konkurenční hračkáře bez ohledu na to, kolik rozumných zákazníků se odmítne podílet na této hysterii,“ tvrdí Munarriz. Pokud chtějí Mattel a Hasbro přežít Vánoce 2010, budou muset miliardu na Hornsbyho firmu sehnat nejpozději do léta.

Svůj předvánoční nákupní hit mají i v Číně. Místo křečků však nakupují česnek. Velkoobchodní cena česneku tam od března stoupla o čtyři tisíce procent. Hospodářská krize totiž čínské zemědělce donutila osázet česnekem jen polovinu z deseti milionů akrů, na nichž pěstovali česnek ještě v roce 2007. Teď jsou však Číňané posedlí myšlenkou, že je česnek uchrání před prasečí chřipkou. Největším generátorem cenové bubliny jsou však banky, které půjčují jako zběsilé. A zoufalí investoři už peníze ládují i do česneku.

O autorovi| Jaroslav Plesl, e-mail: jaroslav.plesl@lidovky.cz zástupce šéfredaktora