Pátek 3. května 2024, svátek má Alexej
130 let

Lidovky.cz

Apple ovládl v USA hudební trh

Česko

NEW YORK V prodeji hudby ve Spojených státech vedla v prvním pololetí internetová iTunes od firmy Apple.

Za ní se umístili prodejci Wal-Mart, Best Buy, Amazon a Target, uvedla tento týden na internetu průzkumová agentura NPD Group bez konkrétních čísel o prodeji.

Údaje zahrnují prodej CD i digitálních nahrávek. Zpráva NPD připomíná, že pokračuje přesun zájmu spotřebitelů od nákupu hudby na CD k elektronickému prodeji MP3 nahrávek a podobných formátů. iTunes si udržela první pozici, které dosáhla na začátku roku.

Amazon oproti situaci před rokem postoupil z pátého místa na čtvrté ze dvou důvodů. Jednak mu pomohlo to, že prodej CD na internetu neklesá tak výrazně jako prodej CD v kamenných obchodech, a jednak Amazon loni rozjel vlastní digitální prodej Amazon.mp3. „Předpokládáme, že si Apple na maloobchodním trhu s hudbou upevní pozici a že bude prodej CD dále klesat,“ shrnul analytik NPD pro zábavní průmysl Russ Crupnick. Připomněl, že na Amazonu kupují kompaktní disky spíše starší zákazníci, kterým se nechce tento hudební nosič opustit. A do budoucna si Amazon zlepší pozici na trhu vlastním prodejem MP3 nahrávek. O celá alba klesá zájem NPD dodává, že se průzkumu zúčastnili spotřebitelé od 13 let včetně, kteří vyjmenovali své nákupy fyzických CD a digitálních nahrávek včetně bezdrátového přenosu. Anketa ale nezahrnula zvonění do mobilních telefonů, podotýká agentura.

Vzestup iTunes představuje nejen přesun k digitálnímu prodeji písní, ale i významnou změnu v chování spotřebitelů na trhu s hudbou. Zatímco dříve si spotřebitelé kupovali na kompaktech celá alba, iTunes je naučila kupovat si jednotlivé písně.

Apple oznámil, že prodej písní v jeho internetové prodejně iTunes překonal v USA dosavadní jedničku, maloobchodní řetězec Wal-Mart Stores, na začátku dubna. Opíral se přitom o průzkum prodeje za leden a únor, který provedla právě NPD.

Analytici odvětví již dlouho předpovídají, že stahování hudby nahradí kompaktní disky. Dodávají, že stoupající význam internetu v hudebním průmyslu bude mít vliv i na jiná odvětví. Stejným směrem se rychle ubírají například knihy a video.

Čeští posluchači mohou stahovat hudbu legálním způsobem z internetu déle než rok a půl; takto se nyní v České republice prodává asi deset procent hudby.

Autor: