Pondělí 29. listopadu 2021, svátek má Zina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Arktický Bismarck v Dejvicích

Česko

Necelý měsíc po úspěšné sklizni prestižních Cen Alfréda Radoka přišlo Dejvické divadlo s první letošní premiérou. Hru domácího dramaturga Karla Tománka Wanted Welzl nastudoval hostující režisér Jiří Havelka (jenž si spolupráci s dejvickým souborem vyzkoušel již před čtyřmi lety s inscenací Černá díra). Tvůrci se inspirovali aljašskými historkami proslulého českého polárníka a svérázného vypravěče Jana „Eskymo“ Welzla, inscenace si ale vytváří svůj vlastní temný svět, který je na předloze víceméně nezávislý. Což je spíš plus: barvitě romantických postaviček českého polárníka, pábitele a vynálezce už přešlo přes česká jeviště víc než dost.

Průhledy do příběhu Jiřímu Havelkovi evidentně svědčí jak práce s pevným textem, tak „dohled“ autora a dramaturga v jedné osobě. V porovnání s jeho opusy vzniklými metodou kolektivní improvizace je Wanted Welzl inscenace podstatně sevřenější a má i slušný tah. Nikoli však ve smyslu přímočarého vyprávění exoticky dobrodružné story. Wanted Welzl sestává z krátkých průhledů do příběhu, plynoucího kdesi daleko v nezřetelné tmě: diváci někdy vidí celek, jindy pouze výřez, který nemá daleko k televiznímu nebo filmovému detailu. Patrná je též inspirace wilsonovskou poetikou: převládají ostře nasvícené a jasně konturované barevné plochy (po smrtících výstřelech pozadí vždy na okamžik zrudne), na začátku a konci scén mění zadní světlo postavy v pouhé stíny. Karel Tománek si z Welzla vzal několik motivů točících se kolem ilegálního prodeje alkoholu Eskymákům a sestavil z nich téměř westernový příběh. Po zákonu žánru nabízí padoucha a jeho oběti, příliš divokého mstitele, lehce proradnou lehkou ženu a silně proradného šerifa s žertovně zpomaleným pomocníkem. A samozřejmě „arktického Bismarcka“. Jan Welzl se ovšem do dění přimotá spíš omylem a jeho příběh se dostane do centra pozornosti až v závěru, kdy s kulkou v těle pomalu putuje k jezeru, které „nikdo živý nemůže spatřit“.

Je zajímavé sledovat, jak v Dejvicích zacházejí s temným příběhem a elegickou náladou, které až nebezpečně připomínají variaci na putování Johnnyho Deppa vstříc smrti ve slavném Jarmuschově Dead Manovi (podobnost posilují živé kytarové mezihry v pauzách mezi obrazy). Nelze totiž přehlédnout neustálé zápolení s pokušením přeskočit od vážnosti k čemusi na způsob pochmurně laděného Limonádového Joea – jakkoli nepravděpodobně takové spojení zní.

Tak trochu Limonádový Man Wanted Welzl je doslova poskládán z citací všech myslitelných žánrových klišé, z nichž některá se tváří úplně vážně, jiná pobavenou ironii nijak neskrývají. Inscenace díky tomu docela obratně prokládá dramatickou náladu zlehčujícími prvky; což je ostatně poloha, na kterou je dejvické publikum zvyklé. Jiná věc je, že trochu okázale smrťácká nálada Wanted Welzla celkově vyznívá (a ne jen kvůli zlehčujícím výstupům) trochu vnějškově a ornamentálně. Veškerá legrace se tu nicméně provádí s naprosto vážnou tváří. Dokonce i při rozehrávání nejkřiklavějšího vtipu večera – Jan Šimčík odehraje několik scén s oštěpem trčícím z těla – se všichni tváří, jako by se vlastně nedělo vůbec nic mimořádného. To, že inscenátoři netlačí na pilu, činí snesitelnými i jinak nejslabší místa inscenace, v nichž se s instantní poetičností hovoří o duhových rybách a duších mrtvých Eskymáků. Havelkova režie se rozumně opírá o osvědčené „dejvické“ herectví, nesené samozřejmou schopností hrát nenápadně, navenek téměř bez emocí, přitom ale výmluvně a s neselhávajícím timingem. Právě takto – vážně a s minimem slov – hraje titulního hrdinu David Novotný. Jeho Welzl však paradoxně není nejvýraznější postavou na scéně; více pozornosti na sebe strhne komediálně pojaté duo pochybných strážců zákona, tvořené chladně zlodušským, ironickým šerifem (Hynek Čermák) a jeho poněkud prostomyslným nohsledem (Pavel Šimčík). Právě jejich dialogy mohou sloužit jako učebnicový příklad humoru s kamennou tváří, podmíněného schopností přesně načasovat repliky i minimalistická gesta.

Dejvické divadlo už tradičně vyniká schopností obohacovat repertoár nejrůznějšími stylovými úkroky. Po anglosasky solidním „pokerovém“ titulu Dealer’s Choice tak přišla trochu kuriózní kombinace westernu a wilsonovského výtvarného divadla. Výsledkem je inscenace docela sympatická a navzdory násilné smrti prakticky všech postav divácky vstřícná. Spokojen může být i Jiří Havelka – Wanted Welzl rozhodně patří k jeho lepším počinům.

Karel František Tománek: Wanted Welzl.

Režie: Jiří Havelka Scéna: Dáda Němeček Kostýmy: Natálie Steklová Hudba: David Babka Dejvické divadlo, premiéra 28. 3.

O autorovi| VLADIMÍR MIKULKA, Autor je divadelní kritik

Autor:

ANALÝZA: Případ Kenosha. Média si napsala vlastní verzi

Premium Půlka Ameriky si udělala z Kylea Rittenhouse, jenž zastřelil dva lidi, vzorovou karikaturu bílého rasisty s puškou, a...

Pět nejčastějších chyb, které Češi dělají v penzijním spoření

Premium Ve starém „penzijku“ si na důchod spoří více než tři miliony Čechů a v nových fondech už přes 1,3 milionu lidí. Stát...

Strach se do lidí pouští jako jed. Horší než covid je hysterie, říká herec Dušek

Premium Je hercem, režisérem, scenáristou, moderátorem. Renesančního ducha zřejmě Jaroslav Dušek zdědil po svém rodu s modrou...

Advantage Consulting, s.r.o.
NÁSTROJAŘ JUNIOR A SENIOR (24500-30000)

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 24 500 - 30 000 Kč