Pondělí 6. května 2024, svátek má Radoslav
130 let

Lidovky.cz

Ať jsou pokuty podle ceny vozu

Česko

Ministr dopravy se svým nápadem více pokutovat bohaté narazil u premiéra

Maserati si člověk nekupuje jen kvůli rychlosti. Ale ať si mě policie vychutná, říká Vít Bárta, majitel sportovního vozu a ministr dopravy.

LN V jaké fázi je váš návrh, aby výše pokuty závisela na příjmech řidičů?

Zadali jsme Centru pro dopravní výzkum, což je nezávislá vědecká instituce, aby posoudilo tento záměr a srovnalo, jak to funguje ve Švýcarsku a ve Finsku. A aby nám v rámci tohoto srovnání navrhlo nějaké zasazení do českého právního řádu. To znamená, že to je úplně na začátku. Na druhé straně jsme tuto myšlenku vykopli ve chvíli, kdy jsme to zmíněnému centru zadali. Hlavně proto, že chápeme, že v pravicové koalici toto téma může vyvolávat určitou polemiku. A je tedy správné tuto polemiku otevřít hned na startu myšlenky a hledat kompromisní řešení. Přiznávám, že jsem nečekal tak výraznou negativní reakci.

LN Premiér Nečas uvedl, že jde „spíše o nakročení k nějakému autoritativnímu režimu“...

Tak jestli pan premiér považuje Švýcarsko nebo Finsko za autoritativní režim, tak dobře. Já si myslím, že je zapotřebí nevnímat to ideologicky, ale prakticky. Pokud slyším reakce, že by došlo ke zneužití při nahlížení do příjmů, tak na to odpovídám, že v souladu s tím, jak po nás chce pan premiér kreativitu, a ne pouhé škrtání, tak tou kreativitou může být návrh na určování výše pokut podle pořizovací ceny vozu. Kdo si koupí drahý vůz, tak mimo to, že zaplatí více za údržbu, musí počítat s tím, že zaplatí více na pokutách.

LN Vy byste dal policii opravdu možnost, aby mohla třeba i při banálním dopravním přestupku nahlížet do vašich příjmů?

Přiznám se, že tyto věci chápu v intenci softwarové úpravy. Už dnes o vás mají policisté možnost lustrovat celkem dost informací. Nedomnívám se tedy, že by byl kupříkladu problém, aby měli policisté k dispozici třídy v daňovém přiznání ve stylu tří čtyř platových tříd, nebo příjmů, od kterých by se výše pokut odvozovala. Ale znovu říkám: netrvám na tom, je ale dobré tuto diskusi otevřít.

LN Bylo by podle vás spravedlivé, aby za stejný prohřešek platili lidé s dražšími auty vyšší pokuty než řidič staré škodovky?

Celý systém naopak chápu jako nástroj, jak omezit obcházení bodového a pokutového systému. Rozumím tomu, že to může zavánět jakýmsi pocitem vášně dělení mezi bohaté a chudé. Ale jestli někdo zaplatí za dražší vůz, výrazně dražší servis, údržbu, utratí více za pohonné hmoty, tak vyšší pokuta je účinnější. Sportovní vozy si navíc často půjčují mladí řidiči a toto může vyvolat větší tlak na to, že za porušení pravidel je vyšší sankce.

LN Sám máte sportovní maserati. Jet v takovém voze na dálnici stotřicítkou je úkol takřka nadlidský. Nedávno jste spáchal přestupek tím, že jste neměl SPZ a měl ji tam jen nalepenou. Nemáte obavu, že i kvůli takové banalitě by si mohl policista majitele drahého vozu vychutnat milionovou pokutou? Třeba i vás...

Jsem přesvědčen, že vůz typu maserati si člověk kupuje z mnohem více důvodů než proto, aby jezdil rychle. A ať si mne někdo vychutná. Myslím, že to, jak trpím mediálně kvůli svému pochybení, je desetkrát horší než ta pokuta.

***

Auta, která si v ČR o vyšší pokuty „říkají“ (cena v korunách)

cena loni

v milionech registrovaných

BMW 3 1,141 537

Volvo XC60 1,119 526

BMW X5 2,767 409

Mercedes-Benz E 1,239 404

Lexus GS 1,939 14

Jaguar XF 1,217 11

Posrche Cayman 1,391 11

Porsche Cayenne 1,4 55

Audi A8 2,354 31

Audi Q7 1,5 244

MINISTR NAVRHUJE TVRDŠÍ POKUTY PRO BOHATÉ ŘIDIČE S DRAHÝMI VOZY

BMW 3 cena: 1,141 mil. loni registrovaných: 537 Jaguar XF cena: 1,217 mil. loni registrovaných: 11 Porshe Cayenne cena: 1,4 mil. loni registrovaných: 55

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!