Maserati si člověk nekupuje jen kvůli rychlosti. Ale ať si mě policie vychutná, říká Vít Bárta, majitel sportovního vozu a ministr dopravy.
LN V jaké fázi je váš návrh, aby výše pokuty závisela na příjmech řidičů?
Zadali jsme Centru pro dopravní výzkum, což je nezávislá vědecká instituce, aby posoudilo tento záměr a srovnalo, jak to funguje ve Švýcarsku a ve Finsku. A aby nám v rámci tohoto srovnání navrhlo nějaké zasazení do českého právního řádu. To znamená, že to je úplně na začátku. Na druhé straně jsme tuto myšlenku vykopli ve chvíli, kdy jsme to zmíněnému centru zadali. Hlavně proto, že chápeme, že v pravicové koalici toto téma může vyvolávat určitou polemiku. A je tedy správné tuto polemiku otevřít hned na startu myšlenky a hledat kompromisní řešení. Přiznávám, že jsem nečekal tak výraznou negativní reakci.
LN Premiér Nečas uvedl, že jde „spíše o nakročení k nějakému autoritativnímu režimu“...
Tak jestli pan premiér považuje Švýcarsko nebo Finsko za autoritativní režim, tak dobře. Já si myslím, že je zapotřebí nevnímat to ideologicky, ale prakticky. Pokud slyším reakce, že by došlo ke zneužití při nahlížení do příjmů, tak na to odpovídám, že v souladu s tím, jak po nás chce pan premiér kreativitu, a ne pouhé škrtání, tak tou kreativitou může být návrh na určování výše pokut podle pořizovací ceny vozu. Kdo si koupí drahý vůz, tak mimo to, že zaplatí více za údržbu, musí počítat s tím, že zaplatí více na pokutách.
LN Vy byste dal policii opravdu možnost, aby mohla třeba i při banálním dopravním přestupku nahlížet do vašich příjmů?
Přiznám se, že tyto věci chápu v intenci softwarové úpravy. Už dnes o vás mají policisté možnost lustrovat celkem dost informací. Nedomnívám se tedy, že by byl kupříkladu problém, aby měli policisté k dispozici třídy v daňovém přiznání ve stylu tří čtyř platových tříd, nebo příjmů, od kterých by se výše pokut odvozovala. Ale znovu říkám: netrvám na tom, je ale dobré tuto diskusi otevřít.
LN Bylo by podle vás spravedlivé, aby za stejný prohřešek platili lidé s dražšími auty vyšší pokuty než řidič staré škodovky?
Celý systém naopak chápu jako nástroj, jak omezit obcházení bodového a pokutového systému. Rozumím tomu, že to může zavánět jakýmsi pocitem vášně dělení mezi bohaté a chudé. Ale jestli někdo zaplatí za dražší vůz, výrazně dražší servis, údržbu, utratí více za pohonné hmoty, tak vyšší pokuta je účinnější. Sportovní vozy si navíc často půjčují mladí řidiči a toto může vyvolat větší tlak na to, že za porušení pravidel je vyšší sankce.
LN Sám máte sportovní maserati. Jet v takovém voze na dálnici stotřicítkou je úkol takřka nadlidský. Nedávno jste spáchal přestupek tím, že jste neměl SPZ a měl ji tam jen nalepenou. Nemáte obavu, že i kvůli takové banalitě by si mohl policista majitele drahého vozu vychutnat milionovou pokutou? Třeba i vás...
Jsem přesvědčen, že vůz typu maserati si člověk kupuje z mnohem více důvodů než proto, aby jezdil rychle. A ať si mne někdo vychutná. Myslím, že to, jak trpím mediálně kvůli svému pochybení, je desetkrát horší než ta pokuta.
***
Auta, která si v ČR o vyšší pokuty „říkají“ (cena v korunách)
cena loni
v milionech registrovaných
BMW 3 1,141 537
Volvo XC60 1,119 526
BMW X5 2,767 409
Mercedes-Benz E 1,239 404
Lexus GS 1,939 14
Jaguar XF 1,217 11
Posrche Cayman 1,391 11
Porsche Cayenne 1,4 55
Audi A8 2,354 31
Audi Q7 1,5 244
MINISTR NAVRHUJE TVRDŠÍ POKUTY PRO BOHATÉ ŘIDIČE S DRAHÝMI VOZY
BMW 3 cena: 1,141 mil. loni registrovaných: 537 Jaguar XF cena: 1,217 mil. loni registrovaných: 11 Porshe Cayenne cena: 1,4 mil. loni registrovaných: 55