Neděle 13. října 2024, svátek má Renáta
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Atlas.cz patří Centru, zatím nesplynou

Česko

Američané koupili již druhý český internetový portál. Chtějí vystavět středoevropský multimediální podnik.

PRAHA Atlas.cz, třetí nejnavštěvovanější portál v Česku, změnil majitele. Sto procent akcií společnosti Atlas.cz, která ho provozuje, získal od dosavadního vlastníka, českého EPIC Holdingu, americký fond soukromého kapitálu Warburg Pincus. Tomu už od loňského prosince patří většina v české portálové dvojce Centrum.cz. Ani tentokrát Warburg nezveřejnil, za kolik kupoval.

Američanům tedy patří portály Atlas a Centrum v Česku i na Slovensku. Ovládají je přes nizozemský Centrum.cz Holding. „Vlastní české NetCentrum a slovenské NetCentrum SK a od pátku i Atlas.cz a Atlas.sk. Všechny tyto společnosti si uchovají své výkonné ředitele a managementy,“ přiblížil dosavadní výkonný ředitel NetCentra Pavel Mucha, jenž se stal předsedou představenstev všech zmíněných firem.

Nová internetová skupina zasahuje asi 3,5 milionu českých uživatelů, do konce roku chce získat čtyři miliony. Vedoucí Seznam.cz má asi čtyři a půl milionu. Výsledky za rok 2007 ještě nejsou, samotné NetCentrum ale odhaduje své loňské tržby na půl miliardy korun, tedy zhruba polovinu, kolik utržil Seznam za rok předtím.

Nový soupeř mediálních domů Portály se - aspoň zatím - slučovat nebudou. Služby by se měly profilovat, aby se doplňovaly. Splynou jen jejich provozovatelé v obou zemích. Na konci včera zahájeného integračního procesu má být jedna velká česká firma a jedna velká slovenská firma. „Což je jádro pro další sesterské společnosti v jiných zemích,“ nastínil Pavel Mucha.

Věkově se podle něj uživatelé obou portálů příliš nepřekrývají, Centrum oslovuje hlavně lidi mezi 20 a 30 lety, Atlas je silnější mezi 30 a 40 lety. Populární službou Atlasu je zároveň komunikační program ICQ. Jeho českou verzi začal Atlas nabízet předloni, dnes má údajně dva miliony uživatelů.

Teď se má stát jedním z hlavních nástrojů proti konkurenci. Tu Atlas s Centrem vidí v největších mediálních skupinách na českém trhu -v americké CME, jíž patří televize Nova, Němci vlastněném vydavatelství MAFRA (vydává i LN) a v převážně českém Seznamu. Ty už na internetu podnikají či se na něj chystají, a Atlas s Centrem si naopak chtějí „začít sahat“ i na reklamní příjmy plynoucí televizím či tisku. Věří třeba videoreklamě. „Dokážeme monetizovat cílovou skupinu mladých lidí na ICQ prostřednictvím internetové televize ICQ TV,“ říká šéf Atlasu Pavel Doležal. Služba běží pět měsíců. Oslovuje asi sedm tisíc lidí měsíčně, ještě letos se jich ale čeká kolem dvou set tisíc a příjmy až několik milionů korun.

Portály se podle Pavla Muchy nebudou rychle prodávat někomu jinému: „Warburg není investor spekulativní. Aktivně s managementem staví firmy. Jsme s nimi v kontaktu téměř na denní bázi.“

Autor: