Čtvrtek 2. května 2024, svátek má Zikmund
130 let

Lidovky.cz

Audi hledá další skulinu na trhu

Česko

CO SE DĚJE MEZI AUTY

Německá značka představila další „čtyřdveřové kupé“. Spojení těchto dvou slov je ovšem nesmysl, kupé přece tradičně může mít jen jeden pár dveří. Ale co na tom, hlavně že se tahle auta prodávají. Důkazem budiž úspěšný Mercedes CLS, který tento termín začal razit jako první.

Nové Audi A7 se má v hierarchii značky zařadit mezi sedan vyšší střední třídy A6 a luxusní limuzínu A8. Tomu odpovídá jeho délka 4,97 metru, konstrukce kombinující hliník s ocelí i nabídka zatím dvou přeplňovaných třílitrových šestiválců, benzinového a naftového.

Pravda, rysy kupé a sedanu kombinuje. Audi A7 je nízké a široké, má elegantní dveře bez okenních rámů i splývající záď s praktickými velkými pátými dveřmi. Ty umožňují vynikající přístup do kufru, který lze zvětšit sklopením zadních sedaček.

Auta bizarních kombinací Zas taková novinka to ale není, stejně jako Mercedes CLS nebo menší Audi A5 Sportback. Kupé a kombi se snažily smíchat hlavně britské značky už v šedesátých letech minulého století. Těm ale nešlo o hledání skulin na trhu, spíš se snažili vyhovět lovcům, kteří chtěli přepravovat pušky v pěkných autech. Proto se takovým vozům říkalo „shooting brake“, volně přeloženo „střelecké kombi“. Takové byly například MGB GT, Reliant Scimitar GTE nebo švédské Volvo 1800 ES.

Originalita je čím dál cennější a automobilky se mohou přetrhnout ve vymýšlení nových typů vozů. V první polovině devadesátých let Toyota nabídla terénně se tvářící model RAV-4 s pohonem všech kol, určený hlavně na silnice. Jeho všestrannost se zalíbila, stejně jako výhled z vyšší karoserie i snadnější nastupování do vozu. Tak vznikla populární kategorie SUV a postupem času i její kříženci s kombi či hatchbacky, jako například Nissan Qashqai nebo menší Toyota Urban Cruiser.

Během pár let zareagovaly prestižní automobilky s luxusními SUV a dnes se vyrábí takzvaně sportovně-užitková auta všech velikostí. Došlo i na obzvláště podivnou kombinaci SUV a kupé. Tím je bizarní SsangYong Actyon nebo vulgární BMW X6. Do tohoto obrovského auta se vejdou jen čtyři lidé, z nichž ti zadní hlavami škrtají o střechu. Přesto se X6 prodávají skvěle. Něco podobného v kompaktním provedení, avšak ne tak arogantního začne již brzy prodávat Nissan – novinku Juke. Kupé pro změnu s velkoprostorovým autem zkombinoval na začátku tisíciletí Renault svým modelem Avantime. Značka tím zkoušela prorazit mezi sedany vyšší třídy velkým a vysokým hatchbackem.

Kříženců je čím dál víc. BMW loni představilo model 5 GT, vysoký liftback s vlastnostmi velkoprostorových aut. Mění se i klasické kombi. Spousta z nich má najednou v názvu slovíčko „sport“ a zkosenou záď, která vypadá dobře, ale ubírá prostor pro zavazadla.

Bude zajímavé sledovat, jaké další skuliny na trhu automobilky vymyslí. Nyní již chybí snad jen dvoudveřové SUV, nejlépe s pevnou skládací střechou. Za jak dlouho se asi objeví?

Autor:

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...